خلاصه طرح
(جداول در فایل اصلی موجود است 9
مقدمه
امروزه با رشد روز افزون به کارگیری تولید انواع خودرو، این بخش از صنعت سهم عمده ای از فعالیت های صنعتی را به خود اختصاص داده است. در این میان صنعت خودرو سازی به صورت زنجیره ای از واحدهای صنعتی مرتبط به هم در زمینه تولید و مونتاژ اجزاء و قطعات خودرو و نیز طراحی و ارتقاء کیفیت عمل می کند و رقابت تنگاتنگی در مورد کسب سهم و نسبت بیشتری از فروش در این صنعت وجود دارد. در این میان نقش قطعه سازان در پیشبرد اهداف کارخانجات خودروسازی بسیار با اهمیت است از اینرو بررسی دقیق بازار محصولات قطعه سازی هماهنگ با اهداف و برنامه های خودرو سازان بسیار ضروریست . هر محصول دارای مشخصات خاصی می باشد که قبل از بررسی فنی و مالی آن جهت طرح امکانسنجی باید به درستی شناخته شده و بررسی گردد. شناخت درست مشخصات و انواع مختلف محصول بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیری های لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود.
در این میان یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده، بکارگیری استاندارد های مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات است علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است که شماره تعرفه گمرکی ( نام گذاری بروکسل ) محصولات نیز مشخص گردد تا در باره روند واردات و صادرات محصول شناخت دقیقی حاصل شود . جهت بررسی میزان تولید داخل محصول و در نظر گرفتن شرایط تولیدکنندگان فعلی و واحدهای صنعتی در دست احداث لازم است که بوسیله کد آیسیک محصول نسبت به شناسایی بازار رقبای تولیدکننده محصول اقدام گردد. محصول مورد بررسی
در این طرح امکانسنجی رینگ چرخ خودرو میباشد. علیرغم تنوع در مدلها و شکل ظاهری این محصول تفاوت چندانی در بین آنها وجود ندارد و اگر بخواهیم این محصول را در طبقه بندی کلی قرار دهیم میتوانیم انواع آن را به سه دسته مجزا از نظر جنس ساخت تقسیم نماییم که عبارت است از :
– 1 رینگ های چدنی
– 2 رینگهای فولادی
– 3 رینگهای آلومینیومی
در حال حاضر استفاده از رینگهای نوع چدنی معمول نمی باشد زیرا این نوع از رینگها هم از نظر استحکام بسیار ضعیفتر از سایر انواع رینگها بوده و از طرفی با توجه به این که فرایند تولید آن ریخته گری میباشد از اینرو به دلیل مشکلات بسیار زیاد از قبیل هزینه بالا و خطرآفرینی کار قابلیت رقابت با رینگهای فولادی و آلومینیومی را ندارند. رینگهای فولادی از نظر کاربرد و استحکام نسبت به سایر رینگها برتری دارند از اینرو هم اکنون از این نوع رینگ بیشتر استفاده می شود. با توجه به روند بازار هم اکنون عرصه هایی برای عرضه رینگ های اسپرت آلومینیومی نیز ایجاد شده است، این رینگها نیز همچون رینگهای چدنی با فرایند ریخته گری و ماشین کاری بدست می آید. با در نظر گرفتن وزن مخصوص آلومینیوم می توان دریافت که وزن رینگهای آلومینیومی به مراتب کمتر از وزن نوع فولادی و چدنی است بنابراین این دسته از رینگها نیز توانسته اند علیرغم قیمت تمام شده بالاتر به نسبت رینگهای فولادی و چدنی برای محدودی از خودرو ها استفاده شوند .
معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک(3
محصول مورد بررسی این طرح رینگ خودرو می باشد که یکی از اجزاء فراگیر در کلیه خودروها بوده و این محصول تحت شماره 34301515 در دسته بندی کدهای معرفی آیسیک نسخه 3 با نام رینگ چرخ خودرو دسته بندی شده است.
-1-2 شماره تعرفه گمرکی رینگ چرخ خودرو در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1385 تحت شماره تعرفه
گمرکی 87087011 با نام چرخها برای سواری، سواری کار، وانت و تراکتورکشاورزی با حقوق گمرکی 4 درصد و سود بازرگانی 21 طبقه بندی شده است.
شرایط واردات محصول با مراجعه به کتاب مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی، نتیجهگیری شده است که
محدودیت خاصی برای واردات قطعات صنعتی وجود ندارد و با توجه به اینکه قطعات مورد مطالعه نیز در فهرست قطعات صنعتی خودرو و غیره طبقه بندی می شود از اینرو مشمول این عدم محدودیت واقع می گردد و از اینرو کلیه واردکنندگان می توانند به هر تعداد اقدام به وارد سازی این قطعات بنمایند. همانگونه که ذکر شد مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای وارد سازی قطعات صنعتی وجود ندارد، لیکن لازم است به موارد بسیار مهم زیر توجه شود.
-1 بازار قطعات خودرو در کشورمان به سه گروه OES - OEM و AM تقسیم میگردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است.
بازار OEM
در این بازار به طور کامل قطعات از داخل کشور تهیه می شود و از اینرو در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعهای موجود نباشد. خودروساز خود رأساً اقدام به وارد سازی قطعه مورد نیاز مینماید. از اینرو واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمیافتد (خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمیکند)
بازار OES
شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است با این تفاوت که این بازار متعلق به بازارخدمات پس از فروش خودروکه توسط خودرو سازارائه میشود می باشد .
بازار AM
در این بازار شرایط رقابتی برقرار است. از اینرو در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت در واقع این بازار مربوط به فروشگاههای سطح کشور و همچنین تعمیرگاههای عمومی و آزاد می باشد که ارتباط خاصی با خودرو سازان ندارند.
با توجه به مطالب ذکر شده ، مشاهده میگردد که امکان واردات و فروش قطعات در بازار
OEMو OES برای غیر خودروساز وجود ندارد و تنها در بازار AM امکان واردسازی قطعه آن هم در صورت وجود مزیت رقابتی امکان پذیر می باشد.
-2 رینگ چرخ خودرو در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقهبندی میگردند، از اینرو مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودرو سازان است
بطوریکه بخش قریب به اتفاق این قطعات در بازار OEM مصرف می شود و از اینرو میزان واردات نیز در سطح پائین خواهد بود.
-3 با توجه به مطالب ذکر شده، قابل نتیجهگیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات، عملاً واردات این قطعات امکان ناپذیر و یا در سطح بسیار پایین اتفاق میافتد و
عمدتا توسط شرکتهای خودرو ساز برای تولید محصول در بازار OEM مورد استفاده قرار می گیرد .