خلاصه طرح
نام محصول |
|
|
کمپوت و مربای کیوی |
ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی) |
|
کمپوت و مربای کیوی به ترتیب1000 و 1000 تن در سال |
|
|
|
|
|
|
|
کمپوت کیوی (مصرف مستقیم، مصرف در تهیه اردوها، |
موارد کاربرد |
|
مصرف در تهیه برخی سالادها، مصرف به عنوان صبحانه) |
|
مربای کیوی بعنوان صبحانه به صورت تنهایی و یا همراه |
|
|
|
|
|
|
کره، خامه و سرشیر |
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
|
کیوی |
کمبود محصول (پایان برنامه توسعه چهارم) |
|
کمپوت و مربای کیوی به ترتیب10111 و 11087 تن در سال |
اشتغال زایی (نفر) |
|
30 |
زمین مورد نیاز (مترمربع) |
|
3500 |
|
اداری (مترمربع) |
|
60 |
زیربنا |
تولیدی (مترمربع) |
|
600 |
انبار (مترمربع) |
|
400 |
|
|
|
تاسیسات و سایر (مترمربع) |
|
100 |
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
|
|
1210 تن در سال |
میزان مصرف |
آب (مترمکعب) |
|
5000 |
برق (کیلو وات ساعت) |
|
768000 |
سالانه یوتیلیتی |
|
گازوئیل (مترمکعب) |
|
600 |
|
|
سرمایه گذاری |
ارزی (یورو) |
|
--- |
ریالی (میلیون ریال) |
|
10833 |
ثابت طرح |
|
مجموع (میلیون ریال) |
|
10833 |
|
|
محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
|
استانهای مازندران – گیلان و گلستان |
|
|
|
|
|
مقدمه
مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی
انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار
گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار
میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید کمپوت و مربای کیوی می باشد. این مطالعات
در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول
مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و
در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی
شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه
خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را
کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این
مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .
مطالب
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک (3 -1-2 شماره تعرفه گمرکی
-1-3 شرایط واردات
-1-4 بررسی و ارائه استاندارد
-1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
-1-6 معرفی موارد مصرف و کاربرد
-1-7 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
-1-8 بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
-1-9 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول
-1-10 معرفی شرایط صادرات
بخش اول: معرفی محصول
– 1 – 1 نام و کد محصول (آیسیک (3
از نقطه نظر علوم صنایع غذایی، کمپوت و مرباها، میوه و سبزی نگهداری شده در شربت غلیظ شکر
می باشد لیکن از نظر تعریف بازار، کمپوت ها میوه قوطی شده می باشند که نه تنها برای فصول غیرتولیدی
آن میوه نگهداری می گردند، بلکه به وسیله پخته شدن و طی عملیات حرارتی، برخی آنزیم های میوه از
بین رفته و آن را برای مصرف افرادی مانند سالخوردگان و بیماران که امکان مصرف میوه تازه را
ندارند، فراهم میسازد.
مرباها نیز محصولاتی هستند که در آن میوه یا سبزی علاوه بر ایجاد قابلیت نگهداری برای
بلندمدت، یا تغییر طعم و شکل میوه و سبزی آن را برای مصرف به همراه کره، خامه و سرشیر آماده و
مناسب می سازند. بنابراین در کل می توان گفت که کمپوت ها و مرباها از نقطه نظر علمی تعاریف
مشابهی دارند ولی از نظر بازار و مصرف کنندگان تفاوت هایی در شکل و محل مصرف وجود دارد ولی
نکته قابل ذکر در اینجا آن است که هر دوی کمپوت و مربا از میوه و سبزی حاوی قند تهیه میشود.
کیوی نیز میوه ای است ترش و شیرین. از اینرو کمپوت و مربای آن از کیفیت غذایی بسیار خوبی
برخوردار می گردد. میوه کیوی یک میوه جوان در کشور ما می باشد به طوری که ورود آن به کشاورزی
و بازار کشورمان دارای عمر کمتر از 20 سال را دارا است و لذا بر خلاف سایر میوه ها و سبزی ها، هنوز
فعالیت قابل توجهی در تولید کمپوت و مربای آن به عمل نیامده است، لیکن با توجه بر شرایط و آنالیز
غذایی آن، انتظار میرود که محصول بازارپسندی در این باب تولید و عرضه گردد.
ISIC محصول
با مراجعه بر طبقه بندی وزارت صنایع و معادن نتیجه گیری شده است که محصولات مورد مطالعه
محصولات جدید بوده و بعلت نبود هیچ واحد تولید کننده و یا طرح در حال ایجاد ، هنوز وارد طبقه
بندی وزارت صنایع و معادن نشده و لذا فاقد کد آیسیک میباشد .
–1 – 2 شماره تعرفه گمرکی
با عنایت بر اینکه محصولات مورد مطالعه هنوز دارای تولید صنعتی در کشور نمی باشند لذا با
مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، هیچگونه شماره تعرفه خاصی برای آنها
مشاهده نشده است . البته گروه کمپوت های میوه بصورت عمومی دارای شماره تعرفه 2008 و مرباجات
دارای شماره تعرفه 2007 می باشند .
-3 شرایط واردات
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجه گیری شده است که
محدودیت خاصی برای واردات گروه کمپوت های میوه و مرباجات که محصول مورد مطالعه نیز در آن
گروه قابل طبقه بندی هستند ، وجود ندارد.
حقوق گمرکی در واردات این محصولات 45 - 55 درصد برای کمپوت های میوه و 65 درصد برای
انواع مرباجات می باشد .
4 بررسی و ارائه استاندارد ملی یا بین المللی
با مراجعه به فهرست استانداردهای ملی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، شماره استاندارد
ملی زیر برای محصولات مورد مطالعه استخراج شده است :
محصولات |
شماره استاندارد ملی |
|
تاریخ تدوین |
مربا * |
8898 |
|
1385 |
214 |
|
1357 |
|
|
کمپوت کیوی |
4776 |
|
1386 |