خلاصه گزارش
نام محصول |
|
|
|
|
روغن صنعتی |
|
ویژگی محصول یا طرح |
|
|
|
ترمیم نقاط روغن کاری در صورت بروز صدمه |
|
|
|
|
های میکرونی – طول عمر بالا |
|
|
|
|
|
|
ظرفیت پیشنهادی طرح (تن) |
|
|
5600 |
|
موارد کاربرد |
|
|
|
|
خودرو - صنایع |
|
مواد اولیه مصرفی عمده (مقدار داخلی یا خارجی) |
|
گریس پایه باریم – گریس پایه لیتیم – روغن |
|
|
اتمی پایه |
|
|
|
|
|
|
|
|
کمبود / مازاد محصول تا سال 1393 |
|
|
-184486 |
|
|
|
|
|
|
|
|
اشتغالزایی (نفر) |
|
|
|
37 |
|
زمین مورد نیاز |
(2m) |
|
|
6,000 |
|
|
|
تولیدی |
(2m) |
|
720 |
|
زیر بنا |
|
اداری |
(2m) |
|
250 |
|
|
|
انبار |
(2m) |
|
460 |
|
|
|
آب |
(3m) |
|
30000 |
|
میزان مصرف سالانه یوتیلیتی |
|
برق |
(kw) |
|
850 |
|
|
|
گاز |
(3m) |
|
900 |
|
|
|
ارزی |
(یورو) |
|
- |
|
سرمایه گذاری ثابت |
|
ریالی (میلیون ریال) |
|
14,160,010 |
|
|
|
مجموع (میلیون ریال) |
|
14,160,010 |
|
سرمایه در گردش |
|
(میلیون ریال) |
|
13,586,816 |
|
میزان واردات محصول مشابه در سه سال |
|
|
واحد |
|
- |
|
گذشته |
|
ارزش (میلیون ریال) |
|
- |
|
پیش بینی میزان صادرات محصول سالانه |
|
|
واحد |
|
- |
|
|
ارزش (میلیون ریال) |
|
- |
|
|
|
|
|
نقطه سر به سر تقریبی |
|
|
|
|
42.70% |
|
کد آیسیک |
|
|
|
|
15111920 |
|
|
|
|
|
|
|
|
شماره تعرفه گمرکی |
|
|
|
|
27090000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
SUQ |
|
|
|
|
|
kg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
حقوق واردات |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
استاندارد ملی یا بین المللی |
|
|
|
|
194-196-200-201-202 |
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه گذاری کل (هزار ریال) |
|
|
|
|
27,799,490 |
|
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه ثابت (هزار ریال) |
|
|
|
|
14,160,010 |
|
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه در گردش (هزار ریال) |
|
|
|
|
13,639,480 |
|
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه گذاری کل (هزار ریال) |
|
|
|
|
27,799,490 |
|
|
|
|
|
|
|
|
آورده سرمایه گذار (هزار ریال) |
|
|
|
|
15,799,490 |
|
|
|
|
|
|
|
|
تسهیلات (هزار ریال) |
|
|
|
|
12,000,000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه ثابت (هزار ریال) |
|
|
|
|
14,160,010 |
|
|
|
|
|
|
|
|
آورده سرمایه گذار (هزار ریال) |
|
|
|
|
2,160,010 |
|
|
|
|
|
|
|
|
تسهیلات (هزار ریال) |
|
|
|
|
12,000,000 |
|
مشخصات کلی طرح
طرح |
|
|
تولید روغن صنعتی |
|
|
|
مدت اجرای فاز ساخت ( ماه ) |
|
12 |
|
|
|
|
واحد پول داخلی |
|
|
هزار ریال |
|
|
|
|
واحد پول ارزی |
|
|
دلار |
|
|
|
|
نرخ تسعیر ارز |
|
|
هر دلار 14600 ریال |
|
|
|
|
مالیات |
|
|
4 سال اول 80 درصد معافیت مالیاتی |
|
|
|
تورم |
|
15% |
برای تولید روغن صنعتی با کاربردهای مختلف و مشخصات معین، لازم است دو ماده اصلی به نام روغن پایه و مواد افزودنی با یکدیگر مخلوط شوند.
روغن پایه، ماده یی نفتی است که برای تهیه آن سه روش مختلف وجود دارد. این روش ها عبارت هستند از استفاده از برش مواد نفتی، تصفیه روغن های کارکرده و تولید به روش مصنوعی که امروزه به طور وسیع از روش برش موادنفتی استفاده می شود. مواد افزودنی در واقع موادشیمیایی با ترکیبات پیچیده یی هستند که با افزودن آنها به روغن پایه به مقدار مشخص، می توان مشخصه مورد استفاده را در روغن صنعتی ایجاد کرد یا خواصی از روغن صنعتی را بهبود بخشید.
برای تهیه روغن صنعتی ابتدا عملیات تقطیر نفت خام انجام می شود. این کار در چند مرحله تقطیر در جو و تقطیر در خلا انجام می شود تا یک برش نفتی خاص حاصل شود که گرانروی و نقطه اشتعال معین داشته باشد. سپس در واحد آسفالت گیری، مواد آسفالتی که ته مانده برج تقطیر در خلا هستند با تزریق حلال پروپان استخراج می شود. در مرحله بعد، ترکیبات نامطلوب موجود در روغن (مواد آروماتیک) با استفاده از روش های شیمیایی از روغن خارج شده و شاخص گرانروی روغن هم بهبود پیدا می کند.
پس از عملیات تصفیه، در واحد موم گیری، پارافین های سنگین که در حالت طبیعی به صورت جامد هستند، با استفاده از روش انحلال و فیلتراسیون از روغن جدا می شوند. سرانجام در واحد تصفیه هیدروژنی، عناصر زائد مانند گوگرد، ازت و اکسیژن از روغن خارج شده تا روغن در ماشین آلات و در شرایط سخت پایداری بیشتری داشته باشد. روغن پایه یی پس از طی تمامی مراحل فوق به واحد مخلوط کنی ارسال می شود و در آنجا با اضافه کردن مواد افزودنی مناسب، انواع روغن های صنعتی مطابق با استانداردهای بین المللی تولید می شود.
روغن موتور
وظایف اصلی روغن موتور ؛ روان سازی قسمتهای متحرک موتور ، به حداقل رساندن اصطحکاک و فرسایش ، کمک به کاهش حرارت و به خود گرفتن کثافات ، ذرات معلق و رسوبات لجنی حاصل از احتراق می باشد .
بدلیل اینکه روغن موتور باید این چند کار پیچیده را به طور همزمان انجام دهد ، یک فرمولاسیون شیمیایی پیچیده را می طلبد.
انواع روغنها :
در حال حاضر روغنهای موتور خودروها به 3 نوع کلی تقسیم می شوند:
الف : مینرال ( ارگانیک ) ب : سنتتیک ج : نیمه سنتتیک ( ( Premium
الف - مینرال : روغنی است که بر پایه نفت خام ساخته می شود و همان روغنی است که سالهاست در خودروها بکار برده می شود و همه ما با آن آشنایی داریم .
ب - سنتتیک : روغنی است که از ترکیبات شیمیایی یا پولیمراسیون هیدروکربنها ( (Olefins تولید می شود و نه با تصفیه نفت خام ، این نوع روغن ، اولین بار برای موتورهای جت بکار گرفته شد که بدلیل مزایایی که این نوع روغن نسبت به نوع مینرال داراست در سالیان اخیر مصرف آن در خودروها نیز فزونی یافته است .
روغنهای سنتتیک انواع مختلف با مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارند که این امر آنها را از لحاظ کیفیت و نوع مصرف نیز با یکدیگر متمایز می سازد ، از بین صدها نوع روغن سنتتیک با فرمولاسیون های مختلف که هر یک محاسن و معایبی را نیز دارا هستند ، نوعی که بر پایه Polyalphaolefins یا به اختصار ( ( PAO ساخته می شود و مقادیر کمی هم Ester در خود دارد ، دارای کارآیی و مقبولیت بیشتری است
کاهش مصرف روغن بدلیل عمر بیشتر روغن
غیر خورنده و غیر سمی بودن
تبخیر شوندگی پایین
دمای سوختن بالا
مقاومت در برابر اکسیداسیون بالا
دارا بودن شاخص ویسکوزیته بالا به صورت طبیعی ( عکس العمل سریع در مقابل تغییرات دما )
کاهش مصرف سوخت تا 2/4 درصد
نقطه روان شدن پایین
قابلیت استفاده از روغنهای با گستره ویسکوزیته زیاد بدون نگرانی از شکست پلیمرها
عیب این نوع روغنها نیز ، قیمت بالای آنها و عدم تطابق کامل با موتورهای با تکنولوژی قدیمی است .
ج - نیمه سنتتیک :
مخلوطی است از روغن سنتتیک و مینرال ( ارگانیک ) ، این نوع روغن کیفیت روغنهای سنتتیک را ندارد اما در شرایط سخت ؛ نظیر دماهای بالا و یا بار زیاد عملکرد بهتری نسبت به نوع مینرال داراست و بیشتر برای وانتها و
SUVها مصرف می شود و قیمت آن نیز کمی بیشتر از مینرالهاست .