طرح توجیهی تولید رب و کنسانتره انار

تعداد صفحات: 68 فرمت فایل: word کد فایل: 4193
سال: قبل از 1390 مقطع: صنایع دسته بندی: صنایع غذایی و بسته بندی
قیمت قدیم:۱۴,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه طرح توجیهی تولید رب و کنسانتره انار

    خلاصه مطالعات امکان سنجی طرح

    نام محصول : رب انار و کنسانتره میوه
         
    ظرفیت پیشنهادی طرح : ٣٦٠ تن کنسانتره و ٥٠ تن رب انار  
    موارد کاربرد : چاشنی غذا و تهیه آب میوه  
    عمده مواد اولیه مصرفی : انار  
    اشتغال زایی (نفر) : ٣٢  
    زمین مورد نیاز (متر مربع) : ٥٠٠٠  
    تقاضای داخلی کنسانتره میوه در سال ١٣٨٧ از سوی کارخانجات تولید کننده آبمیوه معادل ٣٠٨ هزار تن می باشد و طبق پیش بینی انجام شده این میزان به ٦١٨ هزار تن در سال ١٣٩٣ افزایش خواهد یافت و این در حالی است که میزان تولید این محصول در کشور در سال ١٣٩٣ معادل ٥١٠ هزار تن خواهد بود و بنابراین اجرای این طرح توجیه پذیر می باشد.    
         
    در تولید رب انار به دلیل کلی بودن کد تعرفه و مشکلات سالهای اخیر که به کاهش صادرات این محصول منجر شده لذا صادرات این محصول لحاظ نشده اما چنانچه شرایط صادرات این محصول فراهم گردد می توان به آن امیدوار بود اما با وجود شرایط فعلی، اجرای طرح تولید رب انار توجیه پذیر نمی باشد.    
         
    سوله سالن تولید سردخانه‐ انبار محصول انبار مواد اولیه اداری‐ خدماتی سایر    
         
    مجموع    
         
    میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی :  

     

     

    مقدمه

     

    در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد.

    گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی شرکت شهرکهای صنعتی استان قم جهت بررسیهای بیشتر از دی ماه ١٣٨٧ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به ویژگیهای محصول که از سوی آن شرکت تعریف شده به تهیه امکانسنجی مقدماتی طرحهای مذکور پرداخته است.

     

    این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایهگذاری لازم، برآورد هزینههای تاسیسات و ماشینآلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل میتواند سرمایه گذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسیهای فنی این مطالعات راهنمایی نماید.

     

    در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایهگذاران بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دیدگاه باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکان سنجی مقدماتی اقدام نمایند. لازم به ذکر است که گزارش حاضر صرفا جهت برآورد نیاز بازار و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز جهت اجرای طرح مطابق با شرح خدمات ارائه شده از سوی شرکت شهرکهای صنعتی استان قم تدوین گردیده و جهت بررسی در آن شرکت اعتبار داشته و در غیر اینصورت از اعتبار ساقط است.

     

    در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید رب و کنسانتره انار میباشد باید به این نکته اشاره نمودکه پس از بررسی های این مشاور تولید صرفا کنسانتره انار به صرفه نخواهد بود و معمولا واحدهای تولیدی با توجه به ماشین آلات و فرآیند تولید مشابه تهیه این محصول اقدام به تنوع بخشیدن محصولات تولیدی و عرضه انواع کنسانتره میوه می نمایند تا از این طریق بتوانند هزینه ها را کاهش داده و سهم بازار خود را افزایش دهند لذا جهت برآورد عرضه و تقاضای این محصول نیز کنسانتره انواع میوه مد نظر قرار گرفته است. لازم به ذکر است استان قم به دلیل نزدیکی به بازار تامین مواد اولیه این طرح یعنی انار دارای مزیت رقابتی از جهت اختصاص دادن بخش بیشتری از تولید کنسانتره انار مورد نیاز در کشور می باشد.

     

    با توجه به حضور شرکتهای بزرگ و صاحب نام در صنعت تولید کنسانتره ایران ورود به این عرصه و رقابت در این بازار مشکل است. با توجه به این توضیحات به سرمایه گذاران محترم توصیه میشود در صورت علاقمندی جهت راه اندازی واحد تولیدی این محصولات ابتدا با مذاکره با شرکتهای بزرگ تولیدکننده آبمیوه در داخل و یا خارج از کشور خصوصا کشورهای مجاور اقدام به جذب بازار جهت مصرف محصولات خود نماید. بایستی متذکر شد که صادرات کنسانتره آبمیوه به سایر کشورها بخصوص کشورهای همسایه از پتانسیل خوبی برخوردار می باشد. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشور بشمار آید.

    معرفی محصولات

     

     

    انار با نام علمی (punica granatum) یک درختچه به طول ٨‐٥ متر با برگهای براق، کشیده و باریک میباشد. انار بومی ایران و هند میباشد و از ٤٠٠٠ سال قبل از میلاد نیز مورد استفاده قرار گرفته است. مصرف انار از ایران به هند و از آنجا به آفریقای شمالی، چین و سپس به اروپا و آمریکا گسترش یافته است. واﮊه انگلیسی انار (pomergranate) از زبان یونانی به معنی "سیب پرهسته" برگرفته شده است. طعم انار بسته به نوع و درجه رسیده بودن آن از شیرین و ملس تا ترش متغیر است. انار بصورت میوه تازه، آب انار، کنسانتره انار و رب انار عرضه میگردد که در این گزارش به بررسی مطالعات امکانسنجی مقدماتی طرح تولید رب و کنسانتره انار پرداخته شده است]١.[ در جدول ١ ویژگیهای کنسانتره انار ارائه شده است.

     

    جدول١‐ ویژگیهای کنسانتره انار

     

    Pomegranate Specification  
         
    ١ ± ٦٥ Brix  
    ٣.٣ - ٨.٢ PH  
    ٠.٧ - ٠.٥ Acidity  
    nm)٦٢٥)٩٠‐٦٠ شفافیت  
    ٣٤.١ Density  
    cfu/ml ١٠< درصد تخمیر  
    cfu/ml١٠٠< Mold  
    Natural Appearance  
    Natural Taste  
    Negative External particles  

     

    ١‐ نام و کد محصولات (آیسیک ٣)

     

    با توجه به بررسی های این مشاور در خصوص تولید کنسانتره سایر میوه ها و یکسان بودن فرآیند تولید آنها، تولیدکنندگان در کشور اقدام به تولید انواع کنسانتره میوه می نمایند و لذا جهت برآورد عرضه و تقاضای کنسانتره انار، کنسانتره انواع میوه مدنظر قرار گرفته است. مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن محصول طرح دارای کد آیسیک به شرح جدول ٢ می باشد]٢.[

     

    نام محصول کد
    کنسانتره انار #####
       
    رب انار #####
       
    انواع کنسانتره میوه (بجز کنسانتره مرکبات) #####
       
  • فهرست و منابع طرح توجیهی تولید رب و کنسانتره انار

    فهرست:

    مقدمه ................................................................................................ ................................................................................................ ........................................... ٧

    ١‐ معرفی محصولات ................................................................................................ ................................................................ ................................................ ٨

    ١‐١‐ نام و کد محصولات (آیسیک ٣) ................................ ................................................................................................ .............................................٨

    ١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی ................................................................ ................................................................................................ ................................٩

    ١‐٣‐ شرایط واردات محصولات ................................................................ ................................................................................................ ........................٩

    ١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصولات ................................ ................................................................ ................................................٩

    ١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصولات................................................................ ........................... ١٠

    ١‐ ٥‐١‐ مروری بر قیمت های داخلی ................................ ................................................................................................ .................................. ١٠

    ١‐٥‐٢ ‐ مروری بر قیمت های جهانی ................................ ................................................................................................ .................................. ١١

    ١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات ................................ ................................................................................................ ............................ ١٢

    ١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصولات ................................................................ ................................. ١٢

    ١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی محصولات در دنیای امروز ................................................................................................ ................................... ١٣

    ١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصولات ................................................................................................ ............................... ١٣

    ١‐١٠‐ معرفی شرایط صادرات محصولات ................................ ................................................................................................ .................................... ١٤

    ٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا ................................................................ ................................................................................................ .................................... ١٥

    ٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید از آغاز برنامه اول تاکنون ................................................................ .............................................. ١٥

    ٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ................................ ................................................................................................ ................................ ١٥

    ٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده واحدهای فعال در کشور ................................................................ ................................................. ١٧

    ٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی محصولات طرح در کشور ................................................................................................ ............................ ١٨

    ٢‐١‐٤‐ نگاهی به راندمان تولید (درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال ................................ ............................... ١٩

    ٢‐٢‐ بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ................................................................................................ ........................................... ٢٠

    ٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ................................ ................................................................ ................................................... ٢١

    ٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصولات طرح از آغاز برنامه اول تا کنون ................................................................................................ ..................... ٢٤

    ٢‐٤‐ جمع بندی عرضه ................................................................ ................................................................................................ .................................. ٢٨

    ٢‐٥‐ بررسی روند مصرف از آغاز برنامه اول تا کنون ................................ ................................................................ .................................................. ٢٩

    ٢‐٦‐ بررسی روند صادرات محصولات طرح از آغاز برنامه اول تا کنون ................................................................ ................................................... ٣١

    ٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات طی سنوات آتی ................................ ................................................................ ................................................. ٣٦

    ٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه پنجم توسعه ................................................................ .......................................... ٣٧

    ٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای کنسانتره در آینده ................................ ................................................................ .............................................. ٣٧

    ٢‐٧‐٢‐ برآورد میزان تقاضای رب انار در آینده................................ ................................................................ .................................................. ٣٨

    ٢‐٧‐٣‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار ................................ ................................................................ ............................................. ٤٠

    ٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصولات در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ................................ ............................................ ٤١

    ٣‐١‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ................................ ................................................................ ............................................. ٤١

    ٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان ................................................................................................ ..................... ٤٣

    ٣‐٣‐ نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصولات ................................ .................................................... ٤٤

    ٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم در تولید محصولات ................................................................ .................................................. ٤٥

    ٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز ................................ .................................. ٤٦

    ند ن شاور ن ا د ش ویرایش ٠ ‐ بهمن ماه ١٣٨٧ شماره صفحه: ٢

     

     

    مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید رب و کنسانتره انار شرکتشهرکهای     صنعتی استان قم

    ٥‐١‐ زمین ................................................................................................ ................................................................ ........................................................ ٤٧

    ٥‐٢‐ محوطه سازی ................................................................ ................................................................................................ ......................................... ٤٧

    ٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................ ................................................................................................ ................................ .٤٧

    ٥‐٤‐ ماشین آلات و تجهیزات تولیدی ................................ ................................................................................................................................ ......... ٤٩

    ٥‐٥‐ تاسیسات عمومی ................................................................ ................................................................................................................................... ٥٠

    ٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................ ......................................................................................................................... ٥٠

    ٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................ ...................................................................................................................... ٥١

    ٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................ ............................................................................................................................................ ٥١

    ٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................ ................................................................................................................ ٥١

    ٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اقتصادی طرح (شناسایی و اندازه گیری هزینه و فایده اجرای طرح) ................................................................. ٥١

    ٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربه سر تولید ................................ ........................................................................................................................ ٥٢

    ٥‐١٠‐٢‐لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................ ................................................................................................................... ٥٢

    ٦‐ برآورد مواد اولیه عمده مورد نیاز سالیانه و محل تامین آن ................................................................................................................................... ٥٤

    ٦‐١‐ معرفی قطعات و مواد اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها .................................................................................................................................. ٥٤

    ٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه ................................................................ .............................................................................................................. ٥٥

    ٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده ......................................................................................... ٥٥

    ٧‐ پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح ................................ .................................................................................................................................. ٥٦

    ٧‐١‐ بازارهای فروش محصولات ................................................................ ................................................................................................................... ٥٦

    ٧‐٢‐ بازارهای تأمین مواد اولیه ................................................................ ..................................................................................................................... ٥٦

    ٧‐٣‐ احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح ................................ ............................................................................................................................... ٥٦

    ٨‐ بررسی تاثیرات زیست محیطی ................................................................ ..................................................................................................................... ٥٨

    ٩‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................ ............................................................................................................................ ٥٩

    ١٠‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................ ............................................................................................................. ٦٠

    ١٠‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ .................................................................................................................... ٦٠

    ١٠‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ ....................................................................................................................... ٦٠

    ١٠‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................................................................................................................. ٦١

    ١٠‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ...................................................................................................................................... ٦١

    ١٠‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ................................ ........................................................................................................................... ٦٢

    ١٠‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز ................................................................ ..................................................................................................................... ٦٢

    ١٠‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................ .................................................................................................................................... ٦٣

    ١١‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................ ............................................................................................................................... ٦٤

    ١١‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی .................................................................................................................... ٦٤

    ١١‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................ ................................................................................................................................ ٦٤

    ١٢‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ................................................................................... ٦٥

    ١٢‐١‐ بررسی بازار ................................................................ .......................................................................................................................................... ٦٥

    ١٢‐٢‐ عرضه و تقاضا ................................................................ ....................................................................................................................................... ٦٥

    ١٢‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری ................................................................ ................................................................................................................. ٦٥

    ١٢‐٤‐ ظرفیت اقتصادی ................................................................ ................................................................................................................................. ٦٥

    ند ن شاور ن ا د ش ویرایش ٠ ‐ بهمن ماه ١٣٨٧ شماره   صفحه: ٣

     

     

    مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید رب و کنسانتره انار شرکتشهرکهای     صنعتی استان قم

    ١٢‐٥‐ اشتغال ................................................................................................................................ .................................................................................. ٦٦

    ١٢‐٦‐ تولید جهت مصرف داخلی/ تولید جهت صادرات ................................................................ ........................................................................... ٦٦

    ١٢‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................................................................................ ................................................ ٦٦

    ١٣‐ منابع و ماخذ ................................................................................................................................................................................................ .................. ٦٧

    ضمائم ....................................................................................................................................................................................................................................... ٦٨

     

    منبع:

    سایتهای مردمان و سشرکت دشت نشاط.

     

    ]٢[ لوح فشرده واحدهای فعال و در مرحله اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ٠١/٠٨/١٣٨٧

     

    ]٣[کتاب صادرات و واردات ایران، سال ١٣٨٦‐١٣٧١

     

    ]٤[سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (www.isiri.org)

     

    ]٥[ قیمتهای شرکت شهد سهند.

     

    ]٦[سایت www.amazon.com

     

    ]٧[سایت www.isna.ir

     

    ]٨[ خبرگزاری مهر

     

    ]٩[سایت www.bornanews.com

     

    ]١٠[ سایت شرکت مزرعه سبز.

     

    ]١١[ سایت مرکز آمار ایران.

     

    ]١٢[ مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید آبمیوه، سایت شرکت شهرکهای صنعتی ایران.

     

    ]١٣[ سایت شرکت شهرکهای صنعتی استان قم.

     

نمونه فایل آماده برای برآورد سرمایه لازم احداث کارخانه طرح توجیهی تولید رب و کنسانتره انار, ارائه طرح کارآفرینی با موضوع طرح توجیهی تولید رب و کنسانتره انار, پروژه کارآفرینی درباره طرح توجیهی تولید رب و کنسانتره انار, نمونه طرح کسب و کار طرح توجیهی تولید رب و کنسانتره انار, جدول هزینه راه اندازی مرتبط با طرح توجیهی تولید رب و کنسانتره انار, Business plan با موضوع طرح توجیهی تولید رب و کنسانتره انار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت