خلاصه طرح
نام محصول |
|
|
تولید قالپاق رینگ |
|
|
|
|
|
ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی) |
|
|
160 هزار دست در سال |
|
|
|
|
|
موارد کاربرد |
|
|
انواع خودرو |
|
|
|
|
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
پلاستیک پلی پروپیلن و پلاستیک پلی پروپیلن |
|
|
|
|
|
کمبود محصول (پایان برنامه توسعه چهارم) |
|
|
3524 هزار دست در سال |
|
|
|
اشتغال زایی (نفر) |
27 |
|
|
|
زمین مورد نیاز (مترمربع) |
2300 |
|
|
|
|
اداری (مترمربع) |
60 |
|
|
|
زیربنا |
تولیدی (مترمربع) |
500 |
|
|
|
|
|
انبار (مترمربع) |
100 |
|
|
|
|
تاسیسات و سایر |
100 |
|
|
|
|
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
|
99 تن پلاستیک و 2,2 تن مفتول درسال |
|
|
|
سرمایه گذاری |
ارزی (یورو) |
--- |
|
|
ریالی (میلیون ریال) |
6152 |
ثابت طرح |
|
|
|
|
|
مجموع (میلیون ریال) |
6152 |
|
|
|
|
محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
استانهای تهران ، خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی ، مرکزی ، |
|
|
|
|
خوزستان، و اصفهان |
مقدمه
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید قالپاق خودرو میباشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .
1 معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک )
محصولات مورد نظر طرح حاضر، تولید قالپاق خودرو میباشد. قالپاق یک قطعه نسبتا تزئینی در خودرو است . قالپاق ها روی رینگ های چرخ ها نصب شده و بدینوسیله ظاهر زیبائی را به آن ارائه می دهد . قالپاق ها بجزء نقش زیبائی ظاهری نقش دیگری در خودرو ندارند . هر خودرو به تعداد چرخ های خود نیازمند استفاده از قالپاق است .
قالپاق ها از مواد پلاستیکی ساخته می شوند و دارای انعطاف بالا و وزن بسیار پائین می باشند و بدین ترتیب وجود آن روی چرخ ، سبب وارد آمدن هیچگونه بار اضافی بر خودرو نمی شود .
هر قالپاق برای استفاده در رینگ خاصی تولید می شود . از اینرو به تعداد تنوع رینگ چرخ های موجود خودرو ها نیاز به تنوع قالپاق خواهد بود . از طرف دیگر به منظور افزایش بازار پسندی قالپاق ، تولید کنندگان اشکال مختلفی را در تولید قالپاق به آن اعمال می نمایند تا بواسطه آن بتوانند با ارائه تنوع ظاهری متفاوت ، سلایق مختلف را پوشش دهند .
مطابق طبقهبندی وزارت صنایع و معادن، قالپاق چرخ ، دارای کد آیسیک 34301512 می باشند.
-1-2 شماره تعرفه گمرکی شماره تعرفه گمرگی قطعات خودرو بر اساس سهم تولید داخل آنها تعیین شده است . و از
آنجائیکه قطعات مورد مطالعه در قسمت های مختلف خودرو دارای کاربرد هستند ، لذا نمی توان قطعه خاص را تعیین و شماره تعرفه دقیقی را برای آن عنوان کرد . از اینرو در جدول زیر شماره تعرفه بر اساس تقسیم بندی وزارت بازرگانی آورده شده است .
شرح قطعات |
شماره تعرفه گمرکی |
حقوق ورودی |
|
|
|
قطعات منفصله برای تولید خودروهای اتوبوس و |
|
|
مینیبوس |
|
|
|
|
|
o با ساخت داخل کمتر از 14 درصد |
98870210 |
20 |
|
|
|
o با ساخت داخل بیشتر از 14 درصد |
98870230 |
4 |
|
|
|
o با ساخت داخل 14 لغایت 40 درصد |
98870220 |
10 |
|
|
|
قطعات منفصله برای تولید سواری |
|
|
|
|
|
تقسیمبندی این قطعات از 14 درصد ساخت داخل تا 90 درصد |
شماره تعرفه بر حسب درصد |
حقوق ورودی بر حسب |
به صورت پلکانی میباشد. |
ساخت داخل از 98870311 تا |
درصد ساخت داخل از 27 تا |
98870338 است. |
90 درصد متغیر است. |
شرایط واردات محصول با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجهگیری شده است که
محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود ندارد.
لذا با پرداخت حقوق گمرکی به شرح میزان ذکر شده در جدول بالا ، امکان واردات وجود خواهد داشت.
توضیح:
همانطوریکه ذکر شد مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات خودرو وجود ندارد، لیکن لازم است در این خصوص به مورد بسیار مهم زیر توجه شود.
الف - بازار قطعات خودرو درکشورمان به سه گروه OES2 - OEM 1 و AM3 تقسیم میگردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است.
Õ بازار OEM
در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه میشود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعهای موجود نباشد. خودروساز خود رأساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز مینماید. لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمیافتد (خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمیکند)