خلاصه طرح
نام محصول |
|
کنسانتره اسانس از مرکبات |
|
ویژگی محصول یا طرح |
|
جایگزینی واردات و توسعه صادرات |
|
ظرفیت پیشنهادی طرح |
|
200 تن |
|
موارد کاربرد |
|
افزودنی مواد غذایی ، اشامیدنی ، بهداشتی ، داروئی |
مواد اولیه اصلی |
|
پوست مرکبات |
|
محل تامین مواد اولیه |
|
داخل کشور |
|
کمبود محصول در سال 1395 |
|
1155 تن |
|
اشتغالزایی |
|
33 نفر |
|
زمین مورد نیاز |
|
3000 متر مربع |
|
|
|
تولیدی |
1000 متر مربع |
|
زیر بنا |
|
اداری و سایر |
220 متر مربع |
|
|
|
انبار |
400 متر مربع |
|
میزان مصرف سالانه |
|
آب |
3000 مترمکعب |
|
|
برق |
300 کیلووات |
|
یوتولیتی |
|
|
|
گاز |
160000 متر مکعب |
|
|
|
|
|
|
ارزی |
0 |
|
سرمایه ثابت |
|
ریالی |
12410 |
|
|
|
مجموع |
12410 |
|
سرمایه در گردش |
|
4500 |
|
میزان واردات محصول مشابه در سه سال گذشته |
200 |
|
پیش بینی صادرات محصول سالانه |
12 |
|
نقطه سربسر تقریبی |
|
30 درصد |
|
|
|
|
استان های هرمزگان ، کرمان ، مازندران ، گیلان ، |
پیشنهاد محل اجرای طرح |
|
گلستان |
|
مقدمه
مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی
انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار
گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار
میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید کنسانتره اسانس از مرکبات می باشد. این
مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا
محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد
گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز
شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح
برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات
مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید
است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد
رئوس مطالب
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک (3 -2-1 شماره تعرفه گمرکی
-3-1 شرایط واردات
-4-1 بررسی و ارائه استاندارد
-5-1 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
-6-1 معرفی موارد مصرف و کاربرد
-7-1 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
-8-1 بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
-9-1 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول
-10-1 معرفی شرایط صادرات
1 نام و کد محصول (آیسیک (3
اسانسها ترکیبات معطری هستند که در اندام های مختلف گیاهان مانند برگ ، پوست ، گل ، میوه ،
دانه و ریشه گرفته می شوند . در حال حاضر از حدود 90 گیاه امکان استخراج اسانس وجود دارد . به
علت تبخیر اسانس ها در اثر مجاورت هوا و در حرارت عادی ، آنها را روغن های فرار یا اتری یا اسانس
های روغنی نیز می نامند . اسانس ها به طور کلی بیرنگ هستند بخصوص هنگامی که تازه تهیه شده
باشند ولی در اثر مرور زمان به علت اکسیداسیون و رزینی شدن رنگ آنها تیره می شود . برای
جلوگیری از این تغییرات باید اسانس ها را در مکان خنک ، خشک ، ظرف های سر بسته و پر از جنس
استعمال اسانس ها به دوران باستان باز می گردد، بطوریکه شیشه نگهداری نمود .
مصریان استان 4500 سال پیش از میلاد مسیح از روغنهای
معطری که از گیاهان بدست می آوردند برای انجام مناسک
مذهبی، آئین ها و نیز مداوای بیماران استفاده می کردند.
نوشته هایی بدست آمده است که نشان می دهد مصریان
40 قرن قبل از میلاد می دانستند که چگونه اسانس ها را از
گیاهان بدست آورند. در واقع مصریان از اسانس ها برای
مومیایی کردن فراعنه استفاده می کردند .مومیاگران بعد از خارج نمودن احشاء، شکم جسد را از
اسانس های سیر، دارچین و اسانسهای معطر دیگر پر می کردند .
به طور کلی اسانس ها ترکیبات بی رنگی هستند، بخصوص اگر تازه تهیه شده باشند. با گذشت زمان به
علت اکسید شدن رنگ آنها تیره می گردد. آنها در الکل کاملا حل می شوند، در صورتی که با آب غیر
قابل اختلاط هستند. اما به اندازه کافی در آب حل شده و بوی خود را به آن انتقال می دهند .
مواد اصلی موجود در اسانس ها در اثر حرارت و گرما تغییر
می یابند. بوی اسانس ها نیز بی نهایت متفاوت می باشد که این
امر به دلیل ترکیبات مشخص هرگیاه است. بوی اسانس ها به
طور محسوسی در معرض هوا تغییر می کند. همچنین طعم اسانس
ها نیز با یکدیگر متفاوت است و می توان گفت اسانس ها دارای
طعمهای شیرین، تلخ، ملایم، گس و سوزاننده می باشند .
تفاوت اسانس ها یا روغن های معطر با روغنهای معمولی در این است که اسانس ها یا روغنهای معطر
فاقد ترکیبات اسیدهای چرب هستند و بر خلاف روغنهای معمولی تند نمی شوند و همچنین اسانس ها
بر روی کاغذ یا پارچه، لکه چربی بر جای نمی گذارند .
اسانس ها در اکثر مواد مخلوطی از ترکیبات مختلف شیمیایی هستند که با یکدیگر تفاوت بسیار داشته ولی در بعضی از خواص فیزیکی با هم اشتراک دارند. به عنوان مثال اسانس ها دارای بوی مشخص و نافذ می باشند. اکثر آنها با استفاده از دوبار تقطیر، قابلیت بی رنگ شدن را دارند. البته در این مورد اسانس بابونه یک استثناء بوده و رنگ خود اسانس آبی می باشد. همچنین اسانس ها در معرض هوا رنگی می شوند. به عنوان مثال، اسانس نعناع به رنگ زرد و اسانس دارچین به رنگ قهوه ای در می آیند .
اسانس ها به دلیل معطر بودن و داشتن طعمهای مشخص در صنایع غذایی، عطرسازی و لوازم آرایشی، داروسازی و بطور کلی در صنایعی که محصولات معطر و یا دارای طعم خاص تولید می کنند، مورد مصرف دارند .اسانس ها کاربردهای فراوانی در صنایع داروسازی دارند .همانطور که گفته شد، اسانس ها دارای ترکیبات شیمیایی متنوع و پیچیده ای هستند و به همین دلیل نمی توان خصوصیات داروئی مشترکی را برای آنها ذکر کرد. ولی بطور کلی اسانس ها دارای خاصیت ضد نفخ (Carminative)
می باشند.
در طرح حاضر هدف تولید کنسانتره اسانس از مرکبات می باشد . لازم به ذکر است که این اسانس ها
خوراکی بوده و در صنایع غذائی و داروئی استفاده می گردد .
همچنین باید گفت که مرکبات شامل میوه های زیر می گردد :
♦ پرتغال ♦ لیمو ترش
♦ لیمو شیرین ♦ نارنج ♦ بالنگ
♦ گریپ فورت ♦ نارنگی ♦ دارابی
کد ISIC محصول
مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن ، کنسانتره اسانس فاقد کد آیسیک بوده ولی اسانس های
عادی مرکبات دارای کد آیسیک به صورت زیر می باشند
نام محصولات |
کد آیسیک |
|
|
اسانس پرتغال |
15491422 |
|
|
اسانس لیمو ترش |
15491421 |
|
|
اسانس میوه |
15491420 |
|
|
اسانس انواع سبزیجات |
15491412 |
1 شماره تعرفه گمرکی
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی شماره تعرفه های زیر برای اسانس ها
استخراج شده است
نام محصولات |
شماره تعرفه گمرکی |
|
|
اسانس ها از مرکبات |
3301 |
|
|
اسانس ترنج |
3301/11 |
|
|
اسانس پرتغال |
3301/12 |
|
|
اسانس لیمو ترش |
3301/13 |
|
|
اسانس لیمو عمانی |
3301/14 |
|
|
همانطوریکه از جدول بالا مشخص است ، شماره تعرفه گمرکی گمرکی در ارتباط با اسانس ها بوده و
کنسانتره اسانس شماره تعرفه گمرکی خاصی ندارد .
-3-1 شرایط واردات محصول
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجهگیری شده است که محدودیت
خاصی برای واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد. لذا با پرداخت حقوق گمرکی به شرح زیر ،
واردات انجام می گیرد .