-خلاصه اجرایی :
این طرح تجاری به منظور کسب در آمد بیشتر جهت افزایش ظرفیت تولید و قبول سفارشات متعدد دیگری از شرکت ساپکو ( در کوتاه مدت ) و قبول سفارش مشتریان دیگری ( در دراز مدت ) که این افزایش ظرفیت درگرو افزایش زیر بنای تولیدی و اداری کارخانه و افزایش امکانات و تجهیزات و ماشین آلات امکان پذیر می باشد تهیه شده است .
کارخانه صنعتی آلیاژ بمنظور تولید قطعات خودرو تأسیس و در حال حاظر تولید منیفولد هوای پیکان و فروش آن طبق قراردادهای منعقد و سفارشات دریافتی به شرکت ایران خودرو انجام می پذیرد . این کارخانه تا به حال قریب به سه سال از فعالیت تولیدی در زمینه قطعه فوق گذارانده و قرارداد فی ما بین تا پایان آذرماه 80 خاتمه یافته و کلیه قطعات سفارشی منیفولد پیکان تا این تاریخ ارسال گردیده و در حدود یکماه قبل یعنی اوایل مهرماه سال جاری ( سال 80 ) قرارداد ساخت منیفولد هوای پژو به تعداد 35000 قطعه بمدت حدود 16 ماه منعقد گردیده و در شرف تجدید قرارداد منیفولد هوای پژو 405 فراهم گردیده که در صورت انعقاد با شرایط خاص خودش ( پس از عقد قرارداد مشخص می گرد ) قابل اجراء می باشد و یکی از دلائل عنوان شده جهت افزایش ظرفیت امکان تولید همین قطعه ( منیفولد هوای پژو 405 ) می باشد .
کارخانه صعتی آلیاژ همزمان با انعقاد قرارداد ساخت منیفولد هوای پژو و قرارداد جدیدی با شرکت ایران خودرو جهت ساخت منیفولد هوای انژکتوری پیکان 1600 تا مدت نا معلوم انجام پذیرفته است که در حال حاضر محصول اصلی این شرکت منیفولد هوای انژکتوری می باشد .
ظاهر این قطعات مشتری بجز شرکت ایران خودرو ندارد و لذا شرایط تثبیت وضع موجود و یا بهبود آن مستلزم ایجاد ارتباط منطقی و دقیقتری با مشتری می باشد که پیش بینی می شود در صورت تحقق این امور در آمد حاصل از قراردادها بتواند هزینه توسعه مکانی و تجهیزاتی کارخانه را تضمین نماید . البته لازم به یادآوری می باشد که تنها محل امکلن درآمد این کارخانه د رحال حاضر قراردادهای جاری با ایران خودرو می باشد و کارخانه می باید درجهت حفظ این منابع با دقت و نکته سنجی بیشتری و لذا ریسک پذیری بسیار بالا می باشد و کلیه مدیران می باید به این امر و قوف کامل داشته باشند .
از طرفی تغییر در سیاستهای تولیدات ایران خودرو و بجهت شرایط زیست محیطی و مقرراتی که دولت هر چند گاهی بمنظور جلوگیری از تولید خودروهای آسیب رسان به محیط زیست ئوضع می نماید .
بشدت طرح های تجاری این کارخانه را آسیب پذیر می سازد که می باید به تدبیری خاص زمینه تولید قطعات دیگری که از نظر زیست محیطی مورد تأیید می باشد و یا تأثیری بر آن ندارد را در تولیدات آتی بلند مدت کارخانه فراهم می آوریم .
3-مشخصات کارخانه :
کاخانه صنعتی آلیاژ در سال 1361 بمنظور تولید قطعات آلمینیومی و عمدتاً قطعات خودرو و بالاخص قطعات مورد مصرف در موتور اتومبیل تأسیس و با فراز و نشیب های بسیار در حال حاضر با تولید محصولاتی که در خلاصه اجرایی توضیح داده شده به فعالیت تولیدی خود ادامه می دهد .
آدرس کارخانه : جاده قدیم کرج -جاه شهریار -درب اول خادم آباد -نصیر آباد نرسیده به دهشاد بالا -کاخانه صنعتی آلیاژ
فضای کارخانه با مالکیت شخص و با توافقنامه استادی از طرف شرکت اوقاتف در اختیار سهامداران قرارداده شده است .
4-مدیریت :
آقای عبدالله عزت آبادی پور مدیریت عامل کارخانه می باشد که با درجه لیسانس متالورژی از دانشگاه علم و صنعت ایران و با بیست و شش سال سابقه در زمینه تولید قطعات آلمینیومی خودرو و مدیریت کل واحدهای مربوطه فعالیت دارند .
اقای داود خاوری فرد مدیریت داخلی کارخانه می باشند که با تحصیلا فوق دیپلم بمدت بیست و پنج سال سابقه فعالیت در زمینه های اشاره شده بالا فعالیت دارند .
آقای مجید خاوری فرد مدیریت بازرگانی که با تحصیلات لیسانس بیمه و امور بازرگانی به مدت ده سال سابقه فعالیت در زمینه بازرگانی این کارخانه را بعهده دارد .
آقای غلامرضا عدالتی صداقت مدیریت کیفی کارخانه را بعهده دارند . نامبرده با درجه لیسانس در رشته مکانیک از دانشگاه آزاد کرج بمدت 4 سال سابقه فعالیت در زمینه کنترل کیفی قطعات تولیدی را در کاخانه بعهده دارند .
آقای اکبر لطفی نژاد مدیریت طراحی مهندسی را بعهده دارند و با درجه لیسانس طراحی مکانیک از دانشگاه امام حسین به مدت 1 سال سابقه فعالیت در این زمینه را در کارخانه بعهده دارند .
آقای اسدالله عزت آبادی پور مدیریت اداری و آموزش را بعهده دارند . نامبرده اخیراً عهده دار این مسئولیت شده اند و با پشتکاری که از وی انتظار می رود بتوانیم در صحت بهبود اداره سیستماتیک مدیریت کیفیت کارخانه اسفاده بهینه نماییم .
میزان تحصیلات و تجربیات کاری بقیه کارشناسان و همکارات مؤثر در اداره کارخانه در دفتر مدیریت ارشد در دسترس می باشد .
1-5-محصول : ( قبلی )
منیفولد هوا وظیفه سوخت رسانی از کاربراتور به سر سیلندر را بعهده دارد . از جنس آلومینیم با الیاژ مشخص شده در اسناد خواسته های مشتری و وزن تقریبی 5/1 کیلوگرم به 2 طرح مجزا ( پیکان و پژو ) می باشد که از دو قالب جهت ریخته گری و تراشکاری و ماشین کاری آن در محل کارخانه و تکمیل کاری و بسته بندی جهت ارسال به مشتری تحت نظام طرح کیفی محصول در کارخانه تولید گردیده است.
2-5-محصول جایگزین شده
منیفولد هوا وظیفه سوخت رسانی از پمپ انژکتور به سر سیلندر را برعهده دارد ، از جنس آلمینیوم با آلیاژ مشخص شده در اسناد خواسته های مشتری وبا وزن تقریبی 2/4 کیلوگرم می باشد و از دو قالب جهت ریخته گری و تراشکاری و ماشینکاری آن در محل کارخانه و با تکمل کاری و بسته بندی جهت ارسال به مشتری تحت نظام کیفی محصول در کارخانه تولید می شود .
6-جایگاه مشتری / بازار
همانطور که در خلاصه اجرایی طرح اشاره شد تنها مشتری قطعه فوق شرکت ایران خودرو می باشد که به منظور مونتاژ در موتور پیکان و پژو از آن استفاده می نمایند البته لازم به توضیح می باشد تعدادی بسیار اندک از این قطعات از طریق شرکت ساپکو در ایران خودرو جهت تأمین قطعات یدکی خودروهای مذکور در اختیار شرکت ایساکو قرار می گیرد و این قطعه بازار آزاد ندارد .
تعدادی از مشتریان نهایی این خودرو ها بمنظور تأمین قطعه یدکی موتور خودروی خود از شرکت ایساکو تامین می گردند و تعداد کمی دیگر از بازار آزاد تهیه می کنند که به جهت تولید این قطعه توسط رقبای دیگری در بازار توزیع گردیده که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی قابل ملاحظه نمی باشد و پارامتری را در تولیدات این کارخانه نمی تواند تأثیر گذار باشد .
7 -گنجایش و کش مشتری و کشش مشتری / بازار :
همانطور که قبلاً گفته شد محصول فعلی این کارخانه بجهت استهلاک کم آن بر روی خودروهای ساخته شده بازار یدکی ضعیفی ئدارد که ان هم توسط تولید کنندگان متفرقه که نام و نشانی هم ندارند عرضه می گردد و لذا ایجاد جایکاهی به نام بازار برای این قطعه موضوعیت ندارد .
8-رقبا :
دور رقیب در حال حاظر برای این قطعه شناخته شده اند که یکی شرکت ماشین قالب می باشد و دیگری شرکت آلومینیوم قطعه . شرکت دوم در حال ارسال محموله یکروز خط به ایران خودرو می باشد که بنظر می رسد تا رسیدن به تولید انبوه زمان زیادی نیادی نیاز داشته باشد و با توجه به ریسک ارسال سفارش از طرف مشتری بجهت آلوده زا بودن این موتورها و امکان عدم مجوز تولید از طرف سازمانهای مسئول حفاظت محیط زیست این تولید کننده عملاً راه بیهوده ای را دنبال می کند ولی رقیب اول ما یعنی شرکت ماشین قالب به عنوان دوین ثلث تولید کننده این منیفولد همچنان بموازات ما این قطعه را تولید می کند . از آنجایی که ظرفیت پذیرش قطعه از طرف شرکت ایران خودرو از توان تولید یک شرکت بیشتر است لذا چنانچه افزایش توان تولیدی در دستور کار شرکت مذکور قرارنداشته باشد این شرکت نیز نمی تواند تهدیدی جدی برای ما باشد مگر اینکه کیفیت قطعه با خواست مشتری مطابقت نداشته باشد که در این صورت مدیریت محترم کیفیت و کلیه بخشهای مرتبط کیفیت مکلف به رعایت استانداردهای کیفی قطعه می باشند .