خلاصه طرح
(جداول در فایل اصلی موجود است)
معرفی محصول :
فلفل ها در گروه سبزی ها قرار دارد از فلفل سبز دلمه ای تا فلفل تند قرمز ، همگی در یک گروه غذایی جای می گیرند و تقریباﹰ دارای یک سری از خواص مفید برای بدن هستند .هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح، در آمریکای جنوبی و مرکزی از این سبزی به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می شد و با سفر کریستف کلمب به این مناطق، این سبزی به کشورهای اروپایی، سپس به سراسر دنیا معرفی شده است.
فلفل گیاهی است که در آب و هوای نیمه گرمسیری و گرمسیری می روید . میوه آن در پوششهای غلافی بلند که به موازات رسیدن، رنگ قرمز، نارنجی یا زرد به خود می گیرد، می روید.میوه این گیاه به صورت خام، پخته شده، خشک یا در قالب چاشنی پودری در صنایع غذایی و دارویی، مصرف میشود. که در این طرح تهیه رب فلفل (فلفل پخته شده )مورد بررسی قرار می گیرد.
-١ نام و کد محصول :
شرح محصول |
کدISIC |
واحد سنجش |
|
|
|
رب، بجز رب گوجه فرنگی |
١٥٤٩١٨٢٠ |
تن |
-۱ شماره تعرفه گمرکی :
ردیف |
کد تعرفه |
شرح کالا |
سود بازرگانی |
|
|
|
|
۱ |
۹۲۱۴۰۹۰ |
فلفل خردشده یا سائیده بجز ردیفهای ٠٩٠٤١٢١٠و٠٩٠٤١٢٢٠ |
۵۴ |
|
|
|
|
۲ |
۹۰۲۴۰۹۰ |
فلفل فرنگی بجز ردیفهای ٠٩٠٤٢٠١٠و٠٩٠٤٢٠٢٠ |
۵۴ |
۳-۱ ارائه استاندارد های محصول :
شماره استاندارد |
موضوع |
سال چاﭖ |
|
|
|
١ |
کنسرو رب - ویژگیها و روشهای آزمون |
٨٩٤ |
|
|
|
٢ |
سس فلفل- ویژگیها و روشهای آزمون میکروبیولوﮊی |
٨٩٨٧ |
۱ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی محصول :
پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است:
١- قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزینه های متغیر تولید می باشد و نقش عمده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.
٢- منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانونهای مصرف محصول، هزینه های مربوط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
٣- نوع تکنولوﮊی مورد استفاده از طریق تاثیر بر سرمایه گذاری ، کیفیت محصول تولیدی و میزان ضایعات و....بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود.
٤- هزینه نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم در هزینه های متغیر تولید و قیمت تمام شده محصول دارد.
٥- ظرفیت تولید واحد بر روی قیمت فروش محصول موثر است، به این ترتیب که افزایش ظرفیت تولید از طریق سرشکن نمودن هزینه های سربار باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می گردد.
با توجه به نکات فوق، قیمت فروش محصول تولید شده علاوه بر این که می بایست هزینه های تولید را تامین نماید، باید در حدی باشد که بتوان سهمی از بازار را بدست آورد. همچنین در صورتی که صادرات محصول تولیدی نیز مد نظر قرار گیرد، قیمت گذاری باید به نحوی باشد که رقابت با تولیدکنندگان خارجی امکان پذیر باشد.