فهرست و منابع طرح توجیه فنی، مالی، اقتصادی تولید سوهان جهت صادرات
فهرست:
مقدمه................................................................................................
................................................................................................
...........................................٦
١‐ معرفی محصول................................................................................................
................................................................
....................................................٧
١‐١‐ نام و کد محصول (آیسیک ٣)................................................................
................................................................
.................................................٧
١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی................................................................
................................................................................................
................................٧
١‐٣‐ شرایط واردات محصول................................................................
................................................................................................
............................٨
١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول................................
................................................................
....................................................٨
١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول................................................................
.................................٨
١‐٥‐١‐ مروری بر قیمت های داخلی................................
................................................................................................
......................................٩
١‐٥‐٢ ‐ مروری بر قیمت های جهانی................................
................................................................................................
.....................................٩
١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول ................................
................................................................................................
..................................٩
١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول................................................................
....................................١٠
١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی محصول در دنیای امروز................................................................................................
......................................١٠
١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول................................................................................................
...................................١٠
١‐١٠‐ معرفی شرایط صادرات محصول................................
................................................................................................
.......................................١١
٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا................................................................
................................................................................................
....................................١٢
٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه اول تاکنون................................................................
..............................................١٢
٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری................................
................................................................................................
................................١٢
٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده واحدهای فعال در کشور................................................................
.................................................١٣
٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی محصول طرح در کشور................................................................................................
...............................١٣
٢‐١‐٤‐ نگاهی به راندمان تولید (درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال................................
...............................١٤
٢‐٢‐بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه................................................................................................
............................................١٤
٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور................................
................................................................
...................................................١٥
٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصول طرح از آغاز برنامه اول تا کنون................................................................................................
.........................١٦
٢‐٤‐ جمع بندی عرضه................................................................
................................................................................................
..................................١٦
٢‐٥‐ بررسی روند مصرف از آغاز برنامه اول تا کنون................................
................................................................
.................................................١٧
٢‐٥‐١‐ بررسی روند صادرات محصول طرح از آغاز برنامه اول تا کنون................................................................
........................................١٨
٢‐٦‐ برآورد قابلیت صادرات طی سنوات آتی................................
................................................................................................
..............................١٩
٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه پنجم توسعه................................................................
..........................................٢٠
٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای خارجی محصول طرح در آینده................................................................................................
.......................٢٠
٢‐٧‐٢‐ برآورد میزان تقاضای داخلی محصول طرح در آینده................................................................................................
.........................٢٠
٢‐٧‐٣‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار................................
................................................................
.............................................٢١
٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها................................
................................................٢٢
٣‐١‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال................................
................................................................
.............................................٢٢
٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان................................................................................................
.....................٢٣
٣‐٣‐ نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول................................................................
........................٢٤
٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی مرسوم در تولید محصول................................................................................................
...............................٢٤
٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز................................
....................................٢٥
٥‐١‐ زمین................................................................................................
................................................................................................
........................٢٦
٥‐٢‐ محوطه سازی................................................................
................................................................................................
.........................................٢٦
٥‐٣‐ عملیات ساختمانی................................................................
................................................................................................
.................................٢٧
٥‐٤‐ ماشین آلات و تجهیزات تولیدی................................
................................................................................................
.........................................٢٧
٥‐٥‐ تاسیسات عمومی................................................................
................................................................................................
...................................٢٨
٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی................................................................
................................................................................................
.........................٢٨
٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل................................................................
................................................................................................
......................٢٩
٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری................................
................................................................................................
............................................٢٩
٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده................................................................
................................................................
................................................٢٩
٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح (شناسایی و اندازه گیری هزینه و فایده اجرای طرح) ................................
.................................٢٩
٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربسر تولید................................
................................................................................................
...........................٣٠
٥‐١٠‐٢‐لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار................................
................................................................
...................................................٣٠
٦‐ برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن................................................................................................
...................................٣٢
٦‐١‐ معرفی مواد اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها................................
................................................................
...................................................٣٢
٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه................................................................
................................................................
..............................................٣٣
٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده................................................................
.........................٣٣
٧‐ پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح................................
................................................................................................
..................................٣٥
٧‐١‐ بازارهای فروش محصول................................................................
................................................................................................
.......................٣٥
٧‐٢‐ بازارهای تأمین مواد اولیه................................................................
................................................................................................
.....................٣٥
٧‐٣‐ احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح................................
................................................................................................
...............................٣٥
٨‐ بررسی تاثیرات زیست محیطی................................................................
................................................................................................
......................٣٦
٩‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال................................
................................................................................................
.............................٣٧
١٠‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح................................
................................................................
.............................................٣٨
١٠‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن................................
................................................................................................
......................٣٨
١٠‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن................................
................................................................................................
.......................٣٨
١٠‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن................................................................................................
.................................٣٩
١٠‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن................................................................................................
......................................٤٠
١٠‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی................................
................................................................................................
...........................٤٠
١٠‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز................................................................
................................................................................................
.....................٤١
١٠‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز................................
................................................................................................
....................................٤١
١١‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی................................
................................................................................................
..............................٤٢
١١‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی................................................................
....................................................٤٢
١١‐٢‐ حمایت های مالی................................................................
................................................................................................
................................٤٢
١٢‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید................................
...................................................٤٣
١٢‐١‐ بررسی بازار................................................................
................................................................................................
..........................................٤٣
١٢‐٢‐ عرضه و تقاضا................................................................................................................................
................................................................ .......٤٣
١٢‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری................................................................................................................................
.................................................٤٣
١٢‐٤‐ ظرفیت اقتصادی................................................................................................................................................................
................................ .٤٣
١٢‐٥‐ اشتغال................................................................................................................................................................................................
..................٤٣
١٢‐٦‐ تولید جهت مصرف داخلی/ تولید جهت صادرات...........................................................................................................................................
٤٣
١٢‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح................................................................................................................................................................................
٤٤
١٣‐ منابع و ماخذ..................................................................................................................................................................................................................
٤٥
ضمائم........................................................................................................................................................................................................................................
٤٦
منبع:
]١[ لوح فشرده وزارت صنایع و معادن منتهی به ٣٠/٠٧/١٣٨٧
]٢[ مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی
]٣[ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
]٤[ قیمت پایه صادراتی محصول
]٥[ اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان قم
]٦[ درگاه ملی آمار ایران
]٧[ پایگاه اطلاعات زعفران شهرستان گناباد
]٨[ شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی
]٩[ سایت
]١٠[ صنایع بسته بندی البرز نوین
]١١[ سایت
]١٢[ سایت
]١٣[ شبکه خبری صنایع غذایی ایران