مشخصات کلی طرح |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عنوان |
|
طرح تولید انجین موتور سیکلت |
|
|
|
|
|
|
ظرفیت طرح |
|
60000 |
دستگاه در سال |
|
|
|
|
|
مواد اولیه اصلی |
|
قطعات نیم ساخته موتور و انجین موتورسیکلت |
|
|
|
|
|
محل تامین مواد اولیه |
|
داخل و خارج کشور |
|
|
|
|
|
|
|
استان های تهران ، قزوین ، مرکزی ، آذربایجان شرقی ، خراسان |
|
پیشنهاد محل اجرای طرح |
|
رضوی ، خوزستان ، فارس ، قم ، اصفهان ، اردبیل ، سمنان ، |
|
|
|
کرمانشاه ، گیلان و همدان |
|
|
|
|
|
موارد استفاده و کاربرد محصول |
|
تولید موتور سیکلت |
|
|
|
|
|
|
|
بررسی |
بازار |
|
|
|
|
|
|
متوسط قیمت در بازار |
|
800000 تا 2000000 ریال بر حسب حجم انجین |
|
|
|
|
|
وضعیت بازار در آینده |
|
کمبود در سه سال آینده ولی رفع آن از سال پنجم به بعد |
|
|
|
|
|
پتانسیل صادرات |
|
وجود دارد |
|
|
|
|
|
تعداد تولید کننده فعلی داخلی |
|
3 واحد صنعتی |
|
|
|
|
|
|
مباحث اقتصادی طرح |
|
|
|
|
|
میزان اشتغال زائی طرح |
|
27 |
نفر |
|
|
|
|
|
|
تعداد روزهای کاری |
|
275 |
روز |
|
|
|
|
مساحت زمین |
|
2000 متر مربع |
|
|
|
|
فروش سالیانه |
|
88500 |
میلیون ریال |
|
|
|
|
سرمایه ثابت |
|
8860 |
میلیون ریال |
|
|
|
|
سرمایه در گردش |
|
25742 |
میلیون ریال |
|
|
|
|
سرمایه کل |
|
34602 |
میلیون ریال |
|
|
|
|
سود ناخالص سالیانه |
|
11504 |
میلیون ریال |
|
|
|
|
|
مقدمه
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری اقتصادی انجام
میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج
حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار می گیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید انجین موتورسیکلت میباشد. این مطالعات در قالب
متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور
دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در
خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای
اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه
گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با
دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی
کشورمان بعمل بیاورد .
نکته ایکه در اینجا لازم است ذکر گردد اینست که مجموعه تولید کنندگان انجین موتور سیکلت در دو گروه
قابل طبقه بندی می باشد . در گروه اول واحدهای تولیدی علاوه بر مونتاژ انجین ، اقدام به تولید بخشی از
قطعات آن نیز می نمایند . ولی در گروه دوم واحدهای صنعتی صرفا مونتاژ کننده انجین بوده و قطعات مورد نیاز
را از قطعه سازان مربوطه تامین می نمایند .
در گزارش حاضر هدف بررسی طرح در گروه دوم می باشد .
معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک )
موتور سیکلت یک خودرو محسوب میگردد که در گروه خودروهای دو چرخ طبقهبندی میگردد. یک
موتورسیکلت از مجموعههای مختلف تشکیل یافته است که انجین (Engine) نیز یکی از مجموعه های فوق تلقی
میگردد.
انجین عامل ایجاد حرکت در موتور سیکلت و یا به عبارت ساده تر قوای محرکه آن میباشد. این مجموعه
همان موتور موتورسیکلت است که از نوع موتورهای احتراقی دو یا چهار زمانه محسوب میگردد و به وسیله
سوخت بنزین کار میکند.
موتور یا انجین موتورسیکلت در قدرتهای مکانیکی مختلف تولید و عرضه میگردد ولی در کشور ما مطابق
مقررات صرفاً انجین در قدرتهای 50 تا 150 سیسی حجم موتور تولید و عرضه میگردد به طوری که تحت
این حجم موتور قدرت مکانیکی از حدود سه تا ده اسب بخار را تولید می نماید.
از نقطه نظر نوع عملکرد انجینها باید گفت که دو مکانیزم در این موتورها طراحی و اجرا
میگردد در مکانیزم اول، موتور از نوع دو زمانه و در مکانیزم دوم از نوع چهارزمانه است که اخیراً اداره
راهنمایی و رانندگی شهرهای بزرگ شماره گذاری موتور سیکلتها با موتور دو زمانه را به دلیل بالا بودن میزان
آلایندگی آنها ممنوع کرده و بدینوسیله در حال حاضر بخش قریب به اتفاق موتور سیکلتهای تولیدی کشور از
نوع چهارزمانه است.
انجینها براساس قدرت مکانیکی و حجم موتور طبقهبندی میگردند که در کشور ما طبقه بندی براساس حجم
موتور معمولتر میباشد. به عنوان مثال یک موتور سیلکت 125 به مفهوم آن است که حجم موتور (انجین) آن
موتورسیکلت از حجمی معادل 125 سیسی برخوردار میباشد و بدینوسیله با انتخاب حجم های متفاوت
انجینها، امکان تولید و عرضه موتورسیکلت با قدرت های مکانیکی مختلف به وجود آمده است. در کشور ما
حجمهای معمول انجین به صورت زیر وجود دارد.
150 سیسی
125 سیسی
100 سیسی
80 سیسی
75 سیسی
50 سیسی
طبقه بندی دیگر در مورد انجینها، مکانیزم انتقال قدرت آنها میباشد. لذا از این نگاه انجینها به دو گروه
عمده انجین با گیربکس قابل کنترل راننده و گروه دیگر انجین با گیربکس اتوماتیک میباشد. گروه اول مخصوص
موتورسیکلتها با قدرت متوسط و بالا بوده و گروه دوم (گیربکس اتوماتیک) برای موتورسیکلت با قدرتهای
پایین طراحی و ساخته می شود.1
در طرح حاضر هدف تولید انجین موتورسیکلت با گیربکس قابل کنترل می باشد ( موتورسیکلت دنده ای )که
بخش عمده موتورسیکلت های کشور از این نوع انجین استفاده می نمایند .
کد ISIC
مطابق طبقهبندی وزارت صنایع و معادن، " انجین موتورسیکلت" دارای کد آیسیک 35911211 می باشد .
-1-2 شماره تعرفه گمرکی
هر چند که از سالیان گذشته که مونتاژ موتورسیکلت در کشورمان آغاز گردیده است ، انجین وارداتی بوده و
اولین واحد تولید کننده آن در کشور از سال ) 1381 شرکت تیزرو ) شروع به فعالیت نموده است ، ولی وزارت
بازرگانی شماره تعرفه مستقلی را برای این کالای مهم تدوین نکرده و لذا آنرا در فهرست قطعات منفصله
موتورسیکلت ، تحت عنوان " سایر " طبقه بندی کرده است .
شماره تعرفه گمرکی 87141990 و حقوق ورودی آن 40 درصد می باشد .
-1-3 شرایط واردات
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجهگیری شده است که محدودیت
خاصی برای واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد.لذا با پرداخت حقوق گمرکی به شرح میزان ذکر شده در
جدول بالا ، امکان واردات وجود خواهد داشت.
توضیح:
همانطوریکه ذکر شد مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی انجین
موتور سیکلت وجود ندارد، لیکن لازم است در این خصوص به مورد بسیار مهم زیر توجه شود.
الف - بازار قطعات موتورسیکلت درکشورمان به دو گروه - OEM 2 و AM 3 تقسیم میگردد و شرایط خرید
این گروهها به صورت زیر است.
⌫ بازار OEM
در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه میشود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای
قطعهای موجود نباشد. خودروساز (موتورسیکلت ساز ) خود رأساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز مینماید.
لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمیافتد (خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمیکند)
⌫ بازار AM
در این بازار شرایط رقابتی برقرار است. لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت
به موارد مشابه داخلی را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت.
با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملا" امکان واردات و فروش قطعات در بازار OEM
تنها برای شرکتهای خودرو ساز (موتورسیکلت ) قابل انجام بوده ولی در بازار AM واحدهای مختلف امکان
واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .
ب - محصول مورد مطالعه در گروه قطعات کند مصرف موتورسیکلت طبقهبندی میگردند، لذا مصرف آن در
بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودروسازان است بطوریکه بخش قریب به اتفاق این قطعات
در بازار OEM مصرف می شود و از اینرو میزان واردات نیز در سطح پائین خواهد بود.
با توجه به مطالب ذکر شده ، قابل نتیجهگیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات، عملاً
واردات این قطعات در سطح بسیار پایین اتفاق میافتد.
-1-4 بررسی و ارائه استاندارد ( ملی یا بین المللی )
محصول مورد مطالعه، موتور یا انجین موتورسیکلت است . این محصول خود به عنوان یک کالای واسطه در
تولید یا تعمیرات موتورسیکلت ها مورد استفاده داشته و در موتورسیکلت های مختلف از مشخصات متفاوتی
برخوردار می باشند . از اینرو ماهیت این قطعات ( محصول ) طوری است که نمیتوان استاندارد خاصی را برای
آن تعیین کرد و لذا هیچگونه استاندارد ملی یا بینالمللی برای این قطعات وجود ندارد. ولی باید گفت که تولید
این قطعات تحت مشخصات فنی ارائه شده از طرف خودرو سازان صورت میگیرد که به نوعی نیز میتوانیم
مشخصات فوق را به عنوان الزامات و استانداردهای مورد نیاز در تولید تلقی نماییم. مشخصات فنی قطعات در
قالب نقشه فنی، برگ آنالیز مواد اولیه مصرفی و برگ مشخصات مکانیکی و متالوژیکی از طرف هر خودرو ساز
تهیه و ارائه میگردد که رعایت تک تک آنها از طرف سازندگان امری اجتناب ناپذیر است .
همچنین لازم به ذکر است که هر شرکت موتورسیکلت ساز استاندارد و الزامات فنی مخصوص به خود را دارا
است لذا قطعه ساز لازم است برای محصولات تولیدی هر موتورسیکلت ، تائیده فنی آن را از خودروساز
(موتورسیکلت ) مربوطه اخذ نماید .
البته باید گفت که در ارتباط با کاربری انجین در خودرو ، اندازه گیری حجم ثابت آلایندگی (سی وی اس)
مطابق استاندارد اتحادیه اروپا ECE40 , ECE47 بر حسب گرم بر کیلومتر آلاینده ها لازم است توسط کلیه
تولید کنندگان انجین انجام گیرد .
-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
-1-5-1 بررسی قیمتهای داخلی
قیمت یک انجین موتورسیکلت تابع قدرت مکانیکی ، حجم موتور میباشد. از طرف دیگر یکی دیگر از
عوامل مهم اثرگذار در قیمت، نشان تجاری شرکت سازنده انجین میباشد. لذا در اینجا برای تعیین قیمت دقیق
لازم است موارد فوق به طور کامل مشخص گردد. لیکن در اینجا به منظور ارائه تصویری از قیمتهای این
محصول، با انجام مطالعات میدانی، متوسط قیمتها بر حسب
ظرفیت انجین استخراج و ذیلاً ارائه گردیده است.