خلاصه طرح
نام محصول |
نوشابه های غیر الکلی و انرﮊی زا با قند مایع خرما |
|
|
|
|
|
|
|
|
ظرفیت پیشنهادی سالانه طرح |
|
|
٣ میلیون لیتر در سال |
|
|
|
|
|
|
موارد کاربرد محصول |
به عنوان نوشیدنی انرﮊی زا مورد استفاده قرار میگیرد. |
|
|
|
|
|
میزان تولید داخلی |
جمع کل میزان تولید نوشابه قند مایع خرما در حال حاضر٠ تن می باشد |
|
|
|
|
|
میانگین واردات در سال گذشته |
واردات در سال ١٣٨٩ نوشابه غیر الکلی معادل ٨.٥٥١٤٦تن بوده است |
|
|
|
|
|
|
میزان مصرف سالانه کشور |
میزان مصرف نوشابه غیر الکلی سالانه کشور |
معادل ٨.٣٧٢٨٤ تن |
|
|
|
|
|
میزان کمبود یا مازاد تا پایان برنامه پنجم |
با توجه به مصرف داخلی ومیزان تولید ،میزان کمبود نوشابه قند مایع خرما |
|
تا پایان برنامه پنجم (سال ١٣٩٢) |
معادل٨.٤١٠١٢تن میباشد. |
|
|
|
|
|
|
|
اسامی مواد اولیه عمده |
آب، قند مایع خرما، گاز کربنیک،عصاره |
|
|
|
|
|
|
|
|
قند مایع خرما:٢٨٥ تن |
|
گاز کربنیک: co2 ۰۰۶ کپسول ۰۴ لیتری |
|
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
عصاره:١٥ تن |
|
بطری :٩ میلیون عدد |
درب بطری: ٩ میلیون عدد |
|
|
لیبل: ٩ میلیون عدد |
فیلم شیرینک:١٢ تن |
جمع کل :١٦٨٠٦ میلیون ریال |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اشتغال زایی ( نفر ) |
|
|
|
٣٠ نفر |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
زمین مورد نیاز ( ( m2 |
|
|
|
٥٠٠٠متر مربع |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اداری ( ( m2 |
|
|
|
|
|
٢٥٠ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
زیر بنا |
تولیدی ( ( m2 |
|
|
|
|
١٢٥٠ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
انبار ( ( m2 |
|
|
|
|
|
٧٠٠ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آب( ( m3 |
|
|
|
|
٤٥٠٠ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
میزان مصرف سالانه یوتیلیتی |
برق KW |
|
|
|
|
|
١٥٠ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
گاز ( ( m3 |
|
|
|
|
٢١٠٠٠٠ |
|
۱- معرفی محصول :
نوشابه های غیر الکلی انرﮊی زا با قند مایع خرما جایگاه بسیار خاصی در نزد جوامع برخی از کشور ها پیدا کرده است . مصرف این نوشابه ها همانند نوشابه های گاز دار معمولی عمومیت داشته و شیوه بسته بندی نیز مشابه نوشابه های گازدار است .
نوشابه در لغت به معنای هر چیز نوشیدنی میباشدو در کاربرد عامیانه نوشابه عبارت است از یک نوشیدنی خنک معمولاﹰ شیرین است.
تاریخچه نوشابه سازی اساسﹰا به زمانی باز می گردد که بشر علاوه بر مصرف آب آشامیدنی می توانست از افزودن موادی چون طعم دهنده ها و شیرین کننده ها به آب شربت های متعددی را تهیه کند . ایرانیها از ۰۵۲ سال پیش روشهائی برای حرارت دادن نیشکر و تهیه کارامل در خوزستان را ابداع کرده بودند و با رقیق کردن آن شربت هایی درست می کردند که بیشتر مصارف درمانی داشت .
نوشابه ها دارای حدود ۰۹% آب می باشند و یک نوشابه با طعم خوب ضمن رفع عطش کمک به آشامیدن مایعات می کند از آنجائیکه آب موجود در نوشابه ها سالمترین آبهاست لذا مصرف نوشابه در مناطقی که دسترسی به آب آشامیدنی وجود ندارد از نظر بهداشتی حائز اهمیت است. مصرف سرانه نوشابه در ایران ۸۴ لیتر در سال است که معادل ۴۴۱ بطری است.
امروزه در سراسر دنیا صدها میلیارد دلار نوشابه گازدار به فروش می رسد و ده ها هزار کارخانه تولید نوشابه سازی وجود دارد .
شرح محصول
شرح محصول |
|
ISIC کد |
|
|
|
نوشابه های ویتامینه |
|
۸۱۱۱۴۵۵۱ |
تعرفه گمرکی
کد تعرفه |
شرح کالا |
|
|
٢٢٠٢٩٠٠٠ |
سایر نوشابه های غیرا لکلی ,که در جای دیگری مذکور نباشند |
استاندارد های محصول
شماره استاندارد |
موضوع |
|
|
١٢٥٠ |
نوشابه- ویژگیها |
|
|
٣٦٩٠ |
آیین کار بهداشتی واحدهای تولیدکننده نوشابه |
|
|
١٢٤٩ |
نوشابه -روشهای آزمون شیمیایی |
۱بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی محصول :
پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است:
١- قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزینه های متغیر تولید می باشد و نقش عمده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.
٢- منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانونهای مصرف محصول، هزینه های مربوط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
٣- نوع تکنولوﮊی مورد استفاده از طریق تاثیر بر سرمایه گذاری ، کیفیت محصول تولیدی و میزان ضایعات و....بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود.
٤- هزینه نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم در هزینه های متغیر تولید و قیمت تمام شده محصول دارد.
۵- ظرفیت تولید واحد بر روی قیمت فروش محصول موثر است، به این ترتیب که افزایش ظرفیت تولید از طریق سرشکن نمودن هزینه های سربار باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می گردد.
با توجه به نکات فوق، قیمت فروش محصول تولید شده علاوه بر این که می بایست هزینه های تولید را تامین نماید، باید در حدی باشد که بتوان سهمی از بازار را بدست آورد.همچنین در صورتی که صادرات محصول تولیدی نیز مد نظر قرار گیرد، قیمت گذاری باید به نحوی باشد که رقابت با تولیدکنندگان خارجی امکان پذیر باشد - در صورت تولید نوشابه مورد نظر در طرح امکان فروش آن در بازارهای داخلی هربطری ٣٠٠ میلی لیتری نوشابه های
غیر الکلی انرﮊی زا با شیره خرما حدود ٤٠٠٠- ٥٠٠٠ ریال (بستگی به سطح کیفیت محصولات) به فروش می رسد
بازار اکثر کشورهای اروپائی ، آمریکائی و آسیائی مملو از انواع آب میوه خرما می باشد که با قیمت بین ۷/۰ تا یک دلار برای هر بطری cc۰۰۳ بفروش می رسد.
۵-۱ موارد مصرف و کاربرد :
تولید نوشابه های غیر الکلی انرﮊی زا با قند مایع خرما به عنوان آشامیدنی مورد استفاده قرار میگیرد که قندهای موجود در خرما بیشتر از نوع احیا ﺀ کننده آن یعنی فروکتوز و گلوکز است . این قندها در مقایسه باساکاروز (شکر معمولی) دارای مزایای نسبی بسیار خوبی می باشند که از جمله آنها می توان به بهداشتی و طبیعی بودن آنها و همچنین قدرت شیرین کنندگی بیشتر اشاره کرد . طبیعی بودن قندهای احیاﺀ کننده، سبب جذب راحت آن توسط بدن و نبود عوارض جانبی مانند چاقی ، فشارخون، مشکلات قندی و دیابتی می باشد بنابراین با عنایت کامل به خصوصیات فوق الذکر از قند مایع خرما بعنوان ماده اولیه اصلی در تهیه نوشابه قند مایع خرما استفاده می نمایند.