خلاصه طرح
(جداول در فایل اصلی موجود است)
مقدمه
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری
اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد
بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری
سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید چراغ های خیابانی میباشد. این مطالعات
در قالب متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا
محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن
صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و
نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری
مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه
مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی
با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای
توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد
معرفی محصول
-1-1 معرفی کد آیسیک محصول
محصول تولیدی چراغ های خیابانی می باشد که در معابر اصلی و خیابانها و میادین به عنوان یک
منبع روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد فرایند ساخت میادین به عنوان یک منبع روشنایی
مورد استفاده قرار می گیرد.
محصول مورد گزارش چراغهای خیابانی میباشد که در لوح فشرده وزارت صنایع و معادن کد
آیسیک این محصول تحت شماره 31501613 و با عنوان انواع چراغ های پارکی طبقه بندی شده
است.
-1-2 شماره تعرفه گمرکی
واردات این محصول مطابق فصل 94 کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1387 سازمان
توسعه تجارت ایران تحت تعرفه اصلی 9405 زیر تعرفه 9405/40/90 با عنوان "سایر چراغها و
وسایل روشنایی برقی غیر مذکور درجای دیگر" صورت میگیرد.
-1-3 شرایط واردات
واردات انواع چراغهای پارکی و خیابانی جزو فهرست کالاها و خدمات مشمول استاندارد اجباری
میباشد بدین معنی که واردات، تمرکز، توزیع و فروش اینگونه کالاها باکیفیت پایین تر از استاندارد
مورد قبول مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ممنوع می باشد. واردکنندگان کالاهای مشمول
مقررات استاندارد اجباری ملزم به رعایت مقررات مربوطه بوده و چنانچه الزامات قانونی را رعایت
ننمایند علاوه بر آنکه خود بعنوان مصرف کننده در جامعه از آن زیان خواهند دید بلکه بر اساس
مواد 6 ، 9، 11 ، 12 و 14 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی
ایران بشرح زیر تحت پیگیرد قانونی قرار خواهند گرفت:
ماده– 6 مؤسسه می تواند با تصویب شورایعالی استاندارد، اجرای استاندارد کالاها و یا بخشی از
یک استاندارد و یا آئین های کار را که از نظر ایمنی حفظ سلامت عمومی و حصول اطمینان از
کیفیت فرآورده و حمایت از مصرف کننده و یا سایر جهات رفاهی و اقتصادی ضروری باشد با
تعیین مهلت های لازم که از سه ماه کمتر نخواهد بود ، اجباری اعلام نماید.
تبصره -کیفیت مواد و کالاهای وارداتی بر حسب ضرورت و اولویت و توجه به مسائل ایمنی
وبهداشتی و اقتصادی باید با استاندارد های ملی جمهوری اسلامی ایران و یا استانداردهای کشور
مبدأ و یا استانداردهای معتبر و مورد قبول مؤسسه منطبق باشد.
اولویت مواد و کالاها را شورایعالی استاندارد تعیین می نماید.
ماده – 9 هرگاه اجرای استاندارد در مورد کالاهایی اجباری اعلام شود ، پس از انقضای مهلت های
مقرر ، تولید ، تمرکز ،توزیع و فروش اینگونه کالاها با کیفیت پایین تر از استاندارد مربوط و یا
بدون علامت استاندارد ایران ممنوع و با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم
ومراتب تعزیر اعم از احضار ، وعظ ، تذکر ، توبیخ ، تهدید و اخذ تعهد و حبس از یک ماه تا دو سال
وجزای نقدی از یکصدهزار ریال تا پنجاه میلیون ریال به حکم محاکم صالحه محکوم خواهند شد.
تبصره –رعایت کلیه مقررات استانداردهای اجباری در مورد کالاهای وارداتی الزامی خواهد بود.
ماده – 11 هرکس مشخصات فرآورده های مشمول استاندارد اجباری را پس از تهیه ، تولید یا
ساخت تغییر دهد یا از ظروف و وسایل بسته بندی مخصوص فرآورده های استاندارد شده برای
بسته بندی و عرضه و فروش فرآورده های خارج از استاندارد استفاده کند ، یا به قصد تقلب و یا
به هر کیفیتی در قوطی، بسته، جعبه و لفاف محتوی فرآورده های مشمول استاندارد اجباری دخل
و تصرف نماید و یا بجای جنس استاندارد شده جنس دیگری تحت همان عنوان عرضه کند و یا
بفروش برساند و یا به قصد تقلب از برگهای آزمایش و تشخیص مشخصات فرآورده ها و همچنین
پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران در غیر مورد استفاده کند و یا علامت استاندارد ایران را
بدون دریافت پروانه بر روی محصولات خود بکار برد ، به حبس از شش ماه تا دو سال و جزای
نقدی از یک میلیون ریال تا پنجاه میلیون ریال محکوم خواهد شد.
ماده – 12 هرگاه ارتکاب یکی از جرائم مربوطه در این قانون موجب بیماری یا آسیبی گردد مرتکب
حسب نتایج حاصله به مجازاتهای حیس و یا جزای نقدی محکوم می گردد .
ماده – 14 در صورت تخلف تولید کننده یا فروشنده از مقررات اعلام شده در رابطه با کالاهای
استاندارد شده یا اوزان ومقیاسها و وسائل سنجش ، با شکایت مشتری و اثبات موضوع ، خسارت
مشتری حسب مورد تماما ”توسط تولید کننده یا فروشنده با حکم محاکم صالحه پرداخت خواهد
شد.
همچنین حقوق ورودی آن به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی به ازای هر دستگاه برابر 55
درصد تعیین شده است.
بررسی و ارائه استاندارد (ملی یا بین المللی)
کلیه استانداردهای مدون و مرتبط با چراغهای پارکی و خیابانی بشرح جدول زیر میباشد .
جدول شماره -1 استانداردهای مرتبط با چراغهای پارکی و خیابانی |
|
|
|
|
|
شرح استاندارد |
شماره |
سال چاپ |
چراغ ها قسمت اول: مقررات عمومی و آزمونها |
5920-1 |
1382 |
چراغها-قسمت دوم-مقررات ویژه-بخش اول - |
2/1/5920 |
1381 |
چراغ های نصب ثابت برای استفاده عمومی |
|
|
چراغها-قسمت دوم-مقررات ویژه-بخش سوم-چراغ |
2/3/5920 |
1381 |
خیابانی و جاده ای |
|
|