خلاصه طرح
(جداول در فایل اصلی موجود است )
مقدمه
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری
اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد
بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری
سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید رادیاتور آلومینیومی میباشد. این
مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ،
ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن
صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و
نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری
مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه
مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی
با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای
توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد
1 معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک )
محصول مورد مطالعه طرح حاضر، رادیاتور آلومینیومی میباشد. این قطعه به عنوان یکی از
مجموعه های سیستم حرارت مرکزی در ساختمان ها ( منازل ، شرکت ها و ..... ) محسوب می
گردد.
رادیاتور یا Radiator به معنای جسم تشعشع دهنده می باشد . این قطعه به عنوان یکی از
اجزاء اصلی سیستم حرارت مرکزی ساختمان ها محسوب می گردد . بطوریکه آب داغ با جریان
از داخل آن ، سبب گرم شدن رادیاتور شده و در نهایت گرما از آن به محیط اتاق و محل زندگی
انسان ها منتقل می گردد .
یک سیستم حرارت مرکزی از اجزاء زیر تشکیل یافته است .
بطوریکه شکل بالا نشان می دهد ، در یک سیستم حرارت مرکزی ، آب در موتورخانه بوسیله
دیگ های فولادی یا چدنی داغ شده و سپس بوسیله لوله کشی به رادیاتورها انتقال می یابد .
رادیاتورها قطعات فلزی ساخته شده از آلومینیوم می باشند که در داخل ساختمان ( اتاق ها )
نصب می شوند . این قطعات طوری ساخته شده اند که آبداغ در میان صفحات مسطح جریان پیدا
نموده و به علت برخورداری از مساحت بالا ، گرمای آب داغ از طریق آنها به محیط اطراف منتقل
و بدینوسیله اتاق گرم می شود . آب داغ که بخش عمده حرارت خود را در رادیاتور از دست می
دهد بوسیله پمپ سیرکلاتور به دیگ برگردانده شده و با دریافت حرارت از آن داغ و سیکل از نو
تکرار می گردد .
یک رادیاتور متشکل از چندین پره است . پره در واقع همان صفحات مشبک توخالی است .
علت تعدد پره در هر رادیاتور آن است که یک پره معمولا توان گرمادهی لازم برای گرمایش یک
اتاق را ندارد و لذا با در نظر گرفتن مساحت اتاق ، دمای آب ورودی و خروجی و همچنین فشار
آب از رادیاتور تعداد پره های آن را محاسبه و اعمال می نمایند .
رادیاتورها به دو شکل آلومینیومی و فولادی ساخته می شوند که در اینجا هدف بررسی طرح
تولید نوع آلومینیومی آن می باشد .
♦ انواع رادیاتورهای آلومینیومی
رادیاتورها در حالت کلی تنوع خاصی نداشته و صرفا از نظر شکل ظاهری تولید کنندگان مختلف
اقدام به اعمال سلایق خود در طراحی و ساخت می نمایند .
کد ISIC محصول
محصولات مورد مطالعه مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن دارای کد آیسیک
28121142 میباشد.
-1-2 شماره تعرفه گمرکی
با مراجعه بر مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده که شماره
تعرفه 732219 رادیاتور آلومینیومی می باشد . حقوق ورودی این کالا ها 40 درصد است .
3 شرایط واردات محصول
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی در ردیف شماره تعرفه ذکر
شده ، نتیجهگیری شده است که محدودیت خاصی برای واردات محصولات مورد مطالعه وجود
ندارد.
لذا با پرداخت حقوق گمرکی به شرح میزان ذکر شده در بالا ، امکان واردات وجود خواهد
داشت.
-1-4 بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول
استاندارد ملی ایران
با مراجعه به اطلاعات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، نتیجه گیری شده است که
استاندارد ملی شماره 360 تدوین شده در سال 1383 در ارتباط با استاندارد لازم رادیاتورهای
پره آلومینیومی می باشد .
استانداردهای جهانی
استانداردهای جهانی زیر در مورد رادیاتورهای پره آلومینیومی در جهان وجود دارد .
BS 3068
ASTM 1254
-1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
-1-5-1 بررسی قیمتهای داخلی
قیمت رادیاتورهای پره آلومینیومی بر اساس تعداد پره ها ، مدل و شرکت سازنده متفاوت می
باشد. از اینرو در اینجا با انجام مطالعات میدانی قیمت ها بر اساس مدل محصولات مورد مطالعه
پس از استعلام گیری از بازار در ادامه ارائه شده است :
-1-5-2 مروری بر قیمتهای جهانی محصول
محصولات مورد مطالعه، از مجموعه محصولات عمومی بازار هستند که از تنوع بالایی
برخوردار بوده و شرکت های تولید کننده مختلف نیز قیمت های متفاوتی برای محصولات خود
ارائه می نمایند . بنابراین نمی توان در مورد قیمت جهانی آن رقم دقیقی را ارائه نمود . لذا در
اینجا با استناد بر قیمت محصولات وارداتی از کشورهای مختلف که در جدول بالا فهرست آن
آورده شد ، قیمت های جهانی با کسر هزینه های گمرکی ، حمل و نقل و غیره ( قیمت در مبداء
واردات ) بطور متوسط سی و پنج درصد بیشتر از قیمت های داخلی نتیجه گیری شده است .
(جداول در فایل اصلی موجود است )