تاریخچه شرکت آچاچی
آچاچی نام روستایی در نزدیکی شهرستان میانه از توابع آذربایجان شرقی است و این کارخانه در سال 1357 شروع به کار کرده است که توس آقای ایرانی که مدیر عامل و رئیس کنونی شرکت است در واحدهای کوچک آغاز به کار کردند و اولین کارگاه شیرینی پذیری در تهران بوده که به علت نارضایتی افراد و شهرداری به خارج از تهران انتقال پیدا کرده است چون هیچ وقط کارخانه صنعتی نمی تواند در داخل شهر باشد و از به متراژ بالایی دارد و پس از استقراق کارخانه برای توسعه بیشتر و تداوم و استحکام بیشتر با کارخانه ای به نام قافلانکوه متحد شدند که بعد از مدتی همکاری به علت اختلاف نظر از یکدیگر مجزا شدند هر کدام به صورت مستقل فعالیت می کنند .
و برترین امتیاز این شرکت گرفتن اولین پروانه سوخت سوهان و باسلق در ایران است .
مواد لازم جهت تاسیس یک کارخانه شکلات سازی
1)یک قطعه زمین با متراژ بالا و خارج از شهر که دارای این قسمت ها می باشد :
(انبار – محل تولید – سردخانه – اتاق های دارای و نگهبانی)
2)تقاضای کتبی ه اداره کل صنایع غذایی جهت سااخت
3)تهیه دستگاه های مورد نظر جهت تولید محصول مورد نظر
4)تقاضای مجوز از ذرات بهداری
5)باردید بهداری از دستگاه ها و عملکرد آنها
6)گرفتن پروانه بهره برداری یعنی پروانه تاسیس کارخانه
7)صدور پروانه ساخت از وزارت بهداشت
8)مهترین مساله برای ساخت کارخانه مواد غذایی اولا کارت شناسایی از اداره کل صنایع و درما صدور روانه ساخت از وزارت بهداشت باشد و تامین نیروهای متخصص .
وضعیت شرکت آچاچی با شرکت قافلانکوه .
1)تقسیم کار بین دو شرکت به صورتی که انجام عملیات داخلی اعم از پخت و بسته بندی و دریافت مواد اولیه و باز پرداخت مواد ساخته شده جهت فروش به شرکت آچاچی محول شده بود و حذید مواد اولیه و بازار یابی و فروش محصولات و عملیات خارج کارخانه به عهد شرکت قافلانکوه بود .
2)معیار فروش با فرمول کیفیت بالا + سود بیشتر با تولید محصول به هرینران + سود مضاعف و بالا .
3)زیاد بودن مشتری
4)عدم جوابگویی به موقع به کارکنان و پرسنل
5)اختلاف نظر بین مدیریت شرکت آچاچی و شرکت قافلانکوه ( وجود دو مدیر عامل متفاوت )
6)عدم سیستم مرتب اداری
7)تولید محصولات ا تنوع و یکسان نبود تولید
8)روابط عمومی تندی
قدرتهای کارخانه آچاچی
1)تثبیت قیمت هنگام نوسان افزایش قیمت در بازار
2)تنظیم عضه و تقاضا
3)پیگری محصولات در بازار از نظر کیفیت - قیمت و طرح نسبت به اجناس مشابه
4)نوآوری درارائه محصولات وارائه محصولات جدید در بازار
5)ساخت مشابه محصولات خارجی
و مهمترین قدرت آنها ثبت قیمت آنهاست با اینکه مواد ا.لیه در فصل های مختلفی بوده در بعضی از فصول قیمت آن نزدلی و در بعضی فصول صعودی بوده ولی هیچ یک از اینها در ثابت نبودن قیمت در این شرکت اثر نمی گذارند و همین ثابت ثابت بودن باعث اعتبار بیشتر برای شرکت خواهد بود.
6)روابط دوستانه بین مصرف کنندگان
7)بالا بودن میزان مصرف کنندگان به اجناس تولید شده جوابگوی نیاز داخلی نمی باشند ( در بعضی مواقع )
8)صدور محصولات به کشورهای دیگر بصورت غیر مستقییم .
مقایسه کالای شرکت آچاچی با شرکت های داخلی هم سطح و بزرگ و خارجی
شرکت آچاچی با توجه به اینکه هنوز سیستم آن کاملا مکانیزه نشده است و از نظر اداری از قبیل حسابداری و فرم های مخصوص و کلیه ضوابط اداری ضعیف بوده ولی باشرکت های هم سطح مثل قافلانکوه و شهدشکر وآی سودا و فرمند رقابت قابل ملاحظه ای را دارد و بیشترین اتکاء به مدیر عامل شرکت است که از نظر تحصیلات بسیار پایین بوده لذا تجربه کاری بسیار بالایی دارد در این زمینه و اطلاعات عمومی وسیعی کسب کرده ولی همچنین تلاش خود را پی گیری می کند اما از نظر رابت با شرکت های بزرگ همچون مینود آناتا و … و سایر شرکت های قوی ضعیفت می باشد چاکه شرکت های مذکور را از نظر دستگاهی و از نظر مالی بسیار در سطح بالایی قرار دارند و اولین هدف شرکت آچاچی رسیدن به این درجات و درجات بالاتری است و شرکت های خارجی که قابل مقیاس با شرکت های ایرانی نیستند زیرا که بسیار صنعتی و مکانیزه عمل می کنند و سطح کیفیت آنها بسیار بالا تر است .
محصولات تولیدی و کد گذاری آنها :
محصولات تولیدی این شرکت شامل می شود :
1-انواع شکلات ( مغزدار – کاکائو )
2-اواع ژله ( شرکی – میوه ای )
3-باسلق لقمه ای
4-سوهان عسلی
5-نخود چی
همه محصولات تتولید شده توسط کدهایی مشخص می شوند که این شرکت کدهایی را که استفاده می کند به این طریق است که شماره ای را مبنا قرار داده (101) و اعداد بعدی را طبق نوبت تولید در ماه کد گذاری می کنند مانند ( 6-2-101 ) که این روش توافقی به دست آمده و به کار می گیرند و مواد اولیه در اینجا در بعضی اوقات مستقیم است مانند خرید گردو از کشاورزان و در محصولاتی که نمی توانند چنین کاری را کنند از عمده فروش های بازار خریداری می نمایند و اجناس خریداری شده باید از محلی باشد که تایید وزارت بازرگانی و بهداشت باشد و مواد خریداری شده غالبا مایحتاج مصرفی هر هفته می باشد چون در مرحله نخست نبودن انبار کافی برای نگهداری و مرحله دوم تازه بودن مواد برای کیفیت بالا است و برای خرید کالا از قسمتی که نیاز است درخواست می شود و بعد اجازه خرید توسط صاحب نظران داده می شود و بعد با استعلام (با پیش فاکتر کردن کالاها برای خرید بهترین ) خریداری می شود و زمانی در خواست خرید داده می شود که مواد به حد خود رسیده باشند که یک نوع از برگه در خواست خرید را مشاهده می کنیسد که باید دارای امضاء اعتبار باشد و فاکتور های خرید به ترتیب تاریخ در زونکنی نگهداری می شوند به دلیل اینکه خریدها از مکانهای مختلف تهیه می شوددارای شماره سریال یکی نیستند به همین دلیل به ترتیب تاریخ نگهداری می کنند .