مقدمه:
رویکرد اکثر کشورهای جهان در دهههای اخیر به موضوع کارآفرینی و توسعه آن، موجب گردیده موجی از سیاستهای توسعه کارآفرینی در دنیا ایجاد شود. کشورهای مختلف راه حلی راکه در سه دهه گذشته برای فائق آمدن بر مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی به آن روی آوردهاند ، توسعه فرهنگ کارآفرینی ، انجام حمایتهای لازم از کارآفرینان ، ارائه آموزشهای مورد نیاز به آنان و انجام تحقیقات و پژوهشهای لازم در این زمینه بوده است. تأمل در وضعیت اقتصادی و روند مراحل پیشرفت و توسعه در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه که به موضوع کارآفرینی توجه نمودهاند، نشانگر آن است که این کشورها توانستهاند به پیشرفتهای چشمگیری در زمینههای مختلف اقتصادی و اجتماعی دست یابند و یا حداقل بحرانهای پیشآمده را به سلامت پشت سر گذاشته و بحرانهایی که وقوع آنها را در آینده پیشبینی میکردند را مهار نمایند. از جمله این کشورها میتوان به ایالات متحده، کشورهای اتحادیه اروپایی، کشورهای جنوب شرق آسیا، چین، برخی از کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی و اقیانوسیه را نام برداز آنجا که مفاهیم مطرح در علوم انسانی همانند مفاهیم مطرح در علوم تجربی قطعی نیستند، لذا ارائه تعریف قطعی و مشخصی برای آنها دشوار یا غیر ممکن است. کارآفرینی هم که از واژه های مطرح در علوم انسانی است، از این قاعده مستثنی نیست. دانشمندان و محققین علوم مختلف اقتصادی، اجتماعی، روانشناسی و مدیریت که در مورد کارآفرینی مطالعه و نظراتی ارائه کردهاند، تعاریف مختلفی از کارآفرینی مطرح نمودهاند که تفاوتهای گاه مغایر و متناقضی دارند. تعریفی از کارآفرینی که تقریباً شامل همه تعریفهای ارائه شده از آنان باشد، عبارت است از:
«کارآفرینی فرایندی است که فرد کارآفرین با ایدههای نو و خلاق و شناسایی فرصتهای جدید و با بسیح منابع ،مبادرت به ایجاد کسب و کار و شرکتهای نو، سازمانهای جدید و نوآور و رشد یابنده نموده که توأم با پذیرش مخاطره و ریسک است و منجر به معرفی محصول و یا خدمت جدیدی به جامعه میگردد.» کار آفرینی زمینه های لازم را برای یافتن فرصتها در بازار کار وتولید برای توانایی فردی مورد بررسی قرار می دهد و مجموعه دانش و مهارتهایی را که برای ورود به بازار کار ورد نیاز است و همچنین راهبردهای لازم را برای موفقیت در کسب و کار ارائه می نماید تا پس ازفراغت ازتحصیل چنانچه تمایل داشته باشی به جای استخدام و کار برای یگران در حد توان مالی و تخصصی به تنهایی یا به کمک دوستان و نزدیکان نسبت به راه اندازی و اداره یک واحد کوچک صنعتی،کشاورزی،خدماتی ویا هنری برای کسب وکارتولیدی اقدام نمایی.سرعت روند تحولات فن اوری واقتصادی درجهان به گونه ای است که حتی راه اندازی و اداره واحدهای تولیدی وخدماتی کوچک نیز نیازمند اطلاعات و دانش است که در این مجموعه سعی شده است این گونه اطلاعات در حد امکان و ضرورت ارائه شود.روحیه و تفکر کار افرینی هم در واحد های بزرگ تولیدی و خدماتی و هم درواحد های کوچک کاربرد فراوان دارد و می تواند خلا قیتها ، نواوریها و موفقیتهای زیادی را به دنبال داشته باشد اما جایگاه اصلی توسعه تفکر کار آفرینی در واحد های کوچک تولیدی و یا خدماتی است.
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«خلاصه گزارش طرحهای بخش صنعت و معدن از محل بنگاههای کوچک و زود بازده وکا رآفرین»
1-مشخصات کلی طرح
نام طرح (مجری طرح) شرکت فرآورده های غذایی شاد گل شیراز
نوع تولیدات رب گوجه فرنگی سس کچاپ و مایونز
وضعیت طرح تعاونی خصوصی
آدرس پستی متقاضی:
شماره تلفن :07124443060
محل اجرای طرح:
نام شهرستان: شیراز،نام بخش: شهرک صنعتی، نام روستا :کچی
2-میزان سرمایه گذاری طرح(ثابت)
میزان سرمایه گذاری انجام شده 451000000 ریال
میزان سرمایه گذاری تعهد شده متقاضی جهت اجرای طرح 451000000 ریال
میزان سرمایه گذاری (تسهیلات)مورد نیاز متقاضی ثا بت402660000 در گردش48340000جمع کل(تسهیلات)451000000ریال
3-پیشرفت فیزیکی طرح 80%
4-میزان اشتغال زایی کل 15 نفر شامل (پیش بینی اشتغال از زمان معرفی جهت اخذ تسهیلات)
الف)لیسانس وبالاتر 4نفر
ب)فوق دیپلم 2نفر
ج)دیپلم4نفر
د)کمتر از دیپلم 5نفر
5-آیا تاکنون تسهیلات دریافت نموده است. در صورت استفاده مشخصات زیر تکمیل فرمایید.
نام بانک...................
مبلغ تسهیلات................
محل تسهیلات...................
مشخصات متقاضی:
الف-اشخاص حقیقی
نام ونام خانوادگی.................نام پدر...............شماره شناسنامه......................
تاریخ تولد...............صادره از.......................آخرین مدرک تحصیلی ...........
نشانی محل اقامت..................................................................................
تلفن..........................
نشانی دقیق محل اجرای طرح .................................................................
تلفن.........................
خلاصه ای از سوابق فعالیت
...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
ب-اشخاص حقوقی:
نام شرکت:فراورده های غذایی شاد گل شیراز
سرمایه ثبتی شرکت:1750000
محل ثبت:مرودشت
شماره و تاریخ ثبت:835
نشانی دقیق محل اجرای طرح:شهرک صنعتی ، روستای گچی
تلفن:
نشانی محل دفترمرکزی شرکت:شهرک صنعتی
خلاصه ای از سابقه فعالیت تولیدی شرکت:
این شرکت از سال 76 تاسیس واز سال77 با تولید رب گوجه به صورت فله وحلب20کیلویی شروع به کارنموده که درسال 79به دلیل عدم استفاده از تسهیلات بانکی برشکسته شده وبه حالت تعطیل درامد که درسال82 شرکای جدید با خرید کل سهام شرکت وافزایش توان تولید وایجاد تاسیسات وماشین الات جدید وگرفتن مجوزات بهداشتی تابه حال اقدام به تولید آزمایش نموده ایم ولی به دلیل عدم استفاده ازتسهیلات بانکی نتوانسته ایم محصول خود را بسته بندی وبه بازارهای داخلی وخارجی عرضه نماییم.
هدف ازاجرای طرح
دراین بخش هدف ازاجرای طرح به صورت کلی تعیین می گردد.
(SCOPE OF PLAN)[1](نام واحد،محل اجرا،ظرفیت و.........)
تولید و بسته بندی رب گوجه فرنگی در بسته بندی های مختلف
تولید و بسته بندی سس گوجه فرنگی معمولی وتند در بسته بندی های مختلف
تولید و بسته بندی سس مایونز وفرانسوی و هزار جزیره در بسته بندی های مختلف
تولید و بسته بندی خیار شور وترشیجات وشوریجات وزیتون شوردربسته بندی های مختلف ونهایتا اشتغال زایی وتوسعه
شرایط وتعداد نوبت کاری:
دوشیفت کاری
معرفی محصولات طرح:
دراین بخش دررابطه بامشخصا ت ویژگیهای محصولات،موارد کاربرد انها،جامعه مصرف کننده،نوع بسته بندی،کیفیت واستانداردهای لازم،مزایاوقابلیتهای خاص محصولات و...اظهار نظرگردیده ونهایتا محصولات،مبنا پیش بینی تولیدات وفروش درگزارش جاری تعین میگردد.
با توجه کشاورزی بسیار خوب منطقه درزمینه کشت گوجه فرنگی وخیار سبزوکلم وهویج وبادمجان وسیروغیره وفراوانی ودردسترس بودن مواد اولیه با کیفیت عالی تولید ربگوجه فرنگی دربسته بندی های70گرمی و 100گرمی و 500گرمی و1000گرمی مخصوص صادرات وحلب5/3و5کیلو گرمی استوانه ای که همگی دارای استاندارد اجباری می باشد وتولید سس گوجه فرنگی «کچاب»معمولی وتند که ماده اولیه آن رب گوجه فرنگی می باشد که خودتولید کننده ان می باشیم به صورت تک نفره وشیشه وبشکه های 9کیلو گرمی دارای استاندارد اجباری تولید سس مایونزوفرانسوی وهزار جزیره که ماشین آلات تولید آن با سس کچاب90%مشترک می باشد وبا توجه به نیازبسیارزیاد بازارمصرف آن درشیرازوشهرهای استان ودارای استاندارد اجباری.
تولید خیار شور و ترشیجات وشوریجا ت و زیتون شور با توجه به فراوانی مواد اولیه آنها واشتراک ماشین آلات تولیدی آنها باهم دربسته بندی های شیشه ای واستقبال کشورهای عربی ازاین محصولات جهت صادرات دارای استاندارد اجباری و تشویقی می باشد.
برآورد ظرفیت اسمی و عملی:
در این بخش با توجه به ماهیت تکنولوژی،مشخصات ماشین آلات و فرایند تولید ظرفیت اسمی براورد می گرددو در ادامه با اعمال ضریب راندمان،ضرفیت عملی براورد می گردد.
لازم است ظرفیت مجوز های اخذ شده با ظرفیت های براورد شده مقا یسه شود.
طرح توسعه انواع سس گوجه فرنگی ومایونزوهزارجزیره فرانسوی
ایجاد خط تولید ترشیجات وشوریجات وزیتو شور
تولید ربگوجه فرنگی باظرفیت 3500تون درسال وبسته بندی
یش بینی برنامه تولید:
درصد استفاده از ظرفیت اسمی با توجه به ماهیت هر صنعت،تجربه کاری مجری طرح،کشش بازار،محدودیتهای مالی 100%تعییین می گردد .
بررسی اجمالی بازار محصولات طرح موضوع تسهیلات:
دراین بخش بررسی اجمالی در رابطه با وضعیت بازاروفروش محصولات صورت می گیرد و حد اقل به موارد زیراشاره می گردد.
تشریح و ضعیت بازار محصولات طرح و قیمت وشرایط فروش محصولات مشابه داخلی وخارجی بازار داخلی و خارجی مطلوب است.
معرفی تعداد و مشخصات رقبا در سطح منطقه واستان.
تعداد و مشخصات واحد های تولید کننده محصولات مشابه در سطح استان و اضهار نظر در رابطه با50 واحد تولیدی وضعیت فعالیت آنها (فعال وغیر فعال) (بررسی عرضه در سطح منطقه و استان )بیش از 50 واحد تولیدی
معرفی بازار هدف محصولات تولیدی در سطح منطقه استان،کشور(بررسی وضعیت تقا ضای محصول)با توجه به تقا ضای بازار
تشریح امتیازات نسبی محصولات طرح و اظهار نظر در رابطه با توان رقابت
معرفی سوابق و توانمندیهای بازاریا بی،اجرایی...مدیران ومجریان طرح 10 سال سابقه در صنا یع غذایی .
توجیه اقتصادی
ایجاد اشتغالزایی
عدم وابستگی
بهبود رونق اقتصادی
درآمد برای فرد
عدم فقر و بیکاری
روشهای بازار یابی
بازاریابی برای جلب مشتری
کیفیت خوب
کسب اعتبار
استاندارد کردن محصولات
روش تبلیغات
تبلیغات از طریق پیام بازر گانی
تراکت و پوستر
پخش پاگهی از طریق رادیو
شرکت در قرعه کشی
ارسال تبلیغ با پست
درج آگهی در مجلات،روزنامه ها
تقاضا نامه جهت اخذ جواز
باسمه تعالی
تقاضانامه
معاونت صنایع تولیدی استان فارس
خواهشمند است مطابق طرح پیشنهادی(پرسشنامه)پیوست باصدورجواز
تاسیس برای احداث یک واحد تولیدی موافقت فرمایید .ضمنا جزوه مقررات و
گردش کار صدورمجوز های تولیدی معاونت واحد تولیدی را مطالعه نموده،متعهد
و ملزوم به رعایت کلیه مفاد آن می باشم.
«گزارش بازدید»
1- هدف ما از این بازدید آشنایی بیشتر با محصولات کشاورزی می باشد.
2- آشنایی با تولید رب گوجه فرنگی ، سس مایونز ، خیارشور ، ترشیجات ، شوریجات و زیتون شور که در بسته بندی های مختلف به دست ما مصرف کنندگان می رسد.
3-اگر ما بخواهیم در اینده این کار را انجام دهیم به چند نیروی کار نیازداریم.
4- آشنایی با نوع بسته بندی ، کیفیت و استاندارد کردن محصولات.
5- آشنایی در رابطه با وضعیت بازار و فروش محصولات صورت می گیرد.