خلاصه طرح
نام محصول |
|
تولید شافت های فولادی |
|
|
|
|
|
|
ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی) |
|
700 تن در سال |
|
|
|
|
|
|
|
|
· |
انواع مختلف الکتروموتور |
|
موارد کاربرد |
· |
انواع پمپ ها |
|
· |
انواع کمپروسور ها |
|
|
|
|
|
|
· |
انواع جعبه دنده ها |
|
|
|
.... · |
|
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
انواع فولاد |
|
|
|
|
|
|
کمبود محصول (پایان برنامه توسعه چهارم) |
|
1015 تن در سال |
|
|
|
|
|
|
اشتغال زایی (نفر) |
|
26 |
|
|
|
|
|
|
زمین مورد نیاز (مترمربع) |
|
2300 |
|
|
|
|
|
|
|
اداری (مترمربع) |
|
60 |
|
|
|
|
|
|
زیربنا |
تولیدی (مترمربع) |
|
500 |
|
|
|
|
|
|
انبار (مترمربع) |
|
100 |
|
|
|
|
|
|
|
تاسیسات و سایر |
|
100 |
|
|
|
|
|
|
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
|
714 تن در سال |
|
|
|
|
|
|
سرمایه گذاری |
ارزی (یورو) |
|
--- |
|
|
|
|
|
ریالی (میلیون ریال) |
|
5974 |
|
ثابت طرح |
|
|
|
|
|
مجموع (میلیون ریال) |
|
5974 |
|
|
|
|
|
محل پیشنهادی اجرای طرح |
استانهای تهران ، خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی ، مرکزی ، |
|
مقدمه
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید شافت های فولادی میباشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .
معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک(3
محصولات مورد نظر طرح حاضر، تولید شافت های فولادی میباشد.
شافت ها ( ( shafts در صنعت برای انتقال حرکت چرخشی مورد استفاده قرار می گیرند و تقریبا به جرأت می توان گفت که هیچ ماشین یا تجهیزی در جهان وجود ندارد که در آن عامل چرخنده وجود داشته باشد ولی شافت در آن بکار نرفته باشد . از نگاه شکلی می توان گفت که شافت یک میله فولادی است که روی آن چرخ دنده ، پولی ، غلتک ، چرخ زنجیر و دیگر ادوات محرک نصب شده و بواسطه آن شافت شروع به چرخش نموده و این چرخش بوسیله سایر ادوات متحرک به اجزاء یا ماشین دیگر منتقل می گردد .
جنس شافت ها از فولاد بسیار محکم ساخته شده و بواسطه آن قدرت تحمل بار پیچشی بسیار بالا به آن داده می شود .
شافتها یک محصول واسطه ای محسوب می گردند که خود در تولید سایر محصولات صنعتی مورد استفاده دارند .
در اشکال زیر نمونه هایی از شافت های فولادی مورد استفاده در صنعت آورده شده است .
نقطه نظر تنوع ، شافتها را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد :
شافت موتورهای الکتریکی
این شافت ها حالت عمومی داشته و براساس قدرت قابل انتقال ، دور ، گشتاور ، شرایط محیطی کار و دیگر معیار های مکانیکی طراحی ، ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند . الکتروموتورها ، پمپ ها ، کمپرسورها و غیره موارد استفاده از این نوع شافت ها می باشند و به همین خاطر هم شافت های فوق تحت عنوان شافت موتورهای الکتریکی نامیده می شوند . این نوع شافت ها قابلیت استاندارد سازی را داشته و لذا می توان بصورت قطعه سازی آنها را تولید و عرضه کرد.
شافت های جعبه دنده
این شافت ها در جعبه دنده ها ، چرخ دنده ها ، و دیگر سیستم های انتقال قدرت مورد استفاده دارند . این نوع شافت ها قابلیت استاندارد سازی را دارا می باشند و لذا می توان آنها را نیز بصورت قطعه سازی تولید و عرضه کرد .
شافت های خاص
این شافت ها در ماشین مخصوص مانند توربین ها و ماشین های مخصوص مورد استفاده قرار می گیرند .
این نوع شافت ها قابلیت استاندارد سازی را ندارند و لذا تولید و مصرف آنها تحت سفارش مشتری و دقیقا بر اساس ماشین مورد استفاده طراحی و تولید می گردد .
در طرح حاضر هدف تولید شافت های الکتروموتور و جعبه دنده می باشد .
کد ISIC
مطابق طبقهبندی وزارت صنایع و معادن ، شافت های فولادی دارای کد آیسیک 34301216
می باشند.
-1-2 شماره تعرفه گمرکی با مراجعه به کتاب مقررات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که محصول مورد
مطالعه از شماره تعرفه مستقلی برخوردار نمی باشد و لذا به نظر می رسد که این محصول در سرفصل زیر طبقه بندی شده باشد .
· مصنوعات ساخته شده از مفتول فولادی از طریق آهنگری
732620
-1-3 شرایط واردات محصول
پیشتر اشاره شد که شماره تعرفه مستقلی برای شافت ها وجود ندارد از اینرو در مورد شرایط واردات آن نمی توان اظهار نظر کرد لیکن با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، و مقایسه شرایط واردات محصولات مشابه ، به نظر نمی رسد که محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود داشته باشد .
لذا با پرداخت حقوق گمرکی که معادل 15 درصد است ، امکان واردات وجود خواهد داشت. -1-4 بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول با مراجعه به فهرست استانداردهای تدوین شده موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ،
نتیجه گیری شده است که هیچ استانداردهای ملی برای محصولات مورد مطالعه تدوین نشده است .
از طرف دیگر محصول مورد مطالعه ، قطعه صنعتی است که در ماشین آلات مختلف دارای کاربرد است . این قطعات خود به عنوان یک محصول واسطه در تولید یا تعمیرات خودرو، ماشینآلات صنعتی، کشاورزی، تجهیزات و غیره مورد استفاده دارد. از اینرو ماهیت این قطعات طوری است که نمیتوان استاندارد خاصی را برای آن تعیین کرد و لذا هیچگونه استاندارد ملی یا بینالمللی برای این قطعات وجود ندارد. ولی باید گفت که تولید این قطعات تحت مشخصات فنی ارائه شده از طرف طراح قطعه صورت میگیرد که به نوعی نیز میتوانیم مشخصات فوق را به عنوان الزامات و استانداردهای مورد نیاز در تولید تلقی نماییم. مشخصات فنی قطعات در قالب نقشه فنی، برگ آنالیز مواد اولیه مصرفی و برگ مشخصات مکانیکی و متالوژیکی از طرف مهندس طراح ارائه میگردد که رعایت تک تک آنها از طرف سازنده گان امری اجتناب ناپذیر است
-1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
-1 بررسی قیمتهای داخلی قیمت شافت ها بر اساس مشخصه های زیر تعیین می گردد:
o نوع مواد اولیه و قیمت آن
مواد اولیه مصرفی در ساخت شافت به لحاظ آلیاژ متفاوت است و لذا قیمت های متفاوتی نیز برای آن وجود دارد .
o درجه پیچیدگی فنی شافت
پیچیدگی فنی یک قطعه سبب افزایش قیمت ساخت قالب و همچنین ماشین کاری آن می گردد که بدینوسیله قیمت قطعات تولید شده توسط آن نیز افزایش پیدا می کند .
o ماهیت آماهسازی مواد و فعالیتهای لازم آن
برخی مواد اولیه نیاز به آماده سازی اولیه از نظر تغییر برخی خصوصیات شیمیائی دارند که این امر جهت افزایش استحکام و خواص مکانیکی قطعه تولیدی از مواد فوق صورت می گیرد و لذا در صورتیکه تولید کننده قطعه این آماده سازی را در مواد اولیه انجام دهد نتیجه سبب افزایش قیمت قطعه تولید شده خواهد بود .
o وزن شافت
وزن شافت در میزان مواد مصرفی و همچنین هزینه قالب سازی تاثیر مستقیم دارد و لذا سبب افزایش قیمت می گردد .