خلاصه طرح
نام محصول |
|
|
|
جعبه پلاستیکی میوه |
|
|
|
|
|
ظرفیت پیشنهادی طرح |
|
|
|
١٠٠٠ تن در سال |
|
|
|
|
|
موارد کاربرد |
|
|
|
بسته بندی میوه |
|
|
|
|
|
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
|
|
پلی اتیلن سنگین |
|
|
|
|
|
کمبود محصول (سال ١٣٩٢) |
|
|
|
- |
|
|
|
|
|
اشتغال زایی (نفر) |
|
|
|
٢٦ |
|
|
|
|
|
زمین مورد نیاز (m2) |
|
|
|
١٥٠٠ |
|
|
|
|
|
اداری (m2) |
|
۵۱ |
زیربنا |
تولیدی (m2) |
|
٢٥٠ |
|
انبار (m2) |
|
١٠٠ |
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
|
۰۰۱۱ تن در سال |
|
|
|
|
|
آب (m3) |
|
٦٩٥٢ |
میزان مصرف سالانه یوتیلیتی |
برق (kw) |
|
۵۷ |
|
گاز (m3) |
|
٤٨٦ |
|
ارزی (یورو) |
|
- |
سرمایه گذاری ثابت طرح |
ریالی (میلیون ریال) |
|
۶۷۲۸ |
|
مجموع (میلیون ریال) |
|
٨٢٧٦ |
محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
|
|
تهران، آذربایجان غربی، مازندران،گیلان |
نام و کد محصول
محیط اطرافمان انباشته از پلاستیک شده است، هر کاری که انجام می دهیم و هر محصولی را که مصرف میکنیم، از غذایی که میخوریم تا لوازم برقی به نحوی با پلاستیک سروکار داشته و حداقل در بستهبندی آن از این مواد استفاده شده است.
گذر زمان و پیشرفت صنایع از یک سو، ارتقاﺀ سطح فرهنگ جوامع و افزایش تقاضا برای کالاهای بهداشتی از سوی دیگر باعث شده اند که امروزه انواع ظروف پلاستیکی جزو لوازم جدایی ناپذیر زندگی روزانه ما شوند. ]۵[
شکل ظاهری این جعبه ها تا اندازهای با سلیقه تولیدکننده و امکانات فنی قالبساز تغییر می یابد ولی عمدتاﹰ اندازه و ابعاد موجود در بازار مبنای کار تولیدکننده می باشد. شایان ذکر است که عنایت به شیوه های استاندارد بسته بندی که در رساندن سالم کالا به مقصد نقش حیاتی دارد باید مورد توجه خاص قرار گیرد.
این طرح مربوط به ساخت جعبه های میوه است که در رساندن میوه به شکل سالم مورد استفاده قرار گرفته و ماده اولیه آن پلی اتیلن سنگین (HDPE) میباشد.
طبق اطلاعات اخذ شده از وزارت صنایع ، کد آیسیک "جعبه پلاستیکی بسته بندی" ٢٥٢٠١٣٤٢ میباشد
شماره تعرفه گمرکی
طبق اطلاعات موجود در کتاب ((آمار واردات و صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران)) مبادلات جهانی جعبه پلاستیکی میوه از طریق تعرفه گمرکی اصلی ۳۲۹۳ تحت عنوان "اشیا برای نقل و انتقال یا بسته بندی کالا، از مواد پلاستیکی، سر بطری، سرپوش، کلاهک و سایر در پوش ها، از مواد پلاستیکی" و زیر تعرفه ۰۰/۰۱/۳۲۹۳ تحت عنوان "جعبه، صندوق، قفسه و اشیاﺀ همانند" انجام می شود]۱۱.[
شرایط واردات
حقوق پایه طبق ماده (۲) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
جمهوری اسلامی ایران، شامل حقوق گمرکی، مالیات، حق ثبت سفارش کالا، انواع عوارض و سایر وجوه دریافتی از کالاهای وارداتی می باشد و معادل ۴% ارزش گمرکی کالاها تعیین می شود. به مجموع این
دریافتی و سود بازرگانی که طبق قوانین مربوطه توسط هیات وزیران تعیین می شود، حقوق ورودی اطلاق می شود. حقوق ورودی برای تعرفه ۰۰/۰۱/۳۲۹۳ ، ۰۳% می باشد]۱۱.[
۴-۱ - بررسی و ارائه استاندارد
در اطلاعات موجود در ((موسسه استاندارد و تحقیقیات صنعتی ایران)) استاندارد ملی در خصوص
"جعبه پلاستیکی میوه" ثبت نشده است]۰۱.[
۵- ۱- بررسی قیمت محصول
قیمت جعبه پلاستیکی میوه بر اساس اندازه و حجم آن متفاوت می باشد. بر اساس تحقیقیات میدانی انجام شده قیمت جعبه میوه پلاستیکی بطور متوسط ۰۰۴۱-۰۰۱۱ ریال بر کیلوگرم می باشد.
٦-١- موارد کاربرد
جعبه های پلاستیکی در واقع یک محصول نهایی بوده که بدون هیچگونه تغییری توسط کشاورزان، باغداران، فروشندگان میادین میوه و تره بار و ... جهت بسته بندی، نگهداری، حمل و نقل انواع میوه جات بکار می رود.
بسته بندی به عنوان یک ابزار کارآمد سالهاست که مورد نظر کارشناسان علم بازاریابی قرار گرفته است.
استفاده از انواع مختلف بسته بندی ضمن اینکه قابلیت نگهداری بهتری را به کالا می بخشد در کسب سهم بالاتری از بازار برای کالای مورد نظر نیز مؤثر است.
کیفیت و نوع بسته بندی میوه بسیار حائز اهمیت بوده زیرا وضعیت نامناسب حمل و نقل، فرآیند، انبار کردن و نگهداری باعث بروز حدود ٣٥ درصد ضایعات در میوه ها و سبزیجات می گردد.
٧-١- کالای جایگزین
برای بسته بندی، حمل و نقل میوه می توان از جعبه های چوبی نیز استفاده کرد، ولی با این تفاوت که اولاﹰ میزان آلودگی جعبه های پلاستیکی نسبت به چوبی کمتر بوده و ثانیاﹰ دوره استفاده یا عمر آنها از جعبه های چوبی بیشتر است. همچنین جعبه های پلاستیکی از نظر فرآیند ساخت ساده تر از بقیه موارد می باشند و به تبع آن قیمت تمام شده آنها نیز کمتر می شود. بنابراین مصرف این نوع قطعات از جایگاه بهتری برخوردار می باشد.
از طرفی با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای حفظ محیط زیست و کاهش قطع درختان استفاده از جعبه های پلاستیکی برای انتقال میوه جات بر جعبه های چوبی ارحجیت دارند.
٨-١- اهمیت استراتژیک کالا
کاربرد پلاستیکها در تمام شئونات زندگی، گسترده شده است و نمیتوان روزی، زندگی بدون پلاستیک را تصور کرد چون از بطریهای شیر و نوشابه گرفته تا لباس و قطعات خودرو از پلاستیک هستند، گرچه این تولید زیاد پلاستیکها اساساﹰ زیر سئوال رفته است. انتظار میرود منابع شناخته شده ذخیره جهانی نفت تا ۰۸ سال دیگر تمام شوند و این در مورد گاز طبیعی ۰۷ سال و برای زغال سنگ ۰۰۷ سال است، اما تأثیرات اقتصادی کاهش این منابع خیلی زودتر فرا خواهد رسید. وقتی منابع کاهش یابد، قیمتها هر روز بالا خواهد رفت و این واقعیتی است که نمی تواند از کانون توجه سیاست گذاران خارج شود.
نظریه پردازان بازاریابی، دو نقش مهم برای بسته بندی متصور هستند که عبارتند از نقش Protective و
نقش. Promotive چنانکه از واﮊه بکار گرفته شده برای این نقش ها نیز برمی آید نقش نخست به وجه نگهداری و دوام حاصل از بسته بندی و نقش دوم به جنبه آگاهی دهنده و پیش برنده بسته بندی اشاره دارد.
از دیگر سو توجه ناکافی به موازین بسته بندی بهداشتی موجب گشته است که محصولات مختلف
کشور و خصوصا محصولات باغی تولیدی ایران علیرغم دارا بودن کیفیت بسیار خوب و بعضا منحصر بفرد در بدو تولید به دلیل پیدایش پاره ای آلودگی های ثانویه یا بروز فساد ناشی از شرایط نامناسب نگهداری و حمل نتوانند به بازارهای جهانی راه یافته و راه را برای افزایش سطح تولید داخلی هموار نمایند. با عنایت به تنوع بسیار زیاد میوه های تولیدی کشور بدیهی است با اجرای طرح های فرآوری و بسته بندی بهداشتی، محصولات باغی تولیدی کشور، قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را در بازارهای جهانی خواهند داشت.
همچنین با توجه به بازار تقاضای گسترده داخلی برای انواع میوه جات، خصوصا نحوه عرضه میوه در مراکز خرید بزرگ و سوپر مارکتها، لزوم توجه بیشتر به بسته بندی این مواد به منظور افزایش سهولت دسترسی عرضه و نگهداری مشخص تر می شود. ضمن اینکه پرداختن به این موضوع دارای توجیه مناسب اقتصادی بوده و با اجرای این طرح، می توان بستر مناسبی را برای اشتغال نیروهای ماهر و نیمه ماهر فراهم آورد که با توجه به ماهیت صنایع غذایی بانوان می توانند سهم بسزایی در آن داشته باشند.
٩- ١- کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول
جعبه پلاستیکی محصول نهایی هستند و در ضمن فرآیند تولید محصول پیچیده نبوده و بسیار آسان می باشد. از طرفی به دلیل حجم بالا و وزن کم این محصولات، هزینه حمل و نقل بالایی داشته و به همین دلیل تجار تمایلی به واردات این محصول نداشته و کلا تبادلات جهانی آن از رونق چندانی برخوردار نیست. به عبارت دیگر اکثر کشورها نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می کنند.
١٠-١- شرایط صادرات
در کتاب ((آمار واردات و صادرات سال ۴۸۳۱)) شرایط خاصی برای صاردات تعرفه ۰۰/۰۱/۳۲۹۳ ذکر نشده است. ولی جهت ورود به بازار های جهانی می بایست محصول تولیدی از استانداردهای لازم برخوردار بوده و قابلیت رقابت در بازار را داشته باشد]۱۱.[