خلاصه طرح
نام محصول |
|
انواع شناور های صیادی و تفریحی |
|
|
|
|
|
ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی) |
|
|
50 فروند در سال |
|
|
|
|
موارد کاربرد |
|
شناور های صیادی برای انجام صید ماهی و دیگر آبزیان و |
|
شناورهای تفریحی به منظور ورزش و تفریح |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
· انواع پروفیل و ورق فولادی |
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
· رزین پلی استر و کلیه متعلقات آن ( مواد شیمیائی ) |
|
· قطعات استاندارد و آمادی مکانیکی |
|
|
|
|
|
|
· رنگ و متعلقات |
|
|
|
|
|
کمبود محصول (پایان برنامه توسعه چهارم) |
|
|
147 فروند در سال |
|
|
|
اشتغال زایی (نفر) |
26 |
|
|
|
زمین مورد نیاز (مترمربع) |
3300 |
|
|
|
|
اداری (مترمربع) |
60 |
|
|
|
زیربنا |
تولیدی (مترمربع) |
800 |
|
|
|
|
|
انبار (مترمربع) |
150 |
|
|
|
|
تاسیسات و سایر |
100 |
|
|
|
|
|
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
|
|
50-40 درصد ارزش محصول |
|
|
|
سرمایه گذاری |
ارزی (یورو) |
--- |
|
|
ریالی (میلیون ریال) |
6980 |
ثابت طرح |
|
|
|
|
|
مجموع (میلیون ریال) |
6980 |
|
|
|
|
محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
استان های مازندران - گیلان - گلستان – سیستان و بلوچستان - |
مقدمه مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری
اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید انواع شناور های صیادی و تفریحی میباشد. که در قالب متدولوژی علمی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد
-1 معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک)
شناورهای صیادی نوعی خودرو دریائی یا قایق های موتوردار محسوب می گردند . این وسائط روی آب شناور مانده و بوسیله موتورهای بنزینی که روی بدنه شناور نصب شده است ، حرکت می نمایند .
در فرهنگ لغت حمل و نقل دریائی ، وسایط نقلیه مختلفی وجود دارد که در اینجا بهتر دیده شده است قبل از ورود به مبحث معرفی محصول مورد مطالعه ، توضیحات مختصری در مورد آن ارائه گردد تا بدینوسیله جایگاه شناورهای صیادی در آن مشخص شود .
گروه بندی وسایط نقلیه دریائی
در صنعت حمل و نقل دریائی ، خودروها به گروه های زیر دسته بندی می شوند .
(جداول در فایل اصلی موجود است)
کارگاه های ساخت شناور ها به گروه های زیر تقسیم بندی می گردند :
· کارگاه های قایق سازی
کارگاه های قایق سازی اکثراً از جنس فایبرگلاس قایق می سازند که براساس سفارش صیادان و روشهای صید و شرایط جوی و دریایی و فرهنگ صیادان هر منطقه قالب موردنظر
ساخته و شناور از روی قالب ساخته می شود.
حالت دیگر اینکه بعضی از قایقها از روی قایقهای کشورهای همسایه الگوبرداری شده است.
معمولاً قایق های در داخل کشور در ابعاد طولی 19 الی 33 فوت ساخته می شود .
· کارگاه های لنج سازی
اکثر کارگاه های لنج سازی سنتی چوبی دارای ابزارهای ساده مانند اره های برش چوب عمودی یا افقی و ابزار بالا بر و میخ و اتصالات هستند و به سادگی با یک استاد کار و چند
کارگر مشغول به کار می شوند .
اساس کار این کارگاه ها بصورت سنتی و فاقد نقشه های طراحی می باشند ولی تاکنون با همین روشها نیاز کشور برآورده شده است ولی با پیشرفت تمام دنیا و اینکه بایستی شناورها
از لحاظ استاندارد به استانداردهای جهانی نزدیک باشند بایستی با همکاری سازمان شیلات – بنادر کشتیرانی و موسسات رده بندی به این مهم پرداخته شود. در کنار این کارگاه ها، کارگاه های ساخت لنج فایبرگلاس موجود می باشد که همگی در حال ساخت شناورهای با نقشه های طراحی و روی اصول می باشند و تمامی استانداردها رعایت می شود ولی این کارگاه ها نسبت
به کل کارگاه ها در اقلیت می باشند .
کارگاه های کشتی سازی
کارگاه ها یا کارخانه های کشتی سازی صیادی که تولیدکنندگان کشتی های مدرن امروزی با طراحی و نقشه از قسمت های مختلف و جنس بدنه فولاد دریایی هستند، تعدادشان در کشور بسیار معدود است و این کارخانه ها شامل بخش های متنوعی از قبیل طراحی، برشکاری،
جوشکاری، مونتاژ و ... می باشد که اکثر فعالیت آنها براساس سفارش مشتری و در زمینه ساخت شناورهای اقیانوس پیما و یا منطقه ای از نوع باری ، مسافری، بارج، نفتکش، ماهیگیری و
...می باشد .
●شناور صیادی
متأسفانه در کارخانه های بزرگ کشتی سازی در داخل کشور مانند صدرا – مجتمع کشتی سازی و صنایع فرا ساحل ایران شاید تعداد اخذ سفارش ساخت کشتی ماهیگیری در آنها درسال به تعداد انگشتان دست نرسد و علت کلی آن مربوط به زمانی است که شیلات اقدام به خرید کشتی های فلزی بزرگ نموده و علت واردات کشتی های ماهیگیری از خارج از کشور عدم توسعه صنعت کشتی سازی در داخل بوده است ولی در دهه اخیر صنعت کشتی سازی در داخل کشور بسیار پیشرفت و کارنامه درخشانی در زمینه ساخت انواع کشتی ها دارد و بدون شک در حال حاضر اگر تهیه شناور ماهیگیری در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار بگیرد، طرف قرار داد کارخانه های کشتی سازی داخل می باشد. ذکر این نکته لازم است که در حال حاضر به علت تغییر سیاستها، افزایش مجوز صید توسط کشتی های صیادی و لنج های صیادی مگر در
مواردی خاص در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار نمی گیرد . نکته ایکه در اینجا باید ذکر
گردد اینست که به لحاظ مشخصات فنی ، تکنولوژی و فرایند ساخت شاید نتوان اختلاف فاحشی را بین انواع مختلف شناورها عنوان کرد ، بلکه تفاوت ها صرفا در ظرفیت ، تجهیزات نصب شده روی شناور ، قدرت موتور و موارد مشابه می باشد و لذا می توان گفت که امکان تولید بخش عمده این شناورها توسط یک واحد صنعتی وجود دارد ولی با توجه بر اینکه اولا میزان تقاضا برای شناورهای صیادی عموما بیشتر از سایر انواع شناورها می باشد ، لذا محوریت مطالعات روی این نوع شناورها قرار داده شده است و باید توجه داشت که در صورت وجود تقاضا ، امکان ساخت سایر انواع شناور نیز وجود خواهد داشت .
کد ISIC محصول
مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن شناورهای مورد مطالعه دارای کد آیسیک
35111130 می باشد .
-1-2 شماره تعرفه گمرکی
شناورهای مورد مطالعه در طبقهبندی کالایی وزارت بازرگانی، دارای دو شماره تعرفه به صورت زیر می باشد .
شناورهای تفریحی
8901
شناورهای صیادی و غیره
8902