خلاصه طرح
نام محصول |
|
|
تولید احجام و آیتم های دکوری |
|
ویژگی محصول یا طرح |
|
|
افزایش مصرف داخل و توسعه صادرات |
ظرفیت پیشنهادی طرح |
|
|
1000 |
تن |
|
موارد کاربرد |
|
|
استفاده به عنوان قطعات دکوری در کلیه مکان های زندگی انسان ها |
مواد اولیه اصلی |
|
|
رزین پلی استر، فوم، فیبر اسفنجی، سیلیکون رابر |
محل تامین مواد اولیه |
|
|
داخل کشور |
|
کمبود محصول در سال 1395 |
|
|
4558 |
تن |
|
اشتغالزایی |
|
|
31 نفر |
|
|
|
زمین مورد نیاز |
|
|
2500 متر مربع |
|
|
|
تولیدی |
|
800 متر مربع |
|
زیر بنا |
اداری و سایر |
|
220 متر مربع |
|
|
|
انبار |
|
400 متر مربع |
|
میزان مصرف سالانه |
آب |
|
3000 مترمکعب |
|
برق |
|
200 کیلووات |
|
یوتولیتی |
|
|
گاز |
|
80000 |
متر مکعب |
|
|
|
|
|
|
|
ارزی |
|
0 |
|
|
|
یورو |
سرمایه ثابت |
ریالی |
|
6575 |
|
|
میلیون ریال |
|
|
مجموع |
|
6575 |
|
|
میلیون ریال |
سرمایه در گردش |
|
|
3374 |
|
|
میلیون ریال |
میزان واردات محصول مشابه در سه سال گذشته |
|
نامشخص |
|
پیش بینی صادرات محصول سالانه |
|
2346 |
|
|
تن در سال |
نقطه سربسر تقریبی |
|
|
25 درصد |
|
پیشنهاد محل اجرای طرح |
|
|
کلیه استان های کشور |
|
مقدمه
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی طرح تولید احجام و آیتم های دکوری میباشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند.
امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد.
معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصول (آیسیک)
محصول مورد نظر طرح حاضر، تولید احجام و آیتم های دکوری می باشد که این قطعات همانطوریکه از عنوان آنها مشخص است به عنوان قطعات تزئینی و دکوری در منازل، ادارات، شرکت ها و .... مورد استفاده قرار می گیرند.
محصولات مورد نظر در انواع و اشکال بسیار متنوع و بر حسب نیاز بازار تولید و عرضه می گردند. از جمله این قطعات می توان به موارد زیر اشاره کرد.
تابلو های سه بعدی گلدان ها
اجسام دکوری کلاسیک فانتزی دیوار کوب صندلی دکوری کاناپه دکوری مبل دکوری
عروسک ها و اشکال مشابه اقلام سر میز سایر اقلام دکوری اشپزخانه
سایر اقلام دکوری خانگی سایر اقلام دکوری اداری
سایر اقلام دکوری داخل خودرو
لازم به ذکر است که در برخی طبقه بندی ها، احجام و آیتم های دکوری در ردیف کالاهای هنری و یا صنایع دستی نیز قرار می گیرند.
با مراجعه به طبقهبندی وزارت صنایع و معادن، نتیجه گیری شده است که احجام و آیتم های دکوری فاقد کد آیسیک می باشد. لذا با بررسی بیشتر در حیطه محصولات مورد بررسی، کد آیسیک های زیر را می توان عنوان نمود:
تزئینات چوبی
20291160
تزئین و دکور زنی ظروف چینی
26911111
تزئین و دکور زنی چینی بهداشتی
26911422
محصولات مورد نظر در جنس های مختلف مانند پلی استر، فوم و خمیر مجسمه سازی تولید و عرضه خواهد شد. از اینرو مشاهده می گردد که به لحاظ نوع کالا و ماهیت در فهرست اقلام دکوری ثبت شده در بانک اطلاعات صنعتی وزارت صنایع و معادن قرار نمی گیرند و در مجموع می توان نتیجه گرفت که برای محصولات طرح کد آیسیک وجود ندارد. البته باید به این نکته توجه شود که در حال حاضر محصولات مورد بررسی توسط واحدهای تولید کننده مختلف در حال تولید بوده ولی واحدهای فوق به صورت صنفی فعالیت
کرده و لذا آمار آنها در وزارت صنایع و معادن ثبت نشده است.1
شماره تعرفه گمرکی
با مراجعه بر طبقه بندی وزارت بازرگانی در مورد کالاهای وارداتی و صادراتی، شماره تعرفه گمرکی خاصی در مورد احجام و آیتم های دکوری بدست نیامده است.
لازم به ذکر است که در کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی شماره تعرفه ها بر اساس نوع دکور و یا بازیچه و بر حسب جنس و مورد کاربرد آنها تنظیم گردیده و لذا شماره تعرفه مستقلی برای احجام و آیتم های دکوری وجود ندارد.
-1-3 شرایط واردات
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجه گیری شده است که هر چند کالای مورد بررسی فاقد تعرفه گمرکی مشخصی می باشد، لیکن با مقایسه آن با کالاهای مشابه مانند سایر انواع اجسام دکوری و بازیچه ها، می توان گفت که شرایط خاصی برای واردات وجود ندارد و به نظر می رسد که حقوق گمرکی این کالا نیز 20 درصد باشد. لذا با پرداخت حقوق ورودی امکان واردات وجود داشته و مشکل خاصی در این باب مشاهده نمی گردد.
-1-4 بررسی و ارائه استاندارد (ملی یا بین المللی)
محصول مورد مطالعه، احجام و آیتم های دکوری است. لذا با مراجعه بر فهرست استانداردهای ملی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، شماره استانداردهای خاصی برای محصولات مورد بررسی مشاهده نشده است.
-1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
-1-5-1 بررسی قیمتهای داخلی
احجام و آیتم های دکوری در اقسام و اندازه های مختلف و با نوع مواد اولیه متنوع و متناسب با موارد کاربرد آن در بازار ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند و بدین ترتیب می توان گفت که تعداد بسیار زیادی احجام قابل تولید و عرضه به بازار می باشد. لذا قیمت آنها نیز متناسب با کلاس، سایز، جنس و غیره دارد و بدین ترتیب قیمت های متفاوت برای این محصولات ارائه می گردد. لذا در اینجا به منظور ارائه تصویری از قیمت های فروش این محصولات در بازار، قیمت هر کیلو بطور متوسط هرکیلو معادل 20000 ریال استخراج گردیده است.
-1-5-2 مروری بر قیمتهای جهانی محصول
احجام و آیتم های دکوری کالائی هستند که در سایر کشورهای جهان نیز همانند کشور ایران با تنوع بسیار بالا تولید و عرضه می گردد که هر کدام از آنها متناسب با محل کاربرد آن طراحی و تولید می گردد. اندازه، نوع جنس، مورد استفاده، کیفیت ساخت، شکل و ..... از مواردی هستند که تنوع این قطعات را تشکیل داده و سبب متعدد شدن قیمت آن می گردند. بنابر این مطابق بررسی های انجام گرفته اینترنتی، قیمت جهانی این قطعات هر کیلو بین چهار تا هشت دلار متفاوت است.
-1-6 توضیح موارد مصرف و کاربرد
احجام و آیتم های دکوری همانطوریکه از عنوان آنها مشخص است، به عنوان قطعات دکوری در موارد و مکانهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. ذیلا به برخی از این موارد اشاره شده است.
استفاده در منازل استفاده در ادارات و شرکت ها
استفاده به عنوان یکی از اقلام صمایع دستی استفاده در خودرو استفاده در همراه انسان ها سایر موارد کاربرد
-1-7 بررسی کالاهای جایگزینی و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
احجام و آیتم های دکوری که محصولات مورد بررسی طرح حاضر می باشند، در فهرست کالاهای هنری نیز طبقه بندی شده و لذا دارای مشخصات فنی مخصوص به خود بوده و نمی توان کالای جایگزین برای آنها معرفی کرد. البته شاید در مواردی اقلام صنایع دستی و سایر انواع اقلام دکوری را بتوان به عنوان کالای جایگزین معرفی کرد ولی در مجموع قدرت این جایگزینی پائین بوده و محصولات طرح در جای خود دارای کاربرد هستند.
-1-8 اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
احجام و آیتم های دکوری قطعاتی هستند که در سطح گسترده ای در زندگی انسان مورد استفاده قرار گرفته و لذا جایگاه مخصوص خود را در جامعه داشته و به جرئت می توان گفت که کالای جایگزینی برای آنها نیز وجود ندارد. ولی علی رغم بازارپسندی بالا، این قطعات نیز همانند سایر قطعات زندگی در بازار محسوب شده و اهمیت آنها صرفا در صنعت مربوطه خلاصه می گردد. لذا باید گفت که هر چند محصولات مورد بررسی طرح دارای اهمیت در زندگی می باشند ولی در ردیف کالاهای اساسی و استراتژیک قرار ندارند.