خلاصه طرح
عنوان |
|
طرح تولید شاسی خودرو |
|
|
|
|
ظرفیت طرح |
|
10000 |
دستگاه |
|
|
|
|
|
مواد اولیه اصلی |
|
فولاد |
|
|
|
|
|
|
محل تامین مواد اولیه |
|
داخل کشور |
|
|
|
|
|
|
اولویت یک : یکی از شهرک های صنعتی استان تهران |
پیشنهاد محل اجرای طرح |
|
اولویت دو : استان مرکزی، خوزستان ، خراسان رضوی ، سمنان و |
|
|
آذربایجان شرقی |
|
|
|
|
موارد استفاده و کاربرد محصول |
|
انواع خودرو |
|
|
|
|
|
بررسی |
بازار |
|
|
|
|
|
|
متوسط قیمت در بازار |
|
3700000 تا 42000000 ریال بر حسب نوع خودرو |
|
|
|
وضعیت بازار در آینده |
|
مازاد تولید وجود خواهد داشت |
|
|
|
پتانسیل صادرات |
|
وجود دارد |
|
|
|
|
تعداد تولید کننده فعلی داخلی |
|
32 |
واحد صنعتی |
|
|
|
|
مباحث اقتصادی طرح |
|
|
|
میزان اشتغال زائی طرح |
|
25 |
نفر |
|
|
|
|
تعداد روزهای کاری |
|
275 |
روز |
مساحت زمین |
|
2000 متر مربع |
|
|
|
|
فروش سالیانه |
|
84000 |
میلیون ریال |
|
|
|
|
سرمایه ثابت |
|
9032 |
میلیون ریال |
|
|
|
|
سرمایه در گردش |
|
24150 |
میلیون ریال |
|
|
|
|
سرمایه کل |
|
33182 |
میلیون ریال |
|
|
|
|
سود ناخالص سالیانه |
|
11340 |
میلیون ریال |
مقدمه
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری اقتصادی
انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و
نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار می گیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید شاسی خودرو میباشد. این مطالعات در قالب
متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به
طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی
در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت
ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با
استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام
سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند.
شاسی خودرو در تولید انواع خودروها و همچنین در بازار خدمات پس از فروش آن دارای کاربرد است
. این مجموعه به عنوان یکی از قسمت های اصلی هر خودرو محسوب می گردد و هر خودرو از شاسی
مخصوص به خود برخوردار می باشد . البته باید گفت که در مورد بسیاری از خودروهای سواری ، شاسی
بصورت سرخود با اتاق خودرو ساخته شده و لذا این خودروها فاقد شاسی مستقل می باشند . لیکن در مورد
خودروهای کار مانند وانت ، کامیونت ، کامیون ، اتوبوس و غیره شاسی بصورت کامل وجود داشته و سایر
مجموعه های خودرو روی آن سوار می گردند . در حال حاضر نیاز کشور از طریق تولید داخل و واردات
تامین می گردد و پیش بینی می شود با اجرای طرح حاضر و طرح های مشابه ، کشور بطور کامل از واردات
بی نیاز گردد . البته بخشی از تولیدات طرح نیز برای صادرات در نظر گرفته شده است .
مواد اولیه و همچنین قطعات نیم ساخته مورد نیاز طرح بطور کامل از داخل کشور قابل تامین است . در
مورد ماشین آلات تولید نیز باید گفت که کلیه این ماشین آلات از داخل کشور تامین خواهد گردید . طرح
نیاز به خرید تکنولوژی نداشته و توسط افراد متجرب قابل اجرا می باشد . حداقل ظرفیت اقتصادی اجرای
طرح 10000 دستگاه در سال است که تحت آن سرمایه ثابت طرح معادل 9032 میلیون ریال و سرمایه در
گردش معادل 24150 میلیون ریال می باشد که تحت این شرایط اجرای طرح توجیه پذیر خواهد بود .
مجموع فروش سالانه طرح در ظرفیت کامل معادل 84000 میلیون ریال می باشد که تحت آن سود ناخالصی
معادل 11340 میلیون ریال برای مجری طرح بوجود می آورد .
امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .
1 معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک )
محصول مورد نظر طرح حاضر، تولید شاسی خودرو میباشد . در حالت کلی یک خودرو از سه قسمت
اصلی تشکیل شده که عبارتند از :
بدنه
موتور
شاسی
در ادامه شرح مختصری در مورد هر کدام از قسمت های فوق ارائه شده است .
بدنه خودرو
بدنه ی خودروهای سواری از قسمتهای مختلفی مثل اسکلت جوشکاری شده،درها، گلگیرها،سقف و غیره
تشکیل شده است ولی بدنه ی خودروهای باری شامل اتاق راننده و اتاق بار است .
موتور
مجموعه ای از قطعات مکانیکی است که انرژی شیمیایی به انرژی حرارتی و مکانیکی تبدیل می شود یا به
عبارت دیگر موتور دستگاهی است که با مصرف سوخت، قدرت و حرکت تولید می کند .
شاسی خودرو
شاسی در اصل یک چهارضلعی است و از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته می شود که قسمتهایی مثل
موتور، سیستم انتقال قدرت، سیستم فنربندی و سیستم ترمز و فرمان روی ان نصب می شود، مانند بسیاری از
اتومبیلهای سواری قدیمی و خودروهایی مثل جیپ و کامیون و اتوبوس ها را می توان نام برد .
شاسی در شکلهای مختلفی وجود دارد. یک نوع شاسی را مستقل می گویند که از دو تکه ناودانی بلند از
جنس فولاد سخت ولی سبک که به صورت موازی به هم وصل می شوند تشکیل شده است. این دو تکه به
وسیله ی دو رام در دو سر به یکدیگر متصل می شوند. شاسی معمولا در قسمت عقب کمی بالاتر امده است
و این به خاطر ایجاد فضای بیشتر برای دیفرانسیل و فنرهاست و در قسمت جلو کمی باریکتر ساخته می
شود که این نیز به خاطر فرمان دهی بهتر است. در بعضی از اتومبیلهای قدیمی برای استحکام شاسی در چند
نقطه به رام های زیادتری مجهز می شوند .در صورتی که در اتومبیلهای جدید رامهای تقویتی وسطی به کار
برده نمی شوند. بلکه اتاق را محکم با بستهای خوب به شاسی متصل می کنند .
ولی در نوع دیگر شاسی به اسم شاسی های سر خود، شاسی، در واقع جزئی از اسکلت اتاق است.(برای
سبکتر بودن وزن اتومبیل و به خاطر اینکه نیروی محرکه ی ان افزایش پیدا کند.) در طراحی شاسی سر خود
از ورقهای نازک فلزی که انها را به روش شکل دادن(پروفیل) تولید می کنند، استفاده می کنند. البته قسمتهایی
از شاسی مثل کف و محوطه ی موتور و همچنین تکیه گاه های محورهای جلو و عقب که بیشترین نیرو و
فشار بر انها اعمال می شود باید از ورقهایی که ضخامت بیشتری دارند، درست شوند. ضخامت ورقها معمولا
2 تا 3 میلیمتر است و به گونه ای جوش داده می شوند که از استحکام خوبی برخوردارند. خودروهای
سواری در مقایسه با خودروهای سنگین نیروی کمی را تحمل می کنند و روی شاسی انها بار استاتیکی
کمتری وارد می شود. بنابر این خودروهای سواری می توانند با سرعت زیاد حرکت کنند و اصولا طراحی
شاسی سر خود به همین منظور بوده است .
بنابر این با توجه بر مطالب ذکر شده در حالت کلی شاسی خودرو را از نظر ایجاد واحدهای تولید کننده آن
به دو دسته ی کلی می توان طبقه بندی کرد .