خلاصه طرح
نام محصول |
|
رنگ های متال کمپلکس |
|
ظرفیت پیشنهادی طرح |
|
3000تن |
|
مواد اولیه |
|
رزین اپوکسی جامد،دی اکسید تیتان |
|
|
|
بنتون ، زایلن ، منواتیلن گلیکول ، متیل اتیل کتون |
|
|
|
ایزو پروپیل الکل ، هاردنر پلی آمید |
|
|
|
متیل ایزو بوتیل کتون ، افزودنی ها |
|
اشتغال زایی |
|
35 نفر |
|
زمین مورد نیاز |
|
4000متر مربع |
|
|
اداری |
100 متر مربع |
|
|
سالن تولید |
1000 متر مربع |
|
|
انبار مواد اولیه |
250 متر مربع |
|
زیر بنا |
انبار محصول |
250 متر مربع |
|
رخت کن و نماز خانه |
50مترمربع |
|
|
|
|
سرویس ها |
100 متر مربع |
|
|
ساختمان نگهبانی |
100 متر مربع |
|
سرمایه ثابت (هزار ریال) |
##### |
|
سرمایه در گردش(هزارریال) |
##### |
|
مصرف سالانه آب ( متر مکعب) |
3000 |
|
مصرف سالانه برق کیلو وات بر ساعت) |
750,000 |
|
مصرف سالانه سوخت |
گاز( متر مکعب) |
630,000 |
|
|
بنزین(لیتر) |
9,000 |
|
محل پیشنهادی برای احداث طرح |
کلیه نقاط استان |
|
|
٣ |
تهیه کننده : شرکت سانیار صنعت توس |
|
-1معرفی محصول :
تعریف
صنعت رنگ
رنگ یک مخلوط مکانیکی و یا دیسپرسیونی از پگمنت ها یا پودر ها که حداقل برخی از آنها مات می
باشد با یک مایع معروف به محمل((Vehicle است .
این ماده هنگام عمل باید به سطح جسم مورد نظر بچسبد و فیلم دلخواه را تشکیل دهد . رنگ
همچنین باید وظیفه خود را در آنچه که به خاطر آن به کار می رود انجام دهد . این نقش ها عبارتند از
: محافظت ، تزئینی و نقش های خاص دیگر.
قسمت محمل رنگ معمولا شامل قسمت غیر فرار است که به عنوان قسمتی از فیلم رنگ باقی می
ماند و قسمت فرار که تبخیر شده از فیلم رنگ خارج می شود .بنابراین قسمت فیلم خشک شده رنگ
شامل پیگمنت و محمل غیر فرار می باشد .
قسمت غیر فرار محمل که فیلم رنگ را ترک می کند معمولا برای بهبود خواص کاربردی رنگ بکار
میرود و از یک یا چند حلال تشکیل می شود .
قسمت غیر فرار محمل معمولا از روغن ها ، رزینها و یا مخلوطی از این دو تشکیل شده و نقش آن
ایجاد پوششی محافظ و چسباندن ذرات پیگمنت به یکدیگر و به سطح مورد نظر می باشد .
نسبت پیگمنت به محمل غیر فرار را معمولا نوع جلائی که فیلم خشک شده خواهد داشت تعیین می
کند . اگر این نسبت کمتر از %25 حجم کل غیر فرار باشد نتیجه احتمالا فیلمی براق خواهد بود ، زیرا
محمل غیر فر ار بیش از حد لازم وجود خواهد داشت که پیگمنت را کاملا می پوشاند .
وقتی درصد حجم پیگمن بالا می رود جلا کاهش می یابد . در 45 درصد غلظت حجمی پیگمنت رنگ
احتمالا نیمه براق و در PVC %70 درخشندگی کدر و بی روح می شود .
تاریخچه رنگرزی در جهان
• تاریخ رنگرزی به طور دقیق مشخص نیست ولی انسانهای اولیه پس از تهیه لباس از خاک های
رنگین یا عصاره گیاهان و میوه ها موادی به دست آوردند و جامه ها را با آن رنگ کردند و به این
ترتیب لباس رنگی مخصوصی برای فرمانروایان درست شد و هنر رنگرزی نیز در خدمت بشر قرار
گرفت .
عقیده دانشمندان بر این است که : شناخت انسان از رنگ حداقل به سه تا چهار هزار سال پیش از
میلاد مسیح بر میگردد. شاید انسانهای نخستین هنگام غارنشینی و استفاده از میوه ها و گیاهان به
رنگ بعضی از میوه های وحشی - همچون آلبالو و شاه توت- پی برده و از
آن برای رنگ کردن نقش و
تصویر جانوران مورد علاقه یا دیوار محل سکونت و بدن خود استفاده کرده باشند. .
سومری ها در 3500 سال قبل از میلاد مسیح در آشور ساکن شدند. یکی از لوحه های سفالی کشف
شده متعلق به آن دوره فهرستی از احتیاجات یک کدبانوی خانه، به لباس را در بردارد که نشان می
دهد، پارچه های آن دوره به رنگهای گوناگون رنگ می شده است.
در آثار مکتوب به دست آمده از چین چگونگی رنگرزی ابریشم در 2600 سال پیش از میلاد مسیح
بیان شده است و توضیح داده شده که چگونه رنگ های زرد، قرمز و سیاه را روی ابریشم بیاورند.
گفته می شود که پارچه های رنگ شده که از مکان های مقدس در مصر بدست آمده مربوط به 2500
سال قبل از میلاد مسیح است .طبق مطالعاتی که شده معلوم گردیده است که این هنر از مناطق باختر
و از هند به سایر نقاط جهان کشانده شده و انگیزه آن لکه های بجا مانده از آب میوه روی پارچه که
بطور تصادفی پیش آمده بوده است.
شواهدی نشان می دهد که عملیات رنگرزی در 2000 سال پیش از میلاد مسیح در اطراف دریاچه
»زوریخ« انجام می شده است. در برخی از نقاط اطراف دریای مدیترانه که احتمالاً مسکونی بوده آثاری
از تور، طناب، نمد و نخ های تابیده پرزدار عمدتاً کتانی با رنگ آبی رنگ شده یافت شده است. قطعه
ای از پارچه ای ضخیم مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد در دست است که احتمالاً متعلق به چادری
مقدس) معبد) بوده و زرد رنگ است. در منطقه ای که این پارچه یافت شده (در سواحل مصر (
مقادیری پارچه کتانی و بافته های دیگر به دست آمده است که نشان از تجاری بودن منطقه دارد. از
1700 سال قبل از میلاد مسیح، ساکنان اطراف مدیترانه از پوست تنه بلوط، رنگ تهیه می کردند.تعداد
مواد رنگزای طبیعی در دسترس خیلی وسیع نبوده است و برای به
املاح فلزات استفاده می کردند. مصریان و یونانیان علاوه بر رنگزاهای متداول، از ریشه گیاهی به نام
»آلکانت« برای ایجاد رنگ قرمز استفاده می کردند که در 1300 سال پیش از میلاد از جزیره قبرس
خریداری می شده است.پاپیروسهایی متعلق به قرن سوم پیش از میلاد یافت شده اند که یکی از
قدیمی ترین نسخ رنگرزی است که از آنها به عنوان دائرۀ المعارف رنگرزی یاد شده است .همچنین در
نزدیکی اهرام مصر هم بقایای یک کارگاه رنگرزی به جا مانده است،این کارگاه دو اتاق جداگانه داشته
که یکی برای رنگرزی و دیگری جهت شستشوی الیاف استفاده می شده و کلاف های رنگ شده را در
پشت بام خشک می کرده اند.
از نوشته های کهن هند چنین پیداست که رنگرزان آن دوره، طبقه و صنف معینی بوده اند و کار
رنگرزی و شستشوی پارچه و لباسهای مستعمل را به عهده داشته اند. آنها از انواع رنگ زرد استفاده
می کرده اند و چگونگی به دست آوردن رنگ قرمز از پوست درخت های خاص را می دانستند. در این
نوشته ها، توضیحاتی در مورد تثبیت رنگ آبی به دست آمده از »نیل« بر روی پنبه هم آمده است.
در حفاری های شهر »پمپی« و »هرکولانیوم« تعدادی کارگاه رنگرزی متعلق به سال 79 میلادی کشف
شده است.دو نفر که در همین زمان می زیسته اند اطلاعات مهمی از رنگزاهای آن دوران را به ثبت
رسانده اند، یکی از آنها « دیوس کوریدس Dioscorides » فیزیکدان یونانی و دیگری » پلینی
Pliny »طبیعی دان رومی است. طبق نوشته های این دو نفر، از روناس و قرمزدانه برای رنگ قرمز،
زعفران و اسپرک برای رنگ زرد، وسمه و نیل برای رنگ آبی استفاده می شده است. همچنین از
گیاهان و موجودات فراوانی همچون حلزون ارغوانی، پوست گردو، پوست بلوط، گل پر طاووس، گل
انار، گل گاوزبان و ... نام برده اند.