مقدمه
پلاستیک ترکیبی است که از موادی چون نفت و گاز که در کشور پهناورمان ایران به وفور یافت می
شود بدست می آید.از اینرو تولید پلاستیک و محصولات پلاستیکی می تواند به عنوان یک صنعت پیشرو
در اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته باشد. محصولی که در اینجا به بررسی آن می پردازیم کارتن پلاستیکی می باشد. کارتن عبارت است از یک حجم توخالی که به منظور جابجایی و حمل کالا از محل تولید به محل عرضه استفاده می شود و متناسب با اشیایی که داخل آن قرار می گیرد، شرایط انبار و نحوه حمل و نقل تا محل عرضه، دارای ابعاد گوناگونی می باشد و عموما به شکل مربع مستطیل یا مکعب است. از کارتن های پلاستیکی در مصارف زیادی استفاده می شود. از جمله حمل و نقل شیر، نوشابه هایگوناگون، میوه، پیچ و مهره، واشر و غیره که بسته به نوع مصرف، پلاستیک های متفاوتی در آنها بکاربرده می شود و معمولا دارای روش تولید یکسانی می باشند از این میان ما به بررسی کارتن پلاستیکیمیوه می پردازیم.
رئوس مطالب
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک (3 -1-2 شماره تعرفه گمرکی
-1-3 شرایط واردات
-1-4 بررسی و ارائه استاندارد
-1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
-1-6 معرفی موارد مصرف و کاربرد
-1-7 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
-1-8 بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
-1-9 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول
-1-10 معرفی شرایط صادرات
بخش اول: معرفی محصول
– 1 – 1 نام و کد محصول (آیسیک (3
محصول مورد نظر در این گزارش "کارتن پلاستیکی" می باشد که براساس بررسی های بعمل آمده,
منظور از کارتن پلاستیکی, صندوق های پلاستیکی بسته بندی و حمل و نقل شیر و نوشابه و میوه و ... می
باشد. از اینرو بدلیل تعدد محصولات, در این گزارش تنها به صندوق پلاستیکی میوه پرداخته شده است.
طبق اطلاعات حاصله از مرکز آمار و اطلاعات وزارت صنایع و معادن محصول اشاره شده دارای کد
آیسیک 3 به شماره "25201345" می باشد.
–1 – 2 شماره تعرفه گمرکی
شماره تعرفه گمرکی این محصول بنابر کتاب مقررات واردات و صادرات سال 85 با تعریف جعبه،
صندوق، قفسه و اشیاء همانند برای نقل و انتقال یا بسته بندی کالا از مواد پلاستیکی 392310000 می
باشد.
-1-3 شرایط واردات
در سالنامه مقررات واردات و صادرات منتشره از سوی بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران
منتشره در سال 1385 حقوق ورودی این محصول جهت واردات به داخل کشور 30 درصد بیان گردیده
است که این امر خود موید حمایت دولت از تولیدات داخلی می باشد و به توجیهات آن می افزاید. لیکن
بلامانع است.
-1-4 بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی
تاکنون در رابطه با کارتنهای پلاستیکی استاندارد مدونی در ایران ایجاد نگردیده است. تنها در مورد
کارتنهای مقوائی جهت بسته بندی میوه و سبزیجات تازه صادراتی استاندارد شماره 2923 موجود است
که شامل کارتنهای کنگره ای کاغذی چند لایه است و کارتن های پلاستیکی مشمول آن نمی گردند.
البته لازم بذکر است که سازمانهای OCED و UN/ECE نیز برای ابعاد خارجی سطوح افقی
بسته های چیده شونده بر روی پالت اندازه هائی را در قالب برخی استاندارد ها ارائه نموده است.
-1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی
قیمت داخلی کارتن پلاستیکی میوه بسته به ابعاد آن و نوع مواد اولیه (که مشخص کننده ظرفیت
بار کارتن می باشد) متغیر است. کارخانه های تولیدی این محصول را به صورت عددی می فروشند و
قیمت آن از 350 تا 500 تومان متغیر می باشد.
موارد مصرف و کاربرد
کلیه محصولات تولیدی این طرح جعبه شیر و نوشابه و میوه به عنوان وسیله ای جهت حمل و نقل
شیشه های شیر و نوشابه به عنوان کالای واسطه ای و در مورد شیر و نوشابه بسته بندی ثانویه محسوب
می شوند. بنابراین کارتن های پلاستیکی اساسا به منظور حمل و جابجایی کالا از محل تولید به محل
عرضه مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد دیگری ندارند.
همچنین استفاده از اینگونه جعبه ها منحصر به موارد فوق نشده است و واحد تولیدی می تواند با
تغییر در قالبها, انواع جعبه های پلاستیکی که مورد مصرف در حمل و نقل نان, آب میوه, محصولات
دریائی و ... را تولید نماید و به محصولات خود تنوع بخشد. البته لازم به ذکر است که در طرح حاضر
مورد مصرف کارتن پلاستیکی جهت حمل میوه در نظر گرفته شده است.
-1-7 بررسی کالاهای جا یگزین و تجزیه تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
استفاده از جعبه های پلاستیکی شیر و نوشابه آنچنان مصرف عام دارد که تصور جایگزینی آن با
محصولات مشابه امکان ندارد. در مورد جعبه های میوه استفاده از جعبه های پلاستیکی در بازار داخلی
چندان باب نمی باشد و کماکان جعبه های چوبی در مکان اول فروش بازار قرار دارند. هر چند استفاده از
جعبه های پلاستیکی به خاطر کاهش در ضایعات و صدمات مکانیکی، کاهش در کل زمان توزیع، حفظ
بهتر کیفیت کالا، سبک بودن و ... در دراز مدت می توانند و باید جایگزین جعبه های چوبی شوند زیرا
استفاده می شود.
-1-8 اهمیت استراتژیکی کالا در دنیا امروز
اولین و مهمترین اهمیت استراتژیک تولید این کالا با توجه به سیاستهای دولت و منابع غنی نفتی
کشورمان، حرکت از تولیدات و صادرات نفتی به سمت تولید و صادرات محصولات غیر نفتی و یا
محصولات از فرآوریهای نفتی می باشد. با توجه به این کهماده اولیه کارتن پلاستیکی، پلاستیک می باشد
و از مهمترین فرآوریهای نفتی به حساب می آید لذا تولید این محصول گامی در جهت تولید محصولات
از فرآوریهای غیر نفتی می باشد.
دوم مساله کالای جایگزین کارتن پلاستیکی میوه یعنی صندوق چوبی می باشد. همانطور که هر روز
در رسانه ها گفته می شود یکی از معضلات امروزه کشور گسترش بیابانها، از بین رفتن جنگلها و قطع بی
رویه درختان می باشد. از طرف دیگر اهمیت درختان و جنگلها آنهم در ایران که اکثر وسعت آنرا بیابان
تشکیل می دهد بر هیچ کس پوشیده نیست. از اینرو جایگزینی جعبه پلاستیکی میوه به جای جعبه چوبیمی تواند کمکی هر چند کوچک در راه بر طرف کردن این معضل کشور و جامعه باشد.
-9 کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده
از آنجائیکه این محصول، کالایی سبک، حجیم و ارزان می باشد لذا صادرات و واردات آن به هیچ
وجه دارای توجیه اقتصادی نمی باشد و از آنجائیکه در موارد بسیاری برای حمل و نقل و جابجایی کالامورداستفاده قرار می گیرد و با توجه به تکونولوژی تولید ساده آن، تقریبا تمامی کشورها آن را تولید ومصرف می کنند و صادرات و واردات فقط در زمینه مواد اولیه آن صورت می گیرد.
-1-10 شرایط صادرات
طبق کتاب مقررات صادرات و واردات سال 85 منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی خارجیجمهوری اسلامی ایران هیچ گونه شرایطی برای صادرات این محصول ذکر نگردیده است بدین معنی کهصادرات آن بلامانع می باشد.