خلاصه طرح
نام محصول |
|
|
|
آب میوه |
ظرفیت پیشنهادی طرح |
|
|
|
4000 تن در سال |
موارد کاربرد |
|
|
|
نوشیدنی روزانه |
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
|
|
میوه سیب |
کمبود محصول ( سال ( 1390 |
|
|
|
---- |
|
|
اشتغال زایی ( نفر) |
|
|
|
33 |
|
|
زمین مورد نیاز ( ( m2 |
|
|
|
5000 |
|
|
|
|
|
اداری ( m2) |
350 |
|
|
زیر بنا |
تولیدی ( m2) |
1000 |
|
|
|
|
|
سوله تاسیسات ( m2) |
---- |
|
|
|
|
|
انبار ( m2) |
500 |
|
|
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
|
|
|
|
|
|
آب ( m3) |
144000 |
|
|
میزان مصرف سالانه یوتیلیتی |
برق(( kw |
115000 |
|
|
|
|
|
گاز ( m3) |
360000 |
|
|
|
|
|
ارزی ( یورو ) |
---- |
|
|
سرمایه گذاری ثابت |
ریالی ( میلیون ریال ) |
11000 |
|
|
|
|
|
مجموع ( میلیون ریال) |
11000 |
|
|
محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
|
|
استان های قزوین، آذربایجان شرقی، |
|
|
|
|
|
|
خراسان رضوی و کرمانشاه |
چکیده :
هدف از انجام این بررسی ، مطالعه و امکان سنجی احداث واحد تولید آب میوه (غیر مربات) است .
در این بررسی بازار فروش، واردات و صادرات ، واحد های فعال و در دست احداث , منابع تامین مواد اولیه و کلیه ماشین الات و سایر امکانات مورد نیاز برای احداث واحد به تفصیل شرح داده شده است.
طبق بررسی انجام شده احداث چنین واحدی نیاز به سرمایه ثابتی حدود ١.١ میلیارد تومان دارد و هزینه های در گردش سالانه مورد نیاز برای تولید و تامین منابع در حدود ٢٥٠ میلیون تومان برآورد شده است. سرمایه گذاری اولیه طرح ظرف مدت ٥,١ سال برگشت می یابد .
احداث واحد در استان هایی نظیر قزوین، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و کرمانشاه از مزیت نسبی برخوردار می باشد.
تولید آب میوه (غیر مرکبات)
٢- معرفی محصول :
٢-١- مشخصات کلی محصول :
آب میوه : ( کد محصول=١٥١٣١٧٢٠)
آب میوه ها و نوشابه های گازدار حاصل از آن از نظر اجرا یا عدم اجرای فرآیند شفاف سازی به دو نوع زلال ( شفاف شده) ، کدر ( پالپ شده) و از نظر میزان میوه طبیعی محتوی ( آب میوه و یا پالپ) به سه گروه ، آب میوه، نکتار میوه و شربت میوه تقسیم می گردد. میزان میوه طبیعی محتوی در گروه آب میوه ها ١٠٠% ، در گروه نکتار بسته به نوع میوه بین ٢٥-٥٠ % و در گروه شربت میوه بین ٦-٣٠ % متغیر می باشد.
فاکتورهایی که برای طبقه بندی و تعریف بکارگرفته می شود، متفاوت بوده و این تفاوت تا به امروز به وضوح مشخص نشده است. بدین سبب به نوشابه های شفاف، آب میوه و به نوشابه های کدر، نکتار گفته می شود.
معلوم است که بعضی از میوه ها ( سیب، انگور و آلبالو) ، بسته به ویژگی طبیعی میوه و عادات مصرف به صورت شفاف و بعضی دیگر ( هلو، زرد آلو و پرتقال ) به صورت کدر مورد فرآیند قرار می گیرند. علی رغم کدر بورن، از پرتقال آب میوه ، نکتار و شربت میوه نیز تهیه می شود. به صرف کدر
بودن اطلاق کلمه نکتار در مورد تمامی آنها صحیح نبوده و سبب اشتباه می گردد. همچنین با وجود شفاف بودن از آلبالو، علاوه بر آب میوه، نکتار و شربت میوه نیز تهیه می شود. بنابراین اطلاق
کلمه آب میوه به صرف شفاف بودن آنها در مورد تمامی شان درست نیست.
تفاوت بین آب میوه های شفاف و نوشابه های حاصل از آن با سایر نوشابه ها، اجرای عمل پرس کردن و فرآیند شفاف سازی می باشد. پس از عمل شفاف سازی ، آب میوه معمولا تغلیظ می گردد.
هنگام رقیق کردن کنسانتره با توجه به میزان آب اضافه شده، آب میوه، نکتار و یا شربت بدست می آید. در مورد نکتار و شربت میوه اکثرا شکر و اسید نیز اضافه می گردد.
٢-٢- شماره تعرفه گمرکی :
شماره تعرفه گمرکی آب میوه(٢٠٠٩٤ تا ٢٠٠٩٨) در جداول بخش ٢-٣ به تفکیک آورده شده
است.
٢-٣- شرایط واردات و صادرات :
آب میوه جزﺀ محصولات غذایی می باشد که دارای استاندارهای سخت خوراکی در اروپا و آمریکا بوده و رعایت کردن اینگونه استاندارها در بدو تولید دارای هزینه زیادی می باشد، لذا پیشنهاد می شود در ابتدای تولید صادرات به کشورهایی که دارای تعرفه های گمرکی آسان تری دارند مدنظر قرار گیرد.
بعلاوه متن کلیه بخش نامه های مربوط به قوانین صادرات و واردات این محصول نیز در پیوست گزارش آورده شده است.
٢-٤- استانداردهای ملی وجهانی :
استاندارد بین المللی DIN به شماره های :
١١٣-٧٦V١١٣-٧٦NF V
١٠١-٧٦NF V
٢-٥- قیمت تولید داخلی و جهانی محصول :
قیمت خارجی :
پاکت های ٢٥٠ میلی لیتری آب میوه خالص ( عمده فروشی ) = ٣٤,٠ یورو معادل ٤٢٥ تومان]٩[
٢-٦- موارد مصرف و کاربرد :
مصرف انواع آب میوه به عنوان یک نوشیدنی کاربرد فراوانی دارد . مصرف آب میوه ها بدلیل دارا بودن انواع ویتامین ها برای بدن مفید است زیرا همیشه امکان استفاده از میوه های تازه وجود ندارد ولی آب میوه ها در بسته بندی های مختلف در طول فعالیت روزانه قابل استفاده هستند.
بعلاوه انواع شربت های میوه نیز به عنوان یک نوشیدنی متداول سرو می شود.
٢-٧- کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول :
انواع نوشابه های گازدار، ماﺀ الشعیر و البته میوه تازه می تواند به عنوان جایگزین این محصول مورد استفاده قرار گیرد. اما بدلیل ارزش غذایی و ویتامین های موجود در انواع آب میوه بسیاری آنرا به انواع نوشابه های گازدار و ماﺀالشعیر ترجیح می دهند ، بعلاوه همانطور که قبلا هم گفته شد بدلیل سعولت مصرف و امکان مصرف انواع آب میوه در تمام طول سال مصرف آن بجای میوه تازه نیز متداول است.
٢-٨- اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز :
امروزه آب میوه ها به عنوان یکی از پر مصرف ترین نوشیدنیها در تمام جهان مورد استفاده قرار می گیرند. بدلیل همین کاربرد وسیع ، می توان به آن به عنوان یک محصول استراتژیک نگاه کرد. لذا رسیدن به خودکفایی در تولید این محصول با تکیه بر توانایی های کشور در رشد و پرورش انواع میوه جات باید مورد توجه قرار گیرد.