خلاصه طرح
نام محصول |
|
|
تولید قوطی کنسرو |
|
|
|
|
|
ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی) |
|
|
9 میلیون عدد در سال |
|
|
|
|
|
موارد کاربرد |
|
|
بسته بندی مواد غذایی |
|
|
|
|
|
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
|
ورق قلع اندود، مایع لاستیک |
|
|
|
|
|
کمبود محصول (پایان برنامه توسعه چهارم) |
|
|
5 میلیون عدد در سال |
|
|
|
|
اشتغال زایی (نفر) |
|
50 |
|
|
|
|
زمین مورد نیاز (مترمربع) |
|
4500 |
|
|
|
|
|
اداری (مترمربع) |
|
100 |
|
|
|
|
زیربنا |
تولیدی (مترمربع) |
|
1250 |
|
|
|
|
|
انبار (مترمربع) |
|
1000 |
|
|
|
|
|
تاسیسات و سایر |
|
350 |
|
|
|
|
|
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
|
|
به ترتیب 1040 و 15 تن در سال |
|
|
|
|
سرمایه گذاری |
ارزی (یورو) |
|
--- |
|
|
|
ریالی (میلیون ریال) |
|
8574 |
ثابت طرح |
|
|
|
|
|
مجموع (میلیون ریال) |
|
8574 |
|
|
|
|
|
محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
|
استانهای تهران و قزوین |
مقدمه
· بسته بندی پلی است میان تولید کننده و مصرف کنند
نوع بشر از بدو آفرینش، آنگاه که موفق به ساخت ادوات و تجهیزات جهت بهبود وضعیت زندگی خود شد، جهت نقل مکان آنها نیازمند بسته بندی گردید. بسته بندی به لحاظ دارا بودن ویژگیهای خاص در زمینه های مختلف و فراهم نمودن امکان ذخیره سازی فرآورده های گوناگون از جمله مواد غذایی بخصوص پس از دسترسی به فنون پاستوریزاسیون از اهمیت ویژه ای برخوردار شد.
صنعت بسته بندی به عنوان یکی از مهمترین و تعیین کننده ترین عوامل موثر عرضه کالا و موفقیت در کسب بازار، هم اکنون تمامی فعالیتهای تولیدی و بازرگانی را درجهان متوجه خود کرده به نحوی که اگر چه مقوله جدیدی در صنعت و اقتصاد نیست ولی با تحولاتی که یافته توجه بسیاری را به خود جلب نموده و به عاملی تعیین کننده در موفقیت عرضه کالا و خدمات تبدیل شده است.
روند رشد قوطی سازی در ایران
در سالهای قبل از انقلاب بدلیل پایین بودن جمعیت و تمرکز آنها در روستاها (بیش از
(%70 نیاز کشور به قوطی محدود بود، لذا این کالا اساساً توسط مصرف کنندگان آن یعنی
تولید کنندگان مواد غذایی و مواد شیمیایی، بعنوان تولید جنبی ساخته می شد که مازاد بر نیاز آنها به بازار عرضه می گردید و واحدهایی که تولید آنها فقط قوطی یا حلب باشد بسیار محدود و انگشت شمار بود.
در سالهای پس از انقلاب بدلایل مختلف از جمله افزایش جمعیت، تمرکز جمعیت در شهرها، جنگ تحمیلی، تغییر الگوی مصرف و ... تقاضا برای قوطی افزایش یافت، لذا ضمن توسعه و تکمیل واحدهای گذشته تعداد زیادی واحدهای جدید ایجاد شده اند که مهمترین آنها عبارتند از شرکتهای صنایع بسته بندی تبریز، زاگرس، مهرآذر، تولید و گسترش کیافرین و بقیه واحدهای کوچک محسوب می گردند که اکثراً سازنده قوطیهای کششی جهت مواد غذایی و یا قوطیهای چند تکه مواد شیمیایی با ماشین آلات داخلی و یا دست دوم و فرسوده بود که طبق ضوابط مربوطه جهت آنها کارت شناسائی یا گواهی فعالیت صنعتی صادر شده و از نظر تعداد مجموعاً بیش از 150 واحد می باشد.
بروز جنگ و شروع محدودیتهای ارزی، باعث عدم توجه کافی به این رشته و قرارگرفتن آن در گروه سوم اولویتهای بخش فلزی در سالهای گذشته و تخصیص ناکافی ارز به این گروه گردید. ضمن اینکه سهمیه تخصیص یافته اساساً صرف خرید مواد اولیه و قطعات یدکی شده و مسئله جایگزینی ماشین آلات و خرید اطلاعات فنی جدید نیز تقرباًی به فراموشی سپرده
شد که نتیجه آن عقب افتادن از دانش روز و کاهش شدید کیفیت قوطی و تشکیل کمیته فنی ارتقاء کیفیت قوطی بود.
لازم به ذکر است که در سال 1371 با حمایت بیدریغ اداره کل صنایع فلزی جهت ورود چند خط مدرن برای ساخت قوطی غذایی و لاک و چاپ بعنوان جایگزینی تخصیص ارز شد که خود نقش اساسی در بهبود کیفیت داشته است. ضمن اینکه در سالهای اخیر بخش خصوصی نسبت به ورود ماشین آلات مدرن قوطی سازی و لاک و چاپ اقدام نموده که تعدادی نصب و راه اندازی شده است و تعدادی در حال نصب می باشد. در نتیجه مشکل کمی قوطیکاملاً حل شده و امروزه توان تولید قوطی غذایی در کشور بیش از نیاز می باشد و از نظر کیفی هم واحدهای بزرگ سازنده قوطی غذایی موفق به کسب مهر استاندارد گردیده اند. یعنی حداقل از کیفیت قابل قبولی برخوردارند ولی هنوز مشکلات و حلقه های مفقوده ای وجود دارد که اساسی ترین آنها عدم وجود یا محدودیت امکانات تحقیق، آزمایشگاههای مجهز، کتب و منابع علمی به زبان فارسی، کلاسهای آموزشی، نیروی انسانی کارآزموده و .. و همچنین گرانی هزینه برای دسترسی به منابع علمی خارجی و دانش و تکنولوژی روز می باشد.
-1 معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک (3
نام محصول مورد نظر طرح، انواع قوطی فلزی کنسرو می باشد.
تعریف قوطی:
قوطی عبارتست از ظرفی اساساً چهارگوش یا گرد ساخته شده از ورق حلب یا آلومینیوم با ظرفیت بسته بندی حداکثر 5 کیلوگرم مواد.
قوطی مواد غذایی یک نوع بسته بندی برای محافظت از مواد غذایی است و یا بعبارت دیگر سیستمی است که کالاهای مظروف خود را در فاصله تولید تا مصرف حفظ کرده و آن را از آسیبهای گوناگون مصون می دارد. انواع قوطی از نظر وزن کالاهای مظروف آنها شامل موارد ذیل است:
قوطی 5000 گرمی، 2000 گرمی، 1000 گرمی، 500 گرمی، 500 گرمی کوتاه (قطر 9,9
سانتیمتر)،