خلاصه طرح
|
ظرفیت پیشنهادی سالانه طرح |
|
٦٠٠ تن در سال |
|
|
|
|
موارد کاربرد محصول |
|
این محصولات به عنوان تنقلات مورد استفاده قرار می گیرند.. |
|
|
|
|
میزان تولید داخلی |
|
جمع کل میزان تولید انواع لواشک ٣٧٥١٢ تن می باشد |
|
|
|
میانگین واردات دو سال گذشته |
واردات در سال ١٣٨٩ معادل ٣٤٢٠ تن بوده است |
|
|
میزان مصرف سالانه کشور |
میزان مصرف انواع لواشک سالانه کشور معادل٧,٣٠٤١١تن و سرانه مصرف |
|
|
معادل٤٣,٠کیلو گرم می باشد |
|
|
|
|
|
میزان کمبود یا مازاد تا پایان |
واحد های تولیدی با ظرفیت ٧٠% ظرفیت اسمی تولید دارند و با توجه به مصرف |
|
|
داخلی و.....میزان کمبود انواع لواشک تا پایان برنامه پنجم(سال ١٣٩٢) |
|
|
برنامه پنجم |
|
|
معادل٣,٤٥٦٨ تن میباشد. |
|
|
|
|
|
اسامی مواد اولیه عمده |
انواع میوه های سردرختی (سیب، آلبالو،شاتوت، آلو، زرشک، زردآلو، هلو، تمشک، |
|
|
زغال اخته،آلوچه ،گوجه سبز ،گلابی ،انگور ،انار ) ،نمک ،اسید سیتریک یا |
|
|
|
جوهرلیمو،پلاستیک ،سلفون،کارتن ولیبل. |
|
|
|
، زرشک، زردآلو، هلو، تمشک، آلو،شاتوت، آلبالو، سیبانواع میوه های سردرختی ( |
|
|
میزان مصرف سالانه مواد اولیه |
زغال اخته،آلوچه ،گوجه سبز ،گلابی ،انگور ،انار ):٣٠٠٠ تن نمک٢ درصد: ١٢تن |
|
|
اسید سیتریک یا جوهر لیمو : ٢٤ تن کارتن : ١٠٠٠٠٠٠ عدد سلفون: |
|
|
اصلی |
|
|
٣٠٠٠٠٠٠ عدد لیبل : ٣٠٠٠٠٠٠عدد پلاستیک (بسته های ٢٠٠ گرمی).:٣٠٠٠٠٠٠ |
|
|
|
|
|
|
عدد معادل: ٢,٢٠٨٠٩میلیون ریال |
|
|
اشتغال زایی ( نفر ) |
|
١٧ نفر |
|
|
زمین مورد نیاز ( ( m2 |
|
١٨٠٠ متر مربع |
|
|
|
اداری ( ( m2 |
|
١٢٠ |
|
|
زیر بنا |
تولیدی ( ( m2 |
|
٤٣٠ |
|
|
|
انبار ( ( m2 |
|
٤٥٠ |
|
|
|
آب( ( m3 |
|
٥٢٠٠ |
|
|
میزان مصرف سالانه یوتیلیتی |
برق KW |
|
١٥٠ |
|
|
|
گاز ( ( m3 |
|
٨٤٠٠٠٠ |
|
|
|
ارزی ( یورو ) |
|
- |
|
|
سرمایه گذاری ثابت |
ریالی ( میلیون ) |
|
۵۱,۳۸۸۴ میلیون ریال |
|
|
|
جمع ( میلیون ریال ) |
|
۵۱,۳۸۸۴ میلیون ریال |
|
|
در صورت کمبود محصول محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
استان آذربایجان شرقی |
|
|
معرفی محصول :
لواشک یک خوراکی ایرانی است که از شیره غلیظشده و قوامآمده میوههایی همچون آلوچه، آلو، قیسی و امثال آن تهیه می کنند
لواشک در واقع نوعی عصاره گرفتهشده از میوههاست که متخصصان تغذیه به آن »اکستراکت« میگویند و در زبان عربی موسوم به »قمر الدین« است و با خشک کردن به دست میآید. خشک کردن از سادهترین و متداولترین روشهای نگهداری مواد غذایی است.
تهیه لواشک از زمانی شروع شد که مردم با استفاده از یک آسیاب سنگی تو خالی، میوه را له کرده و آن را در مقابل آفتاب، خشک و برای زمستان نگهداری می کردند. بعد ها به جای سنگ پارچه های نخی ضخیم به ویژه کرباس برای له کردن و آب گیری میوه مورد استفاده قرار گرفت.سال ها بعد استفاده از
پالپ یا گوشت میوه ها به جای میوه کامل رایج شد. در این روش گوشت میوه را به صورت کاملا نرم در آورده، در برابر آفتاب پهن می کردند تا رطوبت خود را ازدست داده و به شکل ورقه نازکی از میوه خشک شده در آید.با توجه به فراوانی میوه در کشور به ویژه در فصول خاص، تولید لواشک در ایران از دیرباز رواج داشته است.
لواشک به مخلوطی از عصاره و پالپ یک یا چند میوه گفته می شود که پس از طی مراحل فرآیند تا اندازه معینی خشک شده و عمدتاﹰ به صورت ورقه و گاهی به اشکال دیگر بسته بندی و عرضه می شوند. دو
طرف محصول توسط پلاستیک (نایلکس) جهت جلوگیری از تماس با محیط و دست در هنگام مصرف پوشیده شده و این مجموعه در درون پلاستیک های مخصوص بسته بندی می شود.
١-١ نام و کد محصول :
١٥١٣١١٣٠ |
لواشک بهداشتی |
تن |
|
|
|
-۱ شماره تعرفه گمرکی :
|
شماره تعرفه |
|
|
نوع کالا |
|
|
حقوق گمرکی |
|
SUQ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
۹۹۸۰۰۲ |
|
سایرمیوه ها,وغیره, آماده شده یا محفوظ شده, |
|
۶ |
|
Kg |
|
|
|
که در جای دیگری مذکور نباشند |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است:
١- قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزینه های متغیر تولید می باشد و نقش عمده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.
٢- منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانونهای مصرف محصول، هزینه های مربوط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
٣- نوع تکنولوﮊی مورد استفاده از طریق تاثیر بر سرمایه گذاری ، کیفیت محصول تولیدی و میزان ضایعات و....بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود.
٤- هزینه نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم در هزینه های متغیر تولید و قیمت تمام شده محصول دارد.
٥- ظرفیت تولید واحد بر روی قیمت فروش محصول موثر است، به این ترتیب که افزایش ظرفیت تولید از طریق سرشکن نمودن هزینه های سربار باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می گردد.
با توجه به نکات فوق، قیمت فروش محصول تولید شده علاوه بر این که می بایست هزینه های تولید را تامین نماید، باید در حدی باشد که بتوان سهمی از بازار را بدست آورد.همچنین در صورتی که صادرات
محصول تولیدی نیز مد نظر قرار گیرد، قیمت گذاری باید به نحوی باشد که رقابت با تولیدکنندگان خارجی امکان پذیر باشد با توجه به استعلام انجام شده در بازارهای داخلی هر کیلوگرم انواع لواشک حدودا بین ٢٠٠٠٠-٣٠٠٠٠
ریال (بستگی به نوع لواشک و سطح کیفیت) به فروش می رسد.
موارد مصرف و کاربرد :
لواشک همان عصاره گرفته شده ی میوهها است که مورد علاقه همه افراد به ویژه بچهها می باشد. خشککردن از سادهترین و متداولترین روشهای نگهداری مواد غذایی است و امروزه در کشورهای مختلف به شکلهای گوناگون از روشهای سنتی تاالگوهای صنعتی انجام میشود . امروزه با توجه به توسعه صنایع غذایی، روشهای تهیه لواشک هم تحول یافته و نمونههای نوین این محصول با نظارت بهداشتی کافی تولید میشود .