خلاصه طرح
نام محصول |
|
|
پیستون خودرو به روش ریخته گری SLC |
|
ظرفیت پیشنهادی طرح |
1,000,000 قطعه در سال |
|
مواد اولیه (میلون ریال) |
11,120 |
|
اشتغال زایی |
|
|
25 |
|
زمین مورد نیاز |
|
|
3000 مترمربع |
|
|
اداری |
100 مترمربع |
|
|
سالن تولید |
1000 مترمربع |
|
|
|
|
|
|
|
انبار مواد اولیه |
100 مترمربع |
|
|
انبار محصول |
100 مترمربع |
|
زیر بنا |
|
|
|
|
آشپزخانه |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
رخت کن و نماز خانه |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
سرویس ها |
50 مترمربع |
|
|
|
|
|
|
|
ساختمان نگهبانی |
30 مترمربع |
|
سرمایه ثابت (میلیون |
ریال) |
16,130 |
|
سرمایه در گردش(میلیون ریال) |
4676 |
|
مصرف سالانه آب ( متر مکعب) |
2325 |
|
مصرف سالانه برق( کیلو وات بر ساعت) |
500 |
|
مصرف سالانه سوخت |
گاز( متر مکعب) |
750,000 |
|
|
|
بنزین(لیتر) |
9000 |
|
محل پیشنهادی برای احداث طرح |
تهران، خراسان رضوی، تبریز و اصفهان |
|
1 معرفی محصول
ردیف |
شرح کالا |
|
|
کد محصول |
|
|
|
|
|
|
1 |
پیستون خودرو |
|
|
34301665 |
-1-1 نام و کد محصول
شماره تعرفه گمرکی:
ردیف |
شرح کالا |
حقوق ورودی |
شماره تعرفه گمرکی |
|
|
|
|
|
|
1 |
اجزاء و قطعاتی که منحصرا مربوط به موتورهای |
4 |
|
8.4E+07 |
1 شرایط واردات
در زمینه واردات این محصول شرایط خاصی وجود نداشته و واردکنندگان با پرداخت حقوق ورودی مطابق جدول بند پیش مربوط به کالا می توانند نسبت به واردات آن اقدام نمایند.
-4-1 بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی
این کالا دارای استاندارد داخلی 3291 با عنوان " ویژگیها و روشهای
آزمون پیستون" و استاندارد بین المللی DIN 4237-1 می باشد، که در آن نحوه پرداخت و ابعاد سوراخها و سایر ابعاد پیستون تشریح گردیده است.
-5-1 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
قیمت این محصول به دلیل تنوع کاربرد در وسایل نقلیه زمینی، هوایی، دریایی و ....دارای رنج گسترده ای می باشد ولی در مورد خودرو قیمت این کالا به ازاء هر دست، از 350هزار ریال به بالا می باشد.
پیستون قطعه ای استوانه ای شکل است که در درون سیلندر بالا و پایین می رود در حرکت انبساط تا 18000 نیوتون نیرو به طور ناگهانی به کف پیستون وارد می شود. وقتی با سرعت زیاد رانندگی می کنید این اتفاق در هر سیلندر 30 تا 40 بار در ثانیه رخ می دهد. دمای کف پیستون به
2200 درجه سانتیگراد یا بیشتر می رسد. پیستون باید به اندازه ای محکم باشد که بتواند این تنشها را تحمل کند، در عین حال پیستون باید چنان سبک باشد که بار وارد بر یاتاقانها کاهش یابد.
وقتی پیستون در نقطه مرگ بالایی یا پایینی متوقف می شود و سپس در جهت عکس به حرکت در می آید بار وارد به یاتاقان را تغییر می دهد. پیستون را از آلومینییوم می سازند، زیرا فلزی سبک است در بیشتر موتورهای خودرو از پیستونهای تمام لغزان استفاده می شود. دامنه یا قسمت پایین پیستون را می تراشند تا هم وزن آن کاهش یابد و هم جا برای وزنه های تعادل میل لنگ باز شود.
قطر پیستون موتور خودرو بین 76 تا 122 میلیمتر تغییر می کند وزن این پیستون ها در حدود
450 گرم است. همه پیستون ها باید هموزن باشند تا موتور دچار لرزش نشود. پیستون های آلومینیومی را به یکی از دو روش ریخته گری و آهنگری می سازند. پیستون های اهنگری شده را با استفاده از لقمه آلومینیوم الیاژی می سازند، پس از ماشینکاری پیستون آن را طبق روال خاصی گرم و سرد می کنند. به اصطلاح روی آن عملیات گرمایی انجام میدهند تا خواص مطلوب را پیدا کنند. پس از این مرحله روی بسیاری از پیستونها را با لایه نازکی از اب قلع یا مواد دیگر می پوشانند. در نتیجه هنگام راه اندازی موتور سطح پیستون ساییده نمی شود.
سایش هنگامی رخ می دهد که ذرهای فلزی از یک قطعه متحرک به قطعه دیگر انتقال یابد ودر نتیجه حفره ها یا شیارهای روی سطح در تماس ایجاد شود.
خلاصی پیستون: خلاصی پیستون(یا خلاصی دامنه پیستون)عبارت است از فاصله بین جدار سیلندر و دامنه پیستون. این فاصله معمولا بین 0,025 تا0,10 میلیمتر است. وقتی موتور روشن است پیستون به رینگ های روی لایه ای از روغن حرکت می کنند که این فاصله را پر کرده است. اگر خلاصی پیستون خیلی کم باشد در نتیجه اصطکاک زیاد و سایش شدید توان موتور کاهش می یابد.
در این حالت ممکن است پیستون به جداره سیلندر بچسبد و به اصطلاح گریپاژ می کند. اگر خلاصی پیستون بیش از حد باشد سبب زدن پیستون می شود.
کنترل انبساط پیستون: پیستونهای آلومینیومی در نتیجه افزایش دما بیشتر از سیلندر های چدنی منبسط می شوند و همین امر ممکن است سبب از بین رفتن خلاصی پیستون شود. پیستون از جداره سیلندر بیشتر گرم می شود و همین امر نیز سبب می شود که باز هم بیشتر انبساط یابد. اما اگر کف پیستون خیلی داغ شود ممکن است سبب خود سوزی شود. در نتیجه ترتیب احتراق بهم می خورد و ممکن است موتور آسیب ببیند. یکی از راههای کنترل انبساط پیستون، افزایش آهنگ دفع گرما از کف پیستون است. هرچه کف پیستون ضخیمتر باشد، گرمای بیشتری دفع خواهد شد و پیستون خنکتر کار می کند. اما افزایش ضخامت کف پیستون، سبب افزایش وزن آن می شود.
همچنین اگر کف پیستون خیلی سرد کار کند لایه های مخلوط هوا – سوخت مجاور آن نمی سوزد. مخلوط هوا-سوخت نسوخته از طریق اگزوز در محیط پخش می شود، در نتیجه بازده موتور کاهش و دود آن افزایش می یابد. برای کمک کردن به کنترل انبساط پیستون بیشتر پیستونها را
طوری تراشکاری می کنند که اتاقک آنها اندکی بیضوی شود. وقتی پیستونهای اتاقک - بیضوی گرم می شوند شکل بیضوی خود را از دست می دهند و گرد می شوند. راه دیگر کنترل انبساط پیستون، تعبیه یک پشت بندی فولادی در پیستون است. وقتی پیستون گرم می شود، این تقویت کننده انبساط کف پیستون و برآمدگی بوش گژنپین را محدود می کند.
شکل کف پیستون : در بسیاری از موتورها از پیستون کف تخت استفاده می شود. اما شکلهای کف پیستون ممکن است مطابق طرح موتور تغییر کند. شکل کف پیستون مطابق با شکل سرسیلندر و شکل محفظه احتراق نیز تغییر کند. بعضی از پیستون ها کف پیستون فنجانی یا فرو رفتگی جای سوپاپ دارد که وقتی سوپاپها باز می شوند می توانند در آن حرکت کنند. در بعضی از پیستون ها سر پیستون گنبدی یا به شکلهای دیگر است تا تلاطم در محفظه احتراق افزایش یابد.