خلاصه طرح
نام محصول |
|
|
قطعات و اجزاء ترمز خودرو |
|
|
|
|
|
ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی) |
|
|
240 هزار در سال |
|
|
|
|
|
موارد کاربرد |
|
|
انواع خودرو |
|
|
|
|
|
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
|
انواع فولاد و چدن |
|
|
|
|
|
مازاد محصول (پایان برنامه توسعه چهارم) |
|
|
2179475 دست در سال |
|
|
|
اشتغال زایی (نفر) |
27 |
|
|
|
زمین مورد نیاز (مترمربع) |
2600 |
|
|
|
|
اداری (مترمربع) |
60 |
|
|
|
زیربنا |
تولیدی (مترمربع) |
600 |
|
|
|
|
|
انبار (مترمربع) |
100 |
|
|
|
|
تاسیسات و سایر |
100 |
|
|
|
|
|
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
|
|
720 تن درسال |
|
|
|
سرمایه گذاری |
ارزی (یورو) |
--- |
|
|
ریالی (میلیون ریال) |
5000 |
ثابت طرح |
|
|
|
|
|
مجموع (میلیون ریال) |
5000 |
|
|
|
|
محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
استانهای تهران ، خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی ، مرکزی ، |
|
|
سمنان و اصفهان |
مقدمه
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید قطعات و اجزاء ترمز خودرو میباشد.
این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد
1 معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک )
محصولات مورد نظر طرح حاضر، تولید قطعات و اجزاء ترمز خودرو میباشد. ترمز مجموعه ای از یک خودرو است که نقش توقف خودرو یا کاهش سرعت آن را بر عهده دارد .
یک مجموعه ترمز خودرو از گروه قطعات زیر تشکیل شده است .
گروه یک : اجزاء فلزی
گروه دو : قطعات لاستیکی
گروه سه : لنت ترمز
اجزاء فوق الذکر به لحاظ روش تولید ، ماهیت فنی قطعه ، تکنولوژی ساخت و غیره با
همدیگر متفاوت است و می توان گفت که با توجه بر مشخصه های فنی آنها ، هر تولید کننده می تواند تنها در ساخت یک گروه از قطعات فوق فعالیت نماید . از طرف دیگر خودروسازان معمولا ترجیح می دهند که مجموعه مونتاژ شده و کامل ترمز را از قطعه ساز تامین نمایند که مجمومه فوق شامل سه گروه ذکر شده بالا خواهد بود .
بنابر این در صنعت قطعه سازی خودرو سازنده گروه اول ( اجزاء فلزی ) بعنوان قطعه
ساز محور محسوب شده و این قطعه ساز علاوه بر اینکه خود قطعات فلزی را تولید
می نماید ، سایر قطعات ( قطعات لاستیکی و لنت ترمز ) را از سایر سازندگان تهیه کرده و پس از مونتاژ کامل مجموعه ترمز ، آنرا به خودرو ساز تحویل می نماید . در طرح حاضر هدف ایجاد چنین واحدی می باشد . ( قطعه ساز گروه اول که قطعات
فلزی را تولید کرده و سایر قطعات را از دیگر سازندگان تامین و پس از مونتاژ مجموعه ترمز آنرا در بازار عرضه خواهد کرد )
همچنین در اینجا باید گفت که قطعات فلزی مجموعه ترمز خود از قطعات زیر تشکیل شده است .
سیلندر ترمز
پیستون داخل سیلندر ترمز
پولکی
پین ها
مجموعه قطعات فوق الذکر بعنوان اجزاء سیستم ترمز محسوب و بعنوان محصول همگن ترمز در طرح حاضر مورد مطالعه قرار خواهد گرفت .
کد ISIC
مطابق طبقهبندی وزارت صنایع و معادن، قطعات و اجزاء ترمز ، دارای کد آیسیک
34301413 می باشند.
-1-2 شماره تعرفه گمرکی شماره تعرفه گمرگی قطعات خودرو بر اساس سهم تولید داخل آنها تعیین شده است . و ازآنجائیکه قطعات مورد مطالعه در قسمت های مختلف خودرو دارای کاربرد هستند ، لذا نمی توان قطعه خاص را تعیین و شماره تعرفه دقیقی را برای آن عنوان کرد .