خلاصه طرح
نام محصول |
|
تولید قطعات آلومینیومی خودرو |
|
|
|
|
|
|
ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی) |
|
400 تن در سال |
|
|
|
|
|
|
|
|
· |
پوسته سرسیلندر |
|
|
|
· |
پوسته کلاج |
|
موارد کاربرد |
· |
پوسته اویل پمپ |
|
· |
پوسته جعبه دنده |
|
|
|
|
|
|
· |
پوسته جعبه فرمان |
|
|
|
· |
پوسته سیبک |
|
|
|
.... · |
|
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
شمش آلومینیوم |
|
|
|
|
|
|
کمبود محصول (پایان برنامه توسعه چهارم) |
|
38125 تن در سال |
|
|
|
|
|
|
اشتغال زایی (نفر) |
|
25 |
|
|
|
|
|
|
زمین مورد نیاز (مترمربع) |
|
2300 |
|
|
|
|
|
|
|
اداری (مترمربع) |
|
60 |
|
|
|
|
|
|
زیربنا |
تولیدی (مترمربع) |
|
500 |
|
|
|
|
|
|
انبار (مترمربع) |
|
100 |
|
|
|
|
|
|
|
تاسیسات و سایر |
|
100 |
|
|
|
|
|
|
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
|
420 تن در سال |
|
|
|
|
|
|
سرمایه گذاری |
ارزی (یورو) |
|
--- |
|
|
|
|
|
ریالی (میلیون ریال) |
|
5523 |
|
ثابت طرح |
|
|
|
|
|
مجموع (میلیون ریال) |
|
5523 |
|
|
|
|
|
محل پیشنهادی اجرای طرح |
استانهای تهران ، خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی ، مرکزی ، |
|
|
اصفهان و سمنان |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
مقدمه
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید قطعات آلومینیومی خودرو میباشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .
-1 معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک )
محصولات مورد نظر طرح حاضر، تولید قطعات آلومینیومی برای خودرو میباشد.
v آلومینیوم
آلومینیوم فلزی است سبک، با رنگ روشن، مقاوم در مقابل بسیاری از عوامل شیمیایی مانند زنگ زدگی ، خوردگی و غیره و این خواص بارز آن سبب شده است که امروزه بسیاری از قطعات خودروها از آن ساخته شود . ترکیب این فلز با فلز روی تشکیل آلیاژی تحت عنوان زاماک را می دهد که در آلیاژ فوق بسیاری از نواقص فنی آلومینیوم بر طرف شده و قابلیت تولید قطعات بسیار متنوع برای شاخه های مختلف صنعت از جمله خودرو فراهم گردیده است .
قطعات تولید شده از آلومینیوم به میزان 3/2 برابر از فولاد سبکتر است از اینرو مطابق برآوردهای صورت گرفته حدود 11 درصد قطعات یک خودرو را قطعات آلومینیومی آن تشکیل می دهد این قطعات در قسمت های مختلف موتور، سیستم انتقال قدرت ، بدنه و .... خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و همین امر اهمیت این قطعات را در صنایع خودرو سازی نشان می دهد .
قطعات آلومینیومی به روش های مختلف تولید میگردند که ماشینکاری ، ریخته گری دستی ، ریخته گری تحت فشار و ریژه از جمله آنها می باشد . در طرح حاضر هدف تولید قطعات آلومینیومی از طرق مختلف می باشد .
در شکل زیر چند نمونه قطعات آلومینیومی تولید شده از روش ریخته گری معمولی آمده است.
کد ISIC
مطابق طبقهبندی وزارت صنایع و معادن، قطعات آلومینیومی خودرو دارای کد آیسیک
27321111 و 27321113 می باشند.
-1-2 شماره تعرفه گمرکی شماره تعرفه گمرگی قطعات خودرو بر اساس سهم تولید داخل آنها تعیین شده است . و از
آنجائیکه قطعات مورد مطالعه در قسمت های مختلف خودرو دارای کاربرد هستند ، لذا نمی توان
قطعه خاص را تعیین و شماره تعرفه دقیقی را برای آن عنوان کرد . از اینرو در جدول زیر شماره تعرفه بر اساس تقسیم بندی وزارت بازرگانی آورده شده است .
شرح قطعات |
شماره تعرفه گمرکی |
حقوق ورودی |
|
|
|
|
|
|
|
قطعات منفصله برای تولید خودروهای اتوبوس و |
|
|
|
|
مینیبوس |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
o با ساخت داخل کمتر از 14 درصد |
98870210 |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
o با ساخت داخل بیشتر از 14 درصد |
98870230 |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
o با ساخت داخل 14 لغایت 40 درصد |
98870220 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
قطعات منفصله برای تولید سواری |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تقسیمبندی این قطعات از 14 درصد ساخت داخل تا 90 |
شماره تعرفه بر حسب درصد |
حقوق ورودی بر حسب |
|
|
ساخت داخل از 98870311 تا |
درصد ساخت داخل از 27 |
|
|
درصد به صورت پلکانی میباشد. |
|
|
98870338 است. |
تا 90 درصد متغیر است. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قطعات مورد مطالعه نیز در قالب تقسیم بندی بالا قرار میگیرند
-1-3 شرایط واردات محصول با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجهگیری شده است که
محدودیت خاصی برای واردات قطعات مورد مطالعه وجود ندارد.
لذا با پرداخت حقوق گمرکی به شرح میزان ذکر شده در جدول بالا ، امکان واردات وجود خواهد داشت.
توضیح:
همانطوریکه ذکر شد مطابق مقررات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی، هیچگونه محدودیت قانونی برای واردسازی قطعات خودرو وجود ندارد، لیکن لازم است در این باب به مورد بسیار مهم زیر توجه شود.
الف - بازار قطعات خودرو درکشورمان به سه گروه OES2 - OEM 1 و AM3 تقسیم میگردد و شرایط خرید این گروهها به صورت زیر است.
Õ بازار OEM
در این بازار به طورکامل قطعات از داخل کشور تهیه میشود و لذا در صورتی که امکان ساخت داخل برای قطعهای موجود نباشد. خودروساز خود رأساً اقدام به واردسازی قطعه مورد نیاز مینماید. لذا واردات توسط غیر و فروش آن به خودروساز اتفاق نمیافتد (خودروساز قطعات وارداتی را خرید نمیکند)
Õ بازار OES
شرایط این بازار نیز مشابه شرایط عنوان شده برای بازار OEM است.
Õ بازار AM
در این بازار شرایط رقابتی برقرار است. لذا در صورتی که قطعات وارداتی قابلیت رقابت به لحاظ کیفی و قیمت به موارد مشابه داخلی را داشته باشند، امکان واردات وجود خواهد داشت.
با توجه به مطالب ذکر شده ، می توان عنوان کرد که عملا" امکان واردات و فروش قطعات در بازار OEM و OES تنها برای شرکتهای خودرو ساز قابل انجام بوده ولی در بازار AM
واحدهای مختلف امکان واردسازی و فروش قطعات منفصله خودرو را دارا هستند .
ب - قطعات آلومینیومی در گروه قطعات کند مصرف خودرو طبقهبندی میگردند، لذا مصرف آن در بازار خدمات پس از فروش بسیار پایین تر از بازار خودروسازان است بطوریکه بخش قریب به اتفاق این قطعات در بازار OEM مصرف می شود و از اینرو میزان واردات نیز در سطح پائین خواهد بود.
ج - با توجه به مطالب ذکر شده ، قابل نتیجهگیری است که علیرغم نبود محدودیت برای واردات، عملاً واردات این قطعات امکانناپذیر و یا در سطح بسیار پایین اتفاق میافتد.
-1-4 بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول محصول مورد مطالعه، قطعات آلومینیومی خودرو است که از طرق مختلف تولید خواهد شد.
این قطعات خود به عنوان یک محصول واسطه در تولید یا تعمیرات خودرو ها مورد استفاده دارند. از اینرو ماهیت این قطعات طوری است که نمیتوان استاندارد خاصی را برای آن تعیین کرد و لذا هیچگونه استاندارد ملی یا بینالمللی برای این قطعات وجود ندارد. ولی باید گفت که تولید این قطعات تحت مشخصات فنی ارائه شده از طرف خودرو سازان صورت میگیرد که به نوعی نیز میتوانیم مشخصات فوق را به عنوان الزامات و استانداردهای مورد نیاز در تولید تلقی نماییم. مشخصات فنی قطعات در قالب نقشه فنی، برگ آنالیز مواد اولیه مصرفی و برگ مشخصات مکانیکی و متالوژیکی از طرف هر خودرو ساز تهیه و ارائه میگردد که رعایت تک تک آنها از طرف سازندگان امری اجتناب ناپذیر است .