خلاصه طرح
(جداول در فایل اصلی موجود است)
۱- معرفی محصول :
بیسکویت از کلمه لاتین Bis coctus نان دوبار پخته شده گرفته شده است ، محصولات پخته شده ، خشک و خنک می شود و مورد مصرف قرار می گیرد. امروزه بیسکویت و ویفر را محصولی مقاوم ، شیک ، رﮊیمی ، غذای کودکان و مناسب برای همه افراد می دانند که از آرد (عمدتاﹰ آرد گندم ) تولید شده و بر حسب نوع بیسکویت،ویفر و کیفیت آن دارای روغن ،شکر (در این طرح قند مایع خرما به جای شکر) ، تخم مرغ ، شیرخشک، پودر نارگیل ، پودر کاکائو و غیره می باشد و به جهت رطوبت پایینی که دارد ، مشروط بر آنکه در شرایط مناسبی از جهت رطوبت (محیط خشک) ، اکسیژن (عدم حضور اکسیژن) نگهداری شود ، ماندگاری آن طولانی خواهد بود.
تاریخچه:
بیسکویت برای اولین بار در رم باستان تولید شد. در آن زمان برای پخت نان از اجاق استفاده می کردند، هنگامی که اجاق برای پخت روشن می شد از یک تکه خمیر برای امتحان حرارت اجاق استفاده می شد که آن خمیر پس از دریافت حرارت شکلی شبیه به بیسکویت می گرفت. اما چون این نانها بی مزه بود چندان مورد توجه قرار نگرفت. کم کم با ورود شکر از خاورمیانه به اروپا توسط عرب ها ،تولید نان های شیرین بیشتر مورد توجه اروپائیان قرار گرفت.
در قرن ۶۱ میلادی آلمانی ها به پخت نوعی کلوچه به نام کوکی پرداختند که بعدها این محصول به آمریکا رفت و هنوز هم به همان نام کوکی که کلمه ای آلمانی است، شناخته می شود.
پخت جدی بیسکویت در سال ۲۹۸۱ در آمریکا شروع شد. در آن سال شرکت کندی با استفاده از اجاق کرکره ای، اولین بیسکویت را تولید کرد. این بیسکویت که به روش پخت قیف در قیف تولید می شد،"نیوتن انجیری" نام داشت. اما به دلیل محدودیت، فقط در سواحل شرقی به فروش می رسید. در همان سالها شرکت بیسکویت سازی آمریکا به مدیریت آدولفوس
پس از مدتی شرکتهای بیسکوئیت سازی متوجه شدند که برای تسلط بر بازار و یکسان سازی قیمتها باید با هم متحد شوند، بنابراین در سال ۸۹۸۱ شرکت بیسکویت سازی ملی توسط ۴۱۱ قناد به مدیریت آدولفوس گرین تاسیس شد.
در ۷۲ دسامبر ۸۹۸۱ اولین محصول این شرکت به نام Uneeda Biscuit تولید شد. از جمله ویژگیهای Uneeda داشتن بسته بندیهای چندلایه و منحصر به فرد با مهر و موم بود که دارای تاریخ مصرف طولانی تر و ماندگاری بهتری نسبت به سایر بیسکویتهای آن زمان بود.به طوریکه در سال ۰۰۹۱ سالیانه ۰۱ میلیون بسته از این بیسکویتها به فروش می رسید.
شرکت ملی آمریکا به این نتیجه رسید که برای حفظ بازار باید به نوآوری دست بزند، بنابراین در سال ۲۰۹۱ بیسکوئیتهای حیوانی با نام Barnum-s به بازار عرضه نمود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. نام Barnum-s از معروفترین سیرک آن زمان گرفته شده بود که البته این نوع سیرک وجود خارجی نداشت، زیرا خود آقای Barnum-s صاحب سیرک، ۰۱ سال قبل از دنیا رفته بود. جعبه های این بیسکوئیت نیز دارای طراحی مبتکرانه ای بود، به طوریکه جعبه های قرمز رنگ شبیه به قفس حیوانات برای آن در نظر گرفته شده بود.
در سال ۱۰۹۱ نیز اولین ویفرهای شکری با نام Nabisco نیز به بازار آمد. در قرن ۹۱ یکی از مهمترین مشکلات تولید بیسکوئیت، مشکلات در تولید مواد افزودنی بود، برای مثال شکلات شیری جزﺀ اقلام لوکس بود و در دسترس همگان نبود. اما در سال ۴۹۸۱ آقای Hershi با قالبهای ۰۱ پوندی تولید بیسکویت شکلاتی انقلابی در صنعت بیسکوئیت به راه انداخت. بعدها نیز شرکت Sunshine بیسکوئیت وانیلی به نام Hydrox ارائه کرد. شرکت نابیسکو نیز در سال ۲۱۹۱ شکلاتی مشابه هیدروکس تولید کرد، اما در این میان شرکت Oreo توانست رکورد فروش را تا به امروز بشکند. شرکت هیدروکس نیز در سال ۰۹۹۱ ورشکست شد.
ﮊولیت گوردن با تاسیس گروه دختران پیشاهنگ آمریکا در سال ۲۱۹۱ گامی در صنعت شیرینی پزی برداشت، چرا که گروه پیشاهنگان ، برای تهیه سرمایه به شیرینی پزی می پرداختند و خود شخصاﹰ به درب منازل و مغازه ها می رفتند و سفارش پخت شیرینی می گرفتند. این روند ادامه داشت تا این که در سال ۶۳۹۱ موفق شدند پروانه شیرینی پزی دریافت کنند. یکی از دلایل موفقیت دختران پیشاهنگ فروش فصلی آنها بود ، طوریکه فقط از ماه اوت تا آوریل این شیرینی ها به فروش می رسید. این روند فروش تا به امروز نیز ادامه دارد و فروش سالانه آن در امریکا به بیش از ۰۰۶ میلیون دلار می رسد.
در گذشته بیشترین میزان مصرف بیسکوئیت در میان مردم متعلق به سنین ۶ تا ۲۱ سال بوده است، چرا که شرکتهای بیسکوئیت سازی بیشترین تبلیغات خود را حول این رده سنی انجام می داده اند. اما اکنون مصرف بیسکوئیت در میان بزرگسالان نیز رواج پیدا کرده است. به طوریکه در حال حاضر ۰۱ هزار نوع بیسکوئیت مختلف در دنیا وجود دارد و بیسکوئیت سازی که در گذشته فقط توسط خود مردم در خانه ها تولید می شد، اکنون به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است.
شرح محصول |
|
بیسکویت |
بیسکویت کرم دار |
بیسکویت کاکائودار |
بیسکویت شکلاتی |
ویفر |
ویفرشکلاتی |
ویفر ساده |
کدISIC |
|
1.5E+07 |
1.5E+07 |
1.5E+07 |
1.5E+07 |
1.5E+07 |
1.5E+07 |
1.5E+07 |
۱شماره تعرفه گمرکی:
کد تعرفه |
شرح کالا |
|
|
۳۰۵۰۹۱ |
بیسکویت |
|
|
۲۳۵۰۹۱ |
ویفل ها و ویفر ها |
|
|
۱۳۵۰۹۱ |
بیسکویت هایی که به آنها موا د شیرین کننده ا فزوده ا ند |
-۱بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی محصول:
پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است:
١- قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزینه های متغیر تولید می باشد و نقش عمده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.
٢- منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانونهای مصرف محصول، هزینه های مربوط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
٣- نوع تکنولوﮊی مورد استفاده از طریق تاثیر بر سرمایه گذاری ، کیفیت محصول تولیدی و میزان ضایعات و....بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود