خلاصه طرح
نام محصول |
|
|
سیلندر تحت فشار بدون درز |
|
|
|
|
|
ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی) |
|
|
٠٠٠,٩٠ عدد در سال |
|
|
|
|
|
موارد کاربرد |
|
منبع ذخیرهسازی گاز طبیعی در سیستم CNG خودرو ها |
|
|
|
|
|
|
|
|
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
|
انواع لوله های سیاه بدون درز و .... |
|
|
|
|
|
کمبود محصول (پایان برنامه توسعه چهارم) |
|
|
١٣٤,٣٠١ عدد در سال |
|
|
|
|
|
اشتغال زایی (نفر) |
|
|
٥٨ |
|
|
|
|
|
زمین مورد نیاز (مترمربع) |
|
|
١٠٠٠٠ |
|
|
|
|
|
|
اداری (مترمربع) |
|
|
٢٠٠ |
|
|
|
|
|
زیربنا |
تولیدی (مترمربع) |
|
|
٢٠٠٠ |
|
|
|
|
|
انبار (مترمربع) |
|
|
٧٠٠ |
|
|
|
|
|
|
تاسیسات و سایر (مترمربع) |
|
|
٣٥٠ |
|
|
|
|
|
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
|
|
٢٢٩٨ تن در سال |
|
|
|
|
|
سرمایه گذاری |
ارزی (یورو) |
|
|
‐‐‐ |
|
|
|
|
ریالی (میلیون ریال) |
|
|
٤٧٦٨٠ |
ثابت طرح |
|
|
|
|
|
مجموع (میلیون ریال) |
|
|
٤٧٦٨٠ |
|
|
|
|
محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
استانهای تهران ، مرکزی ، اصفهان ، کرمان ، آذربایجان شرقی و |
|
|
خراسان رضوی |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری
اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی
آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید سیلندر تحت فشار بدون درز میباشد که در قالب متدولوﮊی علمی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوﮊی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری
نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیرشفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .
معرفی محصول
١‐١‐ نام و کد محصولات (آیسیک٣)
محصول تولیدی در طرح، سیلندر تحت فشار می باشد که برای نصب بر روی خودروها و
کمپرسورها مورد استفاده قرار می گیرد. سیلندر
CNG یکی از اساسیترین اجزای مدار سوخت در
خودرو CNG است. این مخازن باید در فرایندی
بدون استفاده از جوش و به صورت بدون درز
ساخته شوند. ساخت انواع مخازن CNG بدلیل
مقاومت بالایی که میبایست این مخازن در برابر فشار درونی داشته باشند از تکنولوﮊی بسیار
بالایی برخوردار میباشد. مخزن طی عمر کاری خود بارها پر و خالی میشود و بنابراین بارها
تحت تنش و خستگی ناشی از پر و خالی شدن قرار میگیرد. از سویی، شرایط بحرانی که ممکن
است مخزن مخصوص ذخیره سوخت بر روی خودرو در طول عمرکاری خود ممکن است با آنها
مواجه شود، این الزام را ایجاد مینماید که مخزن در برابر سختگیرانهترین شرایط آزمون قرار
گیرد.
کد آیسیک محصول
در لوح فشرده وزارت صنایع و معادن کد ISIC مختص تولید انواع کپسول های CNG به شماره
٢٨١٢١١٧٦ می باشد.
شماره تعرفه گمرکی
طبق بررسیهای انجام شده و با توجه به کتاب مقررات صادرات و واردات سال ١٣٨٦ منتشره از
سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، کد مجزایی جهت درج واردات انواع کپسولهای CNG
جهت مصارف گوناگون در نظر گرفته نشده است و کلیه واردات این محصولات تحت کد تعرفه
کلی ٧٣١١ با عنوان " ظروف چدنی، آهنی و فولادی برای گازهای فشرده یا مایع شده" انجام
شده است. کپسولهای وارداتی دارای تنوع زیادی می باشند و وزن هر یک از آنها متفاوت می
باشد. میزان واردات تحت کد تعرفه ٧٣١١٠٠٠٠ (ظروف چدنی، آهنی و فولادی برای گازهای
فشرده یا مایع شده) انجام شده است.
٣‐١‐ شرایط واردات محصول
واردات انواع سیلندرهای تحت فشار جزو فهرست کالاهای مشمول اجرای اجباری استاندارد
برای واردات می باشد. حقوق ورودی تعرفه مذکور به ازای هر کیلوگرم ٢٠ درصد تعیین شده
است.
٤‐١‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول
نخستین بار مجموعه استانداردهای اجزاﺀ سیستم سوخت خودرو با گاز طبیعی فشرده شده در
سال ١٣٨١، استاندارد مخازن گاز طبیعی فشرده پرفشار برای ذخیره بر روی خودرو در سال
١٣٨١ و استانداردهای سیستم سوخت خودرو با گاز طبیعی فشرده شده در سال ١٣٨١ تهیه
شد.این استانداردها براساس پیشنهاد های رسیده و بررسی وتایید کمیسیون های مربوط مورد
تجدید نظر قرار گرفتند و در یکصد و چهل و پنجمین جلسه کمیته ملی استاندارد خودرو و نیروی
محرکه مورخ ٢٣/٩/٨٣ تصویب شد. اینک به استناد بند یک ماده ٣ قانون اصلاح قوانین و
مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه ١٣٧١ استاندارد شماره
٧٥٩٨ بعنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود. در تهیه و تجدیدنظر این استاندارد سعی
شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه، در حد امکان بین این استاندارد و
استاندارد ملی کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود. این استاندارد جایگزین
استانداردهای ٥٦٣٦ جلد ١ الی ١٩ ، ٦٣٠٦ و ٥٧٦٤ جلد ١ و ٢ شده و پس از یکسال از تاریخ
تصویب این استاندارد، استانداردهای فوق باطل اعلام می شوند.
در این استاندارد تاییدیه هایی برای مخازن در نظر گرفته شده است که بطور خلاصه در زیر به
بخشی از آنها اشاره شده است.تأییدیههایی که روی مخازن انجام میشوند، بر دو نوعند:
١‐ بازرسی و آزمون دورهای
این ارزیابی لازم است بطور دورهای روی مخازنی که در حال استفاده اند، انجام میشود. ولی
معمولاﹰ این دورهها برای مخازن نوع ١،٢،٣ پنج ساله و برای مخازن نوع ٤ سه ساله بوده و طی
این دورهها، مخازن باز شده و به مراکزمخصوص بازرسی مخازن فرستاده میشوند و مورد
بازرسی چشمی و هیدرولیک قرار میگیرند. البته در حال حاضر، روشهای بهتری برای جایگزینی
با آزمون هیدرولیک در حال توسعهاند.
تأیید نوع (Type approval)
این آزمونها در صورتی انجام میشوند که تغییر در طراحی یک مخزن، چه از نظر جنس مواد به
کار رفته و چه از نظر سایر موارد طراحی، انجام شود. آزمون نوع از دو قسمت تشکیل شده
است:
آزمونهای تأیید طراحی، این نوع آزمونها شامل آزمونهایی جهت تأیید پارامترهای طراحی و
محاسبات و نقشهها میشود.
آزمونهای نمونه اولیه (Prototype)، این نوع آزمونها شامل آزمونهای الزامی در استاندارد تحت
نظارت بازرس است.
جدول ذیل آزمونهای نمونه اولیه (Prototype) را برای مخازن به صورت خلاصه نشان میدهد.
همانگونه که در این جدول مشاهده می شود، در مورد مخازن کامپوزیت‐ بخصوص نوع چهارم‐
آزمونهای مفصلتر و سختگیرانهتری وجود دارد و آزمونهای خاص مرتبط با مواد پلیمری را در
بر میگیرد.