خلاصه طرح
نام محصول |
|
|
تولید کامیون قطار |
|
|
|
|
|
ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی) |
|
|
160 دستگاه در سال |
|
|
|
|
|
موارد کاربرد |
|
|
حمل بار در سیستم ریلی |
|
|
|
|
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
انواع فولاد و چوب روسی و قطعات جانبی |
|
|
|
|
|
کمبود محصول (پایان برنامه توسعه چهارم) |
|
|
1175 دستگاه در سال |
|
|
|
اشتغال زایی (نفر) |
33 |
|
|
|
زمین مورد نیاز (مترمربع) |
4700 |
|
|
|
|
اداری (مترمربع) |
60 |
|
|
|
زیربنا |
تولیدی (مترمربع) |
1200 |
|
|
|
|
|
انبار (مترمربع) |
300 |
|
|
|
|
تاسیسات و سایر |
100 |
|
|
|
|
|
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
|
|
3520 تن فولاد در سال |
|
|
|
سرمایه گذاری |
ارزی (یورو) |
--- |
|
|
ریالی (میلیون ریال) |
13064 |
ثابت طرح |
|
|
|
|
|
مجموع (میلیون ریال) |
13064 |
|
|
|
|
محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
استانهای تهران ، خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی ، مرکزی ، |
|
|
خوزستان و گلستان |
مقدمه مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری
اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید کامیون قطار میباشد. که در قالب متدولوژی علمی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد
1 معرفی محصولات
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک )
محصول مورد مطالعه طرح حاضر تولید کامیون قطار میباشد. این محصول در سیستم حمل و نقل ریلی بعنوان ماشینی برای حمل بار مورد استفاده قرار می گیرد .
در دنیای صنعتی امروز ، حمل و نقل از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است و سالانه میلیون ها تن کالا در نقاط مختلف کشور جابجا می گردد که این امر از چهار طرق حمل و نقل جاده ای ، ریلی ، هوائی و دریایی صورت می گیرد . حمل و نقل هوائی عموما برای بارهای سبک و حساس و گران قیمت و همچنین حمل و نقل دریایی صرفا در شمال و جنوب کشور انجام می شود و بدینوسیله می توان گفت که عمومی ترین شیوه حمل و نقل در کشور جاده ای و ریلی است بطوریکه سالانه حدود 480 میلیون تن بار در کشور جابجا می گردد که سهم حمل و نقل ریلی از آن 11 درصد می باشد که با توجه بر آن اهمیت حمل و نقل ریلی مشخص می گردد .
واگن ها تجهیزات حمل و نقل بار در صنعت حمل و نقل می باشند . این تجهیزات اتاقک های چرخ داری هستند که با اتصال به همدیگر تشکیل قطار را داده و قطار فوق نیز توسط لکوموتیو به حرکت در می آید .
واگن های قطار خود به دسته های مختلف تقسیم می گردند که در اینجا جهت آشنائی فهرست آن آورده شده است .
هر کامیون قطار شامل اتاق اصلی ، تامپون ، چرخ و محور ، سیستم تعلیق ، سیستم ترمز ، سیستم اتصال واگن ها و قطعات دیگر می باشد .
-2-1 دستهبندی محصول
واگن ها براساس ظرفیت و تناژ بار قابل حمل ، مشخصات فنی بار و حساسیت آن به عوامل محیطی ، شیوه بار گیری و تخلیه ، ابعاد و شکل ظاهری بار و ... متفاوت میباشند . انتخاب نوع واگن تابع معیار های ذکر شده در بالا می باشد و لذا با توجه بر اینکه بار قابل حمل کاملا متفاوت است لذا انواع واگن مورد استفاده در حمل و نقل ریلی نیز متفاوت است که در اینجا اشاره ای کوتاه بر آنها شده است .
کامیون قطار ( لبه کوتاه و لبه بلند )
این واگن ها همانند اتاق بار کامیون ها می باشند و برای حمل کالاهائی که حساسیت کمتری نسبت به عوامل جوی دارند مورد استفاده قرار می گیرد . این واگن ها تحت عنوان واگن های روباز با دیواره های جدا نشدنی نیز نامیده می شود که ارتفاع دیواره در آنها بیش از 60 سانتی متر می باشد . کامیون های قطار به دو نوع واگن های لبه کوتاه و لبه بلند تقسیم می گردند .
واگن های کفی
این واگن ها برای حمل کالاهای سنگین ، آهن آلات ، وسایط نقلیه ، ماشین آلات و غیره مورد استفاده قرار می گیرد .
واگن های مسافربری
این واگن ها دارای صندلی و امکانات خدماتی و بهداشتی بوده و برای حمل و جابجائی مسافر مورد استفاده قرار می گیرد .
تانکرها
تانکرها جهت حمل بار مایع و یا گازی شکل مورد استفاده قرار می گیرد .
واگن های باری خاص
این واگن ها برای حمل کالاهای مخصوص و ترافیکی مورد استفاده قرار می گیرد .
محصول مورد مطالعه طرح حاضر کامیون قطار می باشد که پیشتر در مورد آن توضیحات لازم ارائه شد . همچنین در پیوست گزارش مشخصات فنی این نوع واگن ها به تفضیل آمده است
.
کد ISIC محصول
مطابق طبقهبندی وزارت صنایع و معادن، محصولات مورد مطالعه دارای کد آیسیک
35111410 میباشند.
-1-2 شماره تعرفه گمرکی کامیون قطار در طبقهبندی کالایی وزارت بازرگانی، دارای شماره تعرفه 860692 است.
-1-3 شرایط واردات محصول کامیون قطار صرفاً در مورد حمل بار ریلی مورد استفاده دارد. از اینرو وزارت بازرگانی
شرایط خاصی را برای آن تعیین نکرده است و تنها به ذکر حقوق ورودی که معادل 15 درصد است اکتفا شده است.