طرح تولید پمپ ترمز خودرو
خلاصه مشخصات طرح
(جداول در فایل اصلی موجود است)
کد آیسیک |
|
|
|
|
34301428 |
|
|
|
|
|
|
|
|
شماره تعرفه گمرکی |
|
|
|
|
87149190 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SUQ |
|
|
|
|
|
KG |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
حقوق واردات |
|
|
|
|
40 |
|
|
|
|
|
استاندارد ملی یا بین المللی |
|
7793-7795-7796-7798-7799-7800-7801 |
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه گذاری کل (هزار ریال) |
|
|
|
|
10,761,888 |
|
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه ثابت (هزار ریال) |
|
|
|
|
9,459,712 |
|
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه در گردش (هزار ریال) |
|
|
|
|
1,302,176 |
|
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه گذاری کل (هزار ریال) |
|
|
|
|
10,761,888 |
|
|
|
|
|
|
|
|
آورده سرمایه گذار (هزار ریال) |
|
|
|
|
2,261,888 |
|
|
|
|
|
|
|
|
تسهیلات (هزار ریال) |
|
|
|
|
8,500,000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه ثابت (هزار ریال) |
|
|
|
|
9,459,712 |
|
|
|
|
|
|
|
|
آورده سرمایه گذار (هزار ریال) |
|
|
|
|
959,712 |
|
|
|
|
|
|
|
|
تسهیلات (هزار ریال) |
|
|
|
|
8,500,000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه در گردش (هزار ریال) |
|
|
|
|
1,302,176 |
|
|
|
|
|
|
|
|
آورده سرمایه گذار (هزار ریال) |
|
|
|
|
1,302,176 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تسهیلات (هزار ریال) |
|
|
|
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقطه سربسری |
|
|
|
|
42.80% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دوره بازگشت سرمایه |
|
|
|
|
|
دو سال و هشت ماه |
|
(جداول در فایل اصلی موجود است)
فصل دوم معرفی طرح وسابقه
عنوان |
|
|
توضیحات |
|
|
|
|
طرح |
|
|
تولید پمپ ترمز خودرو |
|
|
|
مدت اجرای فاز ساخت ( ماه ) |
|
12 |
|
|
|
|
واحد پول داخلی |
|
|
هزار ریال |
|
|
|
|
واحد پول ارزی |
|
|
دلار |
|
|
|
|
نرخ تسعیر ارز |
|
|
هر دلار 13750 ریال |
|
|
|
|
مالیات |
|
|
4 سال اول 80 درصد معافیت مالیاتی |
|
|
|
تورم |
|
15% |
پمپ ترمز
پمپ ترمز در سیستم ترمز، فشار هیدرولیکی لازم را جهت عمل ترمز گیری تولید میکند و نیروی مورد نیازش را از پدال ترمز و بوستر می گیرد و آن را مستقیماً به سیستم ترمز اصلی اعمال میکند.
در واقع پمپ ترمز محرک سیستم ترمز بوده و علاوه بر ایجاد فشار جهت ترمز گرفتن روغن ترمز را نیز ذخیره می کند. پمپ ترمز شامل قطعاتی از قبیل : پوسته، پیستون ها، کاسه نمدهای اولیه و ثانویه، مخزن روغن، فنر و غیره می باشد.
بطوریکه مشاهده میشود پیستون توسط دو قطعه لاستیکی (کاسه نمد اولیه و ثانویه) با دیواره سیلندر آب بندی شده و دیواره سیلندر کاملاً پولیش خورده است تا از صافی سطح مناسبی برخوردار باشد.
هنگامیکه پیستون توسط میله فشار به جلو رانده میشود مایع درون سیلندر تحت فشار قرار گرفته و از کانال خروجی روغن که در انتهای پوسته قرار دارد خارج شده و از طریق لوله های ترمز، نیروی لازم را به سیلندرها اعمال میکند .در یک سیستم ساده هیدرولیکی خرابی یکی از اجزاء می تواند باعث از کار افتادن کل سیستم ترمز شود .برای پرهیز از حادثه و افزایش ضریب اطمینان معمولاً پمپ ترمزها با دو خروجی مجزا از هم طراحی میشوند.
این دو سیستم فرعی بوسیله پدال ترمز و بوستر ترمز تحریک میشوند .وجود دو سیستم مجزا به این دلیل است که اگر در یکی از پیستونها نشتی زیادی رخ بدهد، دیگری توانائی کنترل وسیله نقلیه را داشته باشد.
این دو سیستم فرعی و مجزا می توانند به دوطریق تغذیه شوند یعنی می توانند بوسیله دو مخزن مایع جداگانه قابل تغذیه باشند و یا با یک مخزن مشترک مایع مورد نیاز خود را تأمین کنند که در خودروی پراید از نوع دوم می باشند.
هنگامیکه به پدال فشار وارد میشود میله فشار ، پیستون اولیه را به سمت جلو در داخل پمپ ترمز حرکت می دهد و پیستون اولیه یکی از سیستم های فرعی را فعال میکند و فشار هیدرولیکی لازم را ایجاد میکند .با افزایش فشار هیدرولیکی و نیروی فنر پیستون اولیه، پیستون ثانویه نیز بسمت جلو بحرکت در می آید .هنگامیکه جابجائی به سمت جلوی پیستون ها باعث مسدود شدن سوراخ های برگشت روغن توسط کاسه نمدهای اولیه شد، فشار زیاد شده و به سیلندرهای چرخ منتقل میشود .پس از عملیات ترمز گرفتن و هنگامیکه پا از روی پدال
ترمز برداشته شد، نیروی فنر پیستون را به عقب برمی گرداند تا مجدداً محفظه های جلوی پیستون ها و محل تولید فشار از روغن ترمز پر شود.
سپس پیستون ها تا حدی به عقب بر میگردند تا از مقابل سوراخ های تعادل پمپ ترمز عبور کنند و فشار درون سیلندر تا حد صفر افت نماید.
حس کننده الکتریکی داخل مجموعه ، مایع ترمز درون مخزن را کنترل میکند و در صورت کمبود مایع، هشدار لازم را به راننده میدهد .در اینصورت می بایست مایع درون سیستم چک شده و در صورت کمبود، آن را پر کرد .
همچنین باید علت نشتی و کاهش سطح مایع مشخص شود.
استفاده از مایع ترمز نامناسب می تواند سیستم را آلوده و کثیف کند .در این صورت همه قطعات لاستیکی و آب بندهای سیستم هیدرولیکی آسیب می بینند.
هنگامیکه وسیله نقلیه از پمپ ترمز دو مداره بهره می برد معمولاً یک مدار تغذیه کننده، چرخهای جلو می باشد و مدار دوم به چرخهای عقب متصل می شود.
حال اگر در این سیستم دو مداره با خروجی های مجزا برای چرخهای جلو و عقب، یکی از مدارها عمل نکند مدار دوم عمل ترمز گیری را انجام می دهد .در این شرایط راننده می بایست برای ترمز گیری فشار بیشتری را به پدال اعمال کند. با توجه به این نکته که چرخهای عقب در خودروهای سواری کارائی کمتری نسبت به چرخهای جلو دارند ، در صورت از کار افتادن ترمز چرخ های جلو ممکن است در ترمز شدید چرخهای عقب قفل شده و باعث سرخوردن وسیله نقلیه شود.
در وسایل نقلیه ای که سیستم چرخهای عقب آنها کاسه ای می باشد ندرتاً دو عدد سیلندر برای هر چرخ استفاده میشود .در این حالت می توان هر یک از این سیلندرها را به یک مدار متصل نمود که اگر یک مدار کارایی لازم را
نداشته باشد مدار دیگر عمل کرده تا احتمال سرخوردن وسیله نقلیه کاهش یابد که این عمل در خودروی پراید توسط شیر تقسیم انجام می گیرد. رویهم رفته این نوع مدار، ضریب اطمینان بیشتری دارد ، در این حالت پیچیدگی مدار هیدرولیکی زیادتر و در نتیجه احتمال اینکه هر یک از اجزاء مدار و یا اتصالات بدرستی عمل نکنند زیادتر میشود.
علل تعویض قطعه پمپ ترمز عبارتند از:
-1پایین گرفتن ترمز یا ضعیف بودن ترمز
-2روغن ریزی از پایه های مخزن
-3خالی کردن ترمز در حین فشردن پدال ترمز(مشروط به سلامت بوستر) -4خرابی سنسور مایع ترمز داخل مخزن
-5روغن ریزی از محل اتصال به بوستر
ترمز
اساس کار ترمز بر مبنای اصطکاک بین دو سطح است. مقدار اصطکاک بسته به نیروی اعمال شده بین دو سطح، زبری و جنس سطوح تغییر می کند.
وقتی راننده پدال ترمز را فشار می دهد و ترمزها به کار می افتند، سیالی از داخل لوله های روغن عبور می کند و به مکانیسمهای ترمزگیری در چرخها می رسد. این مکانیسمهای ترمزگیری به قطعات چرخان نیرو وارد می کنند تا حرکت چرخها کند شود یا چرخها از حرکت باز ایستند. مکانیسمهای ترمز چرخ بر دو نوعند : کاسه ای و دیسکی. در ترمز کاسه ای فشار روغن، کفشکهای ترمز لنت کوبی شده را به یک کاسه چرخان یا کاسه چرخ می فشارد. در ترمز دیسکی، فشار روغن لنتهای ترمز را به دیسکی چرخان می فشارد. اصطکاک بین کفشها یا لنت ترمزهای ساکن با کاسه یا دیسک چرخان منشا عمل ترمزگیری است که سبب کند شدن حرکت یا توقف چرخها می شود.
اگر راننده خیلی محکم ترمز بگیرد، بطوریکه چرخها قفل شوند، اصطکاک بین لاستیکها و سطح جاده از نوع جنبشی خواهد بود. اگر ترمز خیلی محکم گرفته نشود، چرخها به چرخیدن ادامه خواهند داد، در این حالت با اصطکاک ایستائی سروکار داریم؛ یعنی اصطکاک در آستانه حرکت که مقدار آن نیز از اصطکاک جنبشی بیشتر است. در صورتیکه چرخها قفل نشوند، خودرو پیش از توقف مسافت کمتری را می پیماید و زودتر متوقف می شود. اما ترمز را همواره باید چنان گرفت که چرخها در آستانه قفل شدن باشند. این اصل اساس کار سیستم ترمز قفل نشو یا ABS است. این سیستم مانع قفل شدن چرخها و سر خوردن لاستیکها در هنگام ترمزگیری شدید می شود. در نتیجه خودرو سریعتر، در فاصله کوتاهتر و با کنترل خوب متوقف می شود.