خلاصه طرح
نام محصول |
|
|
کوپلیمرهای الفینی یا OCP |
ظرفیت پیشنهادی طرح |
|
|
1500 تن |
|
موارد کاربرد |
|
|
بهبوددهنده شاخص گرانروی |
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
|
اتیلن-پروپیلن-هیدروژن-کاتالیست |
کمبود محصول |
|
|
|
|
اشتغال زایی |
|
|
40 نفر |
|
زمین مورد نیاز |
|
|
5000 متر مربع |
|
|
|
اداری |
|
100 |
|
زیربنا |
تولیدی |
|
500 |
|
تاسیسات |
|
50 |
|
|
|
|
|
|
|
انبار |
|
200 |
|
میزان مصرف سالانه مواد اصلی |
|
3 میلیون متر مکعب در مجموع |
میزان مصرف سالانه انرژی |
آب (متر مکعب) |
|
9000 |
|
برق (کیلووات ساعت) |
100000 |
|
|
|
گاز (مترمکعب) |
|
60000 |
|
سرمایهگذاری ثابت طرح |
ارزی (دلار) |
|
|
|
ریالی (میلیون ریال) |
|
|
|
میلیونمجموع ( |
ریال) |
30140 |
|
محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
|
استانایلام،های |
کرمانشاه، کهگیلویه بویراحمد، |
|
|
خراسان |
|
|
|
|
|
|
معرفی محصول
کوپلیمر های الفینی یا OCP یکی از انواع افزودنیهایی هستند که در صنعت روغن و روانساز ها
بهعنوان بهبود دهنده شاخص گرانروی یا Viscosity Index Improver و یا بهطور اختصار VI
Improver با علامت اختصاری VII استفاده میگردند. نام کاربردی دیگر این ترکیبات اصلاح کنندههای
گرانروی یا Viscosity Modifier است که با علامت اختصاری VM مشخص میگردد. با توجه به اینکه این ماده یکی از افزودنیهای روغنهای صنعتی است جهت آشنایی با نحوه عملکرد آن ابتدا مختصری در خصوص روغنهای صنعتی ذکر میگردد.
روغن های صنعتی
روغنهای صنعتی از دو بخش کلی به شرح زیر تشکیل میشوند:
الف- روغن پایه:
این بخش می تواند معدنی (بدست آمده از برشهای مشخصی از نفت خام) یا سنتتیک (تولید شده از ترکیبات شیمیایی، همچون پلی آلفا الفین، پلی گلیکول، پلی الکیلن، گلیکول، استر و ...) باشد.
روغن پایه معدنی مانند دیگر ترکیبات نفتی شامل انواع گستردهای از هیدروکربنهای آلیفاتیک و آروماتیک است و این گستردگی شاید به بیش از هزاران ترکیب شیمیایی هیدروکربنی برسد. در این میان
lub cut برش خاصی از نفت خام است که از میانههای برج تقطیر در خلاء بدست میآید. این محصول واحدهای پالایشگاهی، به عنوان خوراک واحدهای روغنسازی محسوب می شود. این واحدها شامل دو بخش
جداسازی با حلال مواد آروماتیکی توسط حلال فورفورال و استخراج مواد پارافینی (waxy paraffin)
توسط مخلوط متیل اتیل کتون و تولوئن است. مواد آروماتیکی باعث افت شاخص گرانروی میشوند و مواد پارافینی موجب صعود نقطه ریزش خواهند شد.
ب- مواد افزودنی یا افزودنی ها:
این مواد به طور مشخص برای ارتقای کیفیت روانکار با توجه به وظایف روانکاری هر محصول اضافه می شود. مهمترین این مواد عبارتند از:
- پاککنندهها و معلقکنندهها (dispersant & detergent)
- ضدسایش و ضدزنگ (antirust & antiwear)
- بالا برنده تحمل فشار (EP additive)
- بالا برنده شاخص گرانروی و اصلاح کننده گرانروی viscosity & viscosity index improver)
(modifier
زدا
- ضد کف و کف (defoamer & anti foam)
- ضد اکسیداسیون (antioxidant)
خوردگی
- ضد
(corrosion anti)
- پایین آورنده نقطه ریزش (pour point depressant) - امولسیفایر و بیوسایدها
کاربرد روغن موتور
وظایف اصلی روغن موتور؛ روانسازی قسمتهای متحرک موتور، به حداقل رساندن اصطکاک و فرسایش، کمک به کاهش حرارت و به خود گرفتن کثافات، ذرات معلق و رسوبات لجنی حاصل از احتراق میباشد. بهدلیل اینکه روغن موتور باید این وظایف پیچیده را بهطور همزمان انجام دهد، یک فرمولاسیون شیمیایی پیچیده حاوی مواد افزودنی مناسب مورد نیاز است.
انواع روغنها
در حال حاضر روغنهای موتور خودروها به 3 نوع کلی تقسیم میشوند.
الف : مینرال ( ارگانیک )
: سنتتیک
: نیمه سنتتیک ( ( Premium
الف - مینرال
روغنی است که بر پایه نفت خاممتداولیساخته شده و بهطور در خودروها بهکار برده میشود.
روغنهای دندهای که در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگیرند علاوه بر افزودنیهای مذکور
حاوی افزودنیهای بالا برنده شاخص گرانروی هستند که محدوده دمای عملیاتی آنها را وسعت می بخشند.
بهطور دقیقتر بیشتر روغنهای دنده صنعتی، جزو گروه روانکارهای تکدرجهای »مونوگرید« هستند و
گرانروی آنها بر اساس شرایط سیستم تعیین میشود. این روغنها باید طوری انتخاب شوند تا حتی الامکان
از ضربات وارده به دندانهها و آسیبرسانی به آنها جلوگیری کنند. گرانروی نباید آنقدر بالا انتخاب شود تا
خود عامل افزایش گرما و افت نیرو در اثر تلاطم شود. به هنگام انتخاب گرید مناسب برای روغن میبایست
گرانروی روغن در دمای عملیات جعبه دنده در نظر گرفته شود. این دما شاخص تعیینکننده قابلیت روغن
برای ایجاد فیلم روانکار است. انتخاب گرانروی مناسب شرایط خودرو موجب کاهش اصطکاک داخلی،
جریان مناسب روغن، جلوگیری از سایش، ممانعت از داغ شدن سطح دنده و روانکاری صحیح خواهد شد.
روغنهای دنده صنعتی بر اساس انطباق با شرایط عملیاتی مجموعه دندهها فرموله شده و به
شیوههای مختلفی بر اساس کاربرد و یا نوع مواد افزودنی طبقهبندی میشوند. برخی از مهمترین روشهای
بندیطبقه
روغن های دنده عبارتند از:
اساس - بر
هایویژگی
کیفی (انستیتو نفت آمریکا)
دنده
- روغن
پارس مدوس GL-3 GL- 2 API GL-1
روغن دنده پارس مدوس ای پی GL-4
روغن دنده پارس مدوس ای پی اسGL-5
بر اساس گرانروی (انجمن مهندسان اتومبیل)
روغن دندهای پیاس جهت انواع دندههایی که در فشار فوقالعاده زیاد و شرایط سخت کندکار می و بهویژه جهت جعبه دنده اتومبیلها و کامیونها و ماشینآلات سنگین راهسازی و کشاورزی و دندههایی
که هیپوئید نامیده میشود مورد مصرف دارد. این روعن همچنین برای چرخ دندههای حلزونی مایل و جعبه دندهها و برخی از دیفرانسیلها توصیه می شود و در سه گرید80،90و140 قابل عرضه است. این محصولات بندیدر بسته 208 لیتری ارائه میگردند. انواع روغن دنده استاندارد تصفیه دوم SAE 90 و SAE 140
ساده یا EP در بشکه 208 لیتری هر تن300 دلار عرضه میشوند. انواع روغن دنده استاندارد تصفیه دوم
SAE 90 و SAE 140 ساده یا EP در چلیک 20 لیتری هر تن 315 دلار عرضه میشوند. انواع روغن
دنده استاندارد تصفیه دوم SAE 90 و SAE 140 ساده یا EP در ظروف 4-1 لیتری هر بهتن350 دلار فروش میرسند.
برخی از انواع روغنهای دنده حاوی افزودنی مناسب برای بهبود شاخص گرانروی در زیر معرفی
شدهاند.
-1 روغن دنده اتوماتیک
مشخصات خاص روغن دنده اتوماتیک شامل قابلیت در انتقال قدرت قابلیت عالی در انتقال
حرارت، مقاومت در برابر کف کردن، ممانعت از سایش و روانکاری عالی است. روغنهای دنده اتوماتیک در جعبه دنده اتوماتیک خودروهای سواری، سیستمهای انتقال قدرت و جعبهخودروهفرماین هیدرولیکی و سنگین مانند اتوبوسها کاربرد دارند.
-2 روغن دنده هیدرولیک
پارامترهای مهم در انتخاب روغن دنده هیدرولیک به شرح زیر است:
-درجه حرارت عملکرد سیستم
-دامنه تغییرات دمایی
-گرانروی توصیه شده
-سازگاری با مواد تشکیل دهنده
-مقاومت لایه روغن
-فشار و سرعت سیستم
سه دسته اصلیهایروغن دنده هیدرولیک عبارتند از:
R &O -1 که دارای خواص ضد زنگ و ضد اکسیداسیون است.
AW -2 که دارای خواص ضد سایش است.
HVI & AW -3 که دارای شاخص گرانروی بالا و خواص ضد سایش است.
مهمترین وظایف یک روغن صنعتی در شرایط عملیاتی عبارتند از:
-1 روانکاری و کاهش اصطکاک ( مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی و ضد سایش ) -2 پاک کنندگی و معلق سازی ( افزودنیهای پاک کننده و معلق کننده ) -3 انتقال حرارت ( افزودنیهای ضد اکسیداسیون )
-4 باز دارندگی در برابر خوردگی و زنگ زدگی ( افزودنیهای ضد اکسیداسیون و ضد زنگ )
-5 از بین بردن کف ( افزودنی ضدکف )
متاسفانه لازمه انجام چنین وظایفی تعدد دفعات روانکاری است. علاوه براین روغن در وضعیت اولیه باقی نمانده و در شرایط کار در اثر اکسایش یا آلوده شدن به تدریج کارآیی خود را از دست می دهد. بدین ترتیب پس از مدتی لرزش و صدای سیستم در درون اتاق حس شده و بازدهی سیستم بهخصوص در شرایط دما و
فشار بالاتر افت محسوسی پیدا مینماید. جهت جلوگیری از کاهش کارآیی و یا افزایش دوام و کیفیت روغن لازم است افزودنیهای مناسبی به روغن افزوده شود. نوع و مقدار مواد افزودنی به روغن پایه بهکار رفته بستگی دارد و اثر قابل ملاحظهای بر عملکرد و طول عمر انتقالدهندهها دارد. بسته به نوع کارکرد روغن، افزودنیهای بهکار رفته در ساختار آن تغییر میکند. یکی از این افزودنیها مواد بهبوددهنده شاخص گرانروی هستند.