خلاصه طرح
(جداول در فایل اصلی موجود است)
1 معرفی محصول
قدرت دریایی هر کشور از عناصر مختلفی تشکیل می شود. این عناصر می توانند با ناوگان نظامی، ناوگان تجاری، ناوگان صیادی، ناوگان شناورهای مردمی ، مراکز آموزش دریایی و صنایع دریایی تشکیل شوند. یکی از قسمتهای مهم این قدرت دریایی، بخش صنایع دریایی است .
آب این عنصر حیات همواره منشا پیدایش تجمعات انسانی و عا مل شکل گیری تمدن های پیشرفته بوده ا ست . حمل و نقل آبی به واسطه آسانتر و اقتصادی تر بودن نسبی آن ،رشد روز افزونی دارد در این راستا شناورها از سازه های کلیدی حمل و نقل آبی محسوب می شوند .
سازه های دریایی شامل شناورهای دریایی و سازه های فرا ساحل و ساحل می باشند.
شناورهای دریایی: که شامل موارد ذیل می باشند.
یدک کش: واحدی شناور با قدرت موتور بالا جهت انجام امور خدماتی و پهلودهی یا جداسازی کشتی در بندر یا یدک نمودن دوبه در ابهای آزاد از آن استفاده می شود.
دوبه (بارج): شناور بزرگتر از قایق های معمولی و بدون موتور است که بوسیله یدک کش کشیده می شود و برای بارگیری یا تخلیه کشتی هایی که نمی توانند در کنار اسکله پهلو بگیرند و نیز سایر امور خدماتی مانند سوخت رسانی، آبرسانی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
لای روب: واحدی شناور که جهت لایروبی آبراهها و کانال ورودی و اسکله های بندر بکار می رود.
کشتی: شناورهای تجاری با ظرفیت غیر خالص (GT) بیش از 500 تن که مجاز به تردد در کلیه آبراههای مجاز به کشتیرانی می باشند.
لنج: مقصود از لنج، شناورهای تجاری با ظرفیت غیر خالص (GT) کمتر از 500 تن که مجاز به تردد در کلیه آبراههای مجاز به کشتیرانی می باشد.
سازه های ساحل و فرا ساحل : شامل ساخت سکوهای ثابت و متحرک دریایی و لولهگذاری در دریا ، ساخت اسکله، موجشکن و سازههای نزدیک ساحل (پایانههای نفتی) که در بنادر شهید رجایی، باهنر، بوشهر، امام خمینی و جزیره خارک تجارب بسیاری در این زمینه اندوخته شده است.
در این طرح یدک کش مورد بررسی قرار گرفته است.مشخصات این یدک کش به قرار
ذیل می باشد.
1 نام و کد آیسیک محصول
متداول ترین طبقه بندی و دسته بندی در فعالیت های اقتصادی همان تقسیم بندی آیسیک است و طبق تعریف عبارت است از : طبقه بندی و دسته بندی استاندارد بین المللی فعالیت های اقتصادی. کد آیسیک مربوط به سازه های دریایی مطابق جدول ذیل است:
شماره تعرفه گمرکی
تعرفه های گمرکی مربوط به صنایع دریایی مطابق جدول ذیل می باشد.
ردیف |
شماره تعرفه |
نوع کالا |
حقوق |
SUQ |
|
گمرکی |
ورودی |
|
|
|
|
|
1 |
8901 |
کشتی های مسافری، قایق های تفریحی |
4 |
u |
|
عمومی، کشتی های بارکشی، بارجها |
|
|
|
|
|
|
2 |
8.9E+07 |
شناورهای یدک کش و جلوران |
10 |
u |
|
3 |
8.9E+07 |
سکوهای شناور یا غوطه ور حفاری یا |
10 |
u |
|
شرایط واردات
جهت واردات این کالا محدودیتی وجود ندارد و لیکن ورود کشتی های جنگی موکول
موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.
۴
بررسی و ارائه استاندارد (ملی یا بین المللی)
در زمینه صنایع دریایی نظیر کشتی و سازه های دریایی استاندارد های فر اوانی وجود
دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می گردد:
شماره استاندارد |
عنوان استاندارد |
مرجع |
|
|
|
|
|
٧٠٣٥ |
صنایع دریایی-شناور کوچک |
موسسه استاندارد و |
|
تحقیقات صنعتی ایران |
|
|
|
|
٨١٢٢ |
کشتی سازی و شناورهای دریا پیما |
موسسه استاندارد و |
|
تحقیقات صنعتی ایران |
|
|
|
|
٨١٢٥ |
کشتی سازی-شناورهای آبراههای داخلی |
موسسه استاندارد و |
|
تحقیقات صنعتی ایران |
|
|
|
|
٨٤١١ |
شناورهای کوچک-سیستمهای الکتریکی |
موسسه استاندارد و |
|
تحقیقات صنعتی ایران |
|
|
|
|
٧٩٥٤ |
کشتی سازی و سازه های دریایی |
موسسه استاندارد و |
|
تحقیقات صنعتی ایران |
|
|
|
|
٧٩٥٧ |
کشتی ها و فن آوری دریا |
موسسه استاندارد و |
|
تحقیقات صنعتی ایران |
|
بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
قیمت شناورها به شدت متأثر از صنایع فولاد می باشد، و بنابراین با نوسانات قیمت مواجه است. طبق بررسی های میدانی انجام شده توسط این مشاور، قیمت یدکش با قدرت 1500 اسب بخار و ظرفیت 200 تن، حدود 12000 میلیون ریال می باشد.
قیمت یدک کش مشابه ساخت کره حدود 1.3 میلیون دلار می باشد
توضیح موارد مصرف و کاربرد
با توجه به رشد روز افزون حمل و نقل دریایی و بتبع آن افزایش تردد کشتیها و همچنین گسترش فعالیتهای نفتی در مناطق دریایی، کاربرد صنایع دریایی و از جمله یدک کشها افزایش یافته است.
یدک کشها شناورهایی با قدرت موتور بالا می باشند که جهت انجام امور خدماتی و پهلودهی یا جداسازی کشتی در بندر یا یدک نمودن دوبه در ابهای آزاد از آن استفاده می شود.
-1-7 بررسی کالاهای جایگزینی و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف
محصول
از کالاهای جایگزین یدک کش ها می توان به دوبه موتور دار اشاره نمود ولی از نظر کیفیت و موغوبیت یدک کش ها در اولویت می باشند.
-1-8 اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
کشتی سازى و صنایع دریایی ،صنعتی سخت و پرمشقت است اما همین صنعت در کشورهایی که صاحب نام هستند چنان ارزهایی را روانه این کشور می کند که مشقت را به جان می خرند. حمایت هاى بی حد و حساب این دولت ها از صنعت کشتی سازى موقعیت آنان را روز به روز بهتر می سازد . از سوى دیگر بازار جهانی حمل و نقل دریایی پس از یک رکود چند ساله دوباره رونق گرفته است. این تحول می تواند فرصت رشد را براى صنایع دریایی ایران فراهم آورد
صنایع دریایی یکی از صنایع سنگین و پرهزینه در دنیا محسوب می شوند که عمدتاً دولت ها نقش محورى در توسعه آنها دارند. چنین پیش زمینه اى کافی است که دولت قبل از هر اقدامی به تجربه سایر کشورها مراجعه کند. نخستین گام براى توسعه این صنعت وام هاى بلند مدت بانکی است. در اکثر کشورهایی که داراى صنعت کشتی سازى فعال هستند از جمله ژاپن، چین، کره و یا آلمان تسهیلات مالی بسیار مناسبی براى رشد این صنعت در نظر گرفته اند که نتیجه این اقدامات نه تنها موجب جذب سفارش هاى داخلی آن کشورها شده بلکه باعث شده کشتی سازى این کشورها دنیا را هم تصاحب کند.این حمایت هاى مالی به روش هاى مختلفی صورت می گیرد مثلاً 80 الی 90 درصد قیمت کشتی توسط دولت ها فاینانس می شود. این مبالغ از سوى خریدار در اقساط بلندمدت با سود حدود 2 تا 4 درصد بازپرداخت می شود. به این ترتیب شرکت هاى کشتیرانی با پرداخت تنها 10 الی 20 درصد هزینه یک کشتی می توانند صاحب کشتی هاى مورد نیاز خود شوند. ضمن اینکه چنین اقدامی حضور کشتی سازها را در رقابت هاى جهانی محکم تر می کند.
-1-9 کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
کشورهای عمده فعال در زمینه صنایع دریایی و کشتی سازی، آلمان، هلند، انگلیس، ژاپن، چین و هند می باشند.
بازارهای هدف تولیدات داخل کشور نیز کشورهای همسایه نظیر عراق، آذربایجان، امارات متحده عربی و افغانستان و سریلانکا می باشد.
از میزان سالیانه تولید و مصرف کشورهای تولید کننده و مصرف کننده اطلاعات دقیقی در دست نیست.