خلاصه طرح
(جداول در فایل اصلی موجود است)
مقدمه :
پلاستیک به دسته ای از مواد مصنوعی و یا نیمه مصنوعی گویند که از فرایند بسپارش یا پلیمریزاسیون بدست میآیند. پلاستیک ها دسته ای از بسپارهای افزایشی یا تراکمی هستند. پلاستیکها را میتوان به شکل های مختلف درآورد. عمدتاً پلاستیکها برای عرضه به بازار به مواد کمکی متعددی از قبیل مواد ضد بلوک، آنتیاکسیدانها، عوامل ضدشکاف مانند پلیبوتادینها، پایدارکنندههای گرمایشی، لغزندهکننده ها، رنگها و تأخیراندازهای شعلهوری از قبیل آنتمران آغشته میکنند. پس از دفع پلاستیک به صورت زباله، هر یک از این مواد میتواند در اثر حرارت غذا با مواد غذایی وارد واکنش شیمیایی شود.
-1 معرفی محصول
این پلاستیک در کشور ما بنام پلاستیک استرچ می باشد . تنها مورد از موارد پلاستیکی است که با
توجه به ضخامت آن قابل استفاده در تمامی صنایع جهت بسته بندی است.( 10 تا20 میکرون)صرفه اقتصادی این محصول زمانی مشخص می شود که شرکت ها جهت بسته بندی پالت ها وغیره با ارتفاع
ودرابعادمختلف چیزی در حدود %50 می بایست هزینه مازادپرداخت کنند.در حالیکه این پلاستیک با
توجه به ضخامت آن در هرکیلو چیزی حدود 100 متر می باشد وهزینه بسته بندی به 1/2 کاهش پیدا خواهد کرد.
از دیگر مزایای این محصول می توان به سبک بودن وقابل حمل بودن آسان و ارزان بودن در ابعاد بالا نام برد همچنین دلیل اقتصادی بودن آن نیز این می باشد که در کشور تنها یک شرکت تولید کننده آن می باشد و نیاز کشور کلا از خارج تامین می گردد.
• مزایای بسته بندی پلاستیکی :
وزن کم و سبک قابلیت کشش قابلیت خمیدگی مقاوم در مقابل آب
نفوذناپذیری ومانع تخلخل امکان رویت کالای داخل مقاومت دربرابرشک وضربه
-1-1 نام و کد محصول
نام محصول :ورق پلاستیکی (خودچسب)
کدمحصول: 25201215
-1-2 شماره تعرفه گمرکی
تعرفه |
کالا |
|
|
|
ورودی |
|
|
|
|
39199090 |
صفحه ، ورق ، نوار خود چسب بصورت ورق یا رول با پهنای بیشتر از |
45 |
|
20 |
سانتیمتر غیر مذکور در جای دیگر |
|
شرایط واردات
شرایط واردات خاصی برای این محصول ذکر نشده است .
منبع :کتاب قوانین صادرات و واردات
7
-1-4 بررسی و ارائه استاندارد ملی
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت
پلاستیک خودچسب غذایی به ازاء هر کیلو 40000-38000ریال
پلاستیک خودچسب غیر غذایی به ازاء هر کیلو 24000-20000ریال
موارد مصرف و کاربرد
صنایع بسته بندی به عنوان مهمترین زمینه کاربرد پلاستیک های خودچسب محسوب می گردند و در حقیقت بسیاری از آنها در صنعت کاربرد دارند .
بسته بندی به دو گروه صنایع غذایی و غیر غذایی تقسیم می شود . در بسته بندی صنایع غذایی قوانین خاصی وجود دارد . در اینگونه بسته بندی ها به مسائل بهداشتی و اثرات سوء این مواد بر روی ماده غذایی توجه بسیار می شود .
9
-1-7 بررسی کالاهای جایگزین
• بسته بندی چوبی :
مزایا :
استحکام بهترنسبت بماقبل مقاوم در برابر ضربه جذب حرکت و شک مقاوم دربرابر فشردگی مناسب برای کالای حجیم
معایب :
هزینه بالانسبت بپلاستیک ومقوا داشتن نفوذ پذیری و تخلخل خطرجذب حرارت وآتش سوزی کاربرد برای جامدات (فقط)
عدم استفاده برای کالای پودری عدم قابلیت کشش حجم زیاد و وزن بالا
10
• بسته بندی فلزی :
مزایا :
استحکام بسیاربالا استحکام در برابر خمیدگی استحکام در برابر فشردگی
نفوذ ناپذیری و بدون تخلخل قابلیت هدایت حرارت عایق در برابر نور خاصیت نگهداری انواع مواد
معایب :
نسبتا سنگین
امکان زنگ زدگی
هزینه بالا
عدم انعطاف در کشش
• بسته بندی شیشه ای :
مزایا :
وزن نسبتا بالا مقاومت در برابر آب عبور دهی نور
نفوذ ناپذیری و بدون تخلخل رویت شیء داخل آن کاربرد برای انواع مواد
معایب :
قابلیت شکنندگی مقاومت کم دربرابرضربه فشردگی حساس به حرارت
نامناسب بودن بابعضی از کالاها برای مواد با حجم کم ودارای حساسیت زیاد هزینه بسیار بالا
-1-8 اهمیت استراتژیک کالا در دنیای امروز
یکی از مولفه های مهم و عامل تعیین کننده پیش رفت کشورهای توسعه یافته جهان و توفیق آن ها در افزایش روزافزون تولیدات و تصاحب بازارهای جهانی، بسته بندی استاندارد و ارائه تولیدات در پوشش بسیار زیبا و مناسب است. فرهنگ بسته بندی محصولات و تولیدات، برای ارائه و فروش در بازارهای مختلف جهان، فرهنگی است که در سال های اخیر، جایگاه ویژه ای را کسب کرده است و به عاملی مهم در میزان فروش یک واحد تولیدی تبدیل شده است. هر چه قدر بسته بندی یک محصول زیبا، مناسب، در برگیرنده مشخصات و معرف محصول و مهم تر این که مطابق با جنبه ها و خصوصیات روان شناختی خریداران باشد، به همان اندازه، از بازار و فروش خوبی برخوردار خواهد بود. این امر تا آن جا اهمیت دارد که در بسیاری از موارد بسته بندی زیبا و مناسب محصول، خریداران را مجذوب خود کرده و به مقیاس زیادی مسئله کیفیت را تحت الشعاع قرار می دهد. در این صورت است که خریدار به راحتی از کالای با بسته بندی ساده و یا نامناسب می گذرد و محصولی را می خرد که از پوشش یا بسته بندی
زیبا تری برخوردار باشد، هر چند که از لحاظ کیفیت پایین تر از اجناس دیگر باشد .
در یک کلام، می توان چنین گفت که عامل اساسی در جهت فروش هر چه بیش تر اجناس و کالاهای تولیدی واحدها و فابریکه ها، ایجاد و پیدایش اشکال و روش هایی خاص، جدید و جذاب در ارائه آن محصولات به مصرف کننده گان است بسته بندی یک عمل فنی اقتصادی است که هزینه های تحویل کالا را به حداقل می رساند . در حالی
که فروش و در نتیجه سود حاصل از آن به با لاترین حد افزایش می یابد . بسته بندی نقش های زیادی علاوه بر نگهداری انجام می دهد . یکی از زمینه های پویا و دینامیک آن به فروش رسیدن این مواد در بازار رقابت و تجارت است .
اکنون با پیشرفت تکنولوژی و تولید انبوه محصولات بدون استفاده از بسته بندی ، عرضه محصول به صورت عمده فروشی یا خرده فروشی در بازار امکان پذیر نیست . یعنی با وجود اینکه به نظر می رسد این کار هزینه اضافی به تولید کننده تحمیل می کند . اما باید در نظر داشت بدون استفاده از آن کل
13
هزینه تولید به هدر خواهد رفت .بسته بندی از نقطه نظر جذاب بودن ظاهر بسته و بازارپسند کردن آن نیز اهمیت زیادی دارد و این جنبه آن در بعضی موارد بقیه اهداف کاربرد آن را تحت پوشش قرار می دهد .
-1-9 کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده
تولید و مصرف پلاستیک جهت بسته بندی در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان صورت می پذیرد .
-1-10 شرایط صادرات
برای صادرات این محصول شرایط خاصی وجود ندارد و فقط با رعایت شرایط استاندارد جهانی این کار به راحتی قابل اجرا می باشد .