خلاصه طرح
نام محصول |
|
|
تولید پیاز خشک آماده طبخ |
ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی) |
|
|
160 تن در سال |
|
|
|
|
موارد کاربرد |
|
چاشنی، کمک پخت، طعم دهنده، جذب کننده برخی آنزیمهای |
|
|
ناخواسته گوشت و موارد دیگر |
|
|
|
|
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
|
پیاز تازه |
کمبود محصول (پایان برنامه توسعه چهارم) |
|
|
48,1 تن در سال |
اشتغال زایی (نفر) |
|
35 |
زمین مورد نیاز (مترمربع) |
|
2900 |
|
اداری (مترمربع) |
|
60 |
زیربنا |
تولیدی (مترمربع) |
|
600 |
انبار (مترمربع) |
|
200 |
|
|
|
تاسیسات و سایر (مترمربع) |
|
100 |
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی |
|
|
800 تن در سال |
میزان مصرف |
آب (مترمکعب) |
|
2500 |
برق (کیلو وات ساعت) |
|
768000 |
سالانه یوتیلیتی |
|
گازوئیل (مترمکعب) |
|
600 |
|
|
سرمایه گذاری |
ارزی (یورو) |
|
450000 |
ریالی (میلیون ریال) |
|
10000 |
ثابت طرح |
|
مجموع (میلیون ریال) |
|
16255 |
|
|
محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
استانهای اصفهان، گلستان، خراسان رضوی ، هرمزگان ، فارس ، |
|
|
آذربایجان غربی ، سیستان و بلوچستان |
مقدمه
مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی
انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار
گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار
میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید پیاز خشک آماده طبخ می باشد. این مطالعات
در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول
مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و
در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی
شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه
خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را
کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این
مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .
رئوس مطالب
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک (3 -1-2 شماره تعرفه گمرکی
-1-3 شرایط واردات
-1-4 بررسی و ارائه استاندارد
-1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
-1-6 معرفی موارد مصرف و کاربرد
-1-7 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
-1-8 بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
-1-9 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول
-1-10 معرفی شرایط صادرات
بخش اول: معرفی محصول
– 1 – 1 نام و کد محصول (آیسیک (3
محصول مورد مطالعه طرح حاضر، پیاز خشک شده آماده طبخ می باشد. این محصول یک ماده
غذایی بوده که در تهیه انواع غذاها، سوپ ها، پیشغذاها و غیره دارای کاربرد است.
پیاز سبزی است که حضور آن در بخش عمده غذاهای محلی و عمومی کشورمان به عنوان چاشنی
و طعم دهنده مورد استفاده دارد و شاید کمتر غذایی را میتوان معرفی کرد که در آن پیاز به اشکال
مختلف کاربرد نداشته باشد.
شکل مصرف پیازعموماً به صورت اسلایس های سرخ شده در روغن است به طوری که پیاز تازه
پوست گیری شده و سپس به شکل اسلایس برش و در نهایت به همراه سایر غذاها و یا بصورت تکی در
روغن سرخ می گردد. مسئله قابل طرح در اینجا وجود مشکلات تهیه و آماده سازی پیاز برای استفاده در
غذاها است که از آن جمله می توان به پوست گیری و اسلایس آن اشاره کرد. اجرای این امورمعمولاً
برای آشپزها، خانم های خانه دار و غیره به دلیل اشک آور بودن پیاز و همچنین دشواری اسلایس،
آنچنان مطلوب نمی باشد و روی همین امر تولید صنعتی اسلایس پیاز آماده طبخ ایجاد و در سال های
اخیر از توسعه قابل توجهی نیز برخوردار گردیده است.
اسلایس پیاز در این حالت لازم است به منظور ایجاد قابلیت نگهداری بلندمدت، از حداقل رطوبت
برخوردار باشد که بدینوسیله با گرفتن رطوبت پیاز تازه، اسلایس آن به صورت خشک تهیه میگردد.
فلسفه علمی خشک کردن مواد غذایی، ایجاد قابلیت نگهداری بلندمدت غذا می باشد. اساس این
روش روی این اصل ساده استوار است که میکروارگانیسم های موجود روی مواد غذایی خشک شده قادر
به رشد نخواهند بود، بدین معنی که این موجودات نمی توانند روی موادی که فعالیت آبی1 آنها کمتر از
0/6 است، رشد نمایند.
سیستم خشک کردن سبزیها و میوهها در چهار شکل زیر صورت میگیرد:
خشک کردن درآفتاب
خشک کردن صنعتی با استفاده از هوای داغ
خشک کردن حرارتی تحت خلاء
خشک کردن تصعیدی
هر کدام از روش های خشک کردن مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. لذا در صورتی که از
لحاظ کیفیت محصولات خشک شده مورد بررسی قرار گیرد، در آن صورت روش خشک کردن
تصعیدی (روش انتخاب شده طرح حاضر) بهترین روش خشک کردن سبزی و میوه جات به شمار آمده
و در آن محصول خشک شده از درجه کیفی بسیار بالائی نسبت سایر روش ها برخوردار است . علت
این امر را می توان در مکانیزیسم فنی خشک کنی جستجو کرد . در فرایند خشک کردن اصلی ترین
1 فعالیت آبی نسبت فشار بخار آب محصول در یک محیط بسته به فشار بخار آب خالص نسبت به همان شرایط میباشد. فعالیت
آبی که با کاهش آب محتوی غذا کاهش پیدا میکند.
عواملی که اثرگذار در کیفیت محصول خشک شده محسوب می گردند زمان و درجه حرارت خشک
کردن می باشد چرا که تحت شرایط خشک کردن در دما و زمان بالاتر ، بسیاری از مواد مغذی سبزی
مانند ویتامین ها ، پروتئین ها ، مواد معدنی ، رنگدانه ها ، عطر و طعم از بین می رود . از طرف دیگر از
نظر شکل ظاهری نیز سبزی خشک شده از روشهای عمومی ( غیر از روش خشک کن تصعیدی )
چروکیده و از درجه بازار پسندی پائینی برخوردار می باشند . لیکن در خشک کن های تصعیدی بعلت
اینکه از دمای پائین استفاده کرده و همچنین زمان فرایند خشک کردن نیز بسیار کوتاه می باشد ، لذا
بخش عمده مواد مغذی سبزی خشک شده حفظ شده و عطر و طعم آن نیز تا میزان بسیار بالائی در
سطح سبزی تازه باقی می ماند . یکی دیگر از مزیت های مهم خشک کن تصعیدی برخورداری سبزی از
شکل ظاهری بدون چروکیده گی می باشد که این امر درجه بازار پسندی سبزی خشک شده را افزایش
می دهد در طرح حاضر نیز به دلیل استفاده از روش خشک کردن تصعیدی ، پیاز خشک شده دارای
درجه مرغوبیت بالا بوده و تفاوت اندکی با نوع تازه آن خواهد داشت که از این موضوع می توان به
عنوان یک مزیت بزرگ برای محصول طرح حاضر یاد کرد.
از طرف دیگر برگ های پیاز از ضخامت پائینی برخوردار هستند این امر سبب می گردد در سایر
روشهای خشک کردن به دلیل کارامله شدن قند محتوی آن ، پیاز خشک شده به رنگ قهوه ای مبدل
گردد که این امر نه تنها سبب ایجاد ظاهر نامطلوب برای آن می شود بلکه سبب تغییر مزه پیاز می
گردد ولی در خشک کن های تصعیدی رنگ پیاز خشک شده تنها اندکی تغییر پیدا می کند . در شکل
زیر نمونه هایی از پیاز خشک شده یه روش تصعیدی و معمولی آورده شده است .