خلاصه طرح
نام محصول |
|
تولید غذاهای جدید شیلاتی |
|
ویژگی محصول یا طرح |
|
توسعه مصرف داخل و صادرات |
|
ظرفیت پیشنهادی طرح |
|
500 |
تن |
|
موارد کاربرد |
|
غذای انسان |
|
مواد اولیه اصلی |
|
ماهی و میگو |
|
محل تامین مواد اولیه |
|
داخل کشور |
|
کمبود محصول در سال 1395 |
|
743 |
تن |
|
اشتغالزایی |
|
34 نفر |
|
زمین مورد نیاز |
|
3000 متر مربع |
|
|
|
تولیدی |
800 |
متر مربع |
|
زیر بنا |
|
اداری و سایر |
220 |
متر مربع |
|
|
|
انبار |
300 |
متر مربع |
|
میزان مصرف سالانه |
|
آب |
3000 مترمکعب |
|
|
برق |
400 کیلووات |
|
یوتولیتی |
|
|
|
گاز |
100000 متر مکعب |
|
|
|
|
|
|
ارزی |
0 |
|
دلار |
سرمایه ثابت |
|
ریالی |
27140 |
میلیون ریال |
|
|
مجموع |
27140 |
میلیون ریال |
سرمایه در گردش |
|
5500 |
میلیون ریال |
میزان واردات محصول مشابه در سه سال گذشته |
- |
|
تن متوسط |
|
سالانه |
|
|
|
|
|
پیش بینی صادرات محصول سالانه |
685 |
|
تن در سال |
نقطه سربسر تقریبی |
|
30 درصد |
|
پیشنهاد محل اجرای طرح |
|
استان های هرمزگان ، سیستان و بلوچستان ، بوشهر |
|
|
|
|
مقدمه
مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی
انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار
گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار
میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید غذاهای جدید شیلاتی مانند فیش برگر ،
استیک ماهی و ..... می باشد. این مطالعات در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و
مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم
روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات
سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری
مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان
محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و
مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی
کشورمان بعمل بیاورد
رئوس مطالب
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک (3 -2-1 شماره تعرفه گمرکی
-3-1 شرایط واردات
-4-1 بررسی و ارائه استاندارد
-5-1 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
-6-1 معرفی موارد مصرف و کاربرد
-7-1 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
-8-1 بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
-9-1 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول
-10-1 معرفی شرایط صادرات
نام و کد محصول (آیسیک (3
با مقایسه سرانه مصرف آبزیان در سبد غذایی جامعه ایرانی و فاصله بسیار زیاد بین ارقام و اعداد سرانه
مصرف جهانی بایستی علل عدم مصرف آن درجامعه را بررسی و به رفع آن پرداخت ، چرا که قرار
گرفتن آبزیان در سبد غذایی مردم نقش مهمی در سلامت جامعه ایفا می نماید. مصرف گوشت سفید
در مقایسه با گوشت قرمز از سلامت بالاتری برخوردار است و برطبق آخرین یافته های محققین علوم
تغذیه و پزشکی مصرف صحیح آبزیان از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری می کند.
گوشت آبزیان، همانند گوشت قرمز و مرغ دارای ترکیبات شیمیایی کلی: پروتئین، چربی، آب، مواد
معدنی، ویتامین و.... می باشد ، که درصد این ترکیبات و جزئیات آنها متفاوت بوده و به نوعی بر کیفیت
پروتئین و ارزش غذایی آنها تأثیر گذار است. آبزیان به لحاظ داشتن ویژگی های بارز از نظر ارزش
تغذیه ای در اولویت مصرف قرار می گیرند
با توجه به سرانه کم مصرف آبزیان در ایران که حدود 7,2 کیلوگرم می باشد، تنها راه افزایش مصرف
سرانه ی آبزیان در کشور علاوه برگزاری برنامه های آموزشی، جشنواره توزیع ماهی در استان های
کشور و برنامه های ترویجی و فرهنگی، فرهنگ مصرف ماهی، تولید غذا های دریایی آماده ی مصرف
نظیر انواع فیش برگر و ناگت ، میگو برگر و ..و ترویج مصرف آن ها بین گروه های مختلف مصرف
کننده است.
مزایای استفاده از این فرآورده ها به شرح زیر میباشد:
- محدود بودن تولید گوشت قرمز و مرغ
ارزانتر بودن گوشت ماهی
افزایش جمعیت کشور و لزوم تامین پروتئین مورد نیاز
آماده شدن سریع این فرآورده ها برای مصرف
تنوع در غذا
کشورهای کانادا،چین، ژاپن، روسیه، هند ، آمریکا بزرگترین تولید کنندگان انواع ماهی و کشورهای هند،
ویتنام و چین بزرگترین تولیدکنندگان میگو در جهان می باشند و کشورهای اروپایی و ژاپن و آمریکا
بیشترین میزان مصرف را بخود اختصاص داده اند.
مناسب ترین بازارهای هدف جهت صادرات محصولات داخل کشور، کشورهای اروپایی و کشورهای
همسایه حوزه خلیج فارس می باشد.
غذاهای جدید حاصل از آبزیان که در حال جایگزین شدن برای انواع فراورده های گوشتی معمول
جامعه می باشد ، شامل موارد زیر است :
ﻓﻴﺶ ﺑﺮﮔﺮ (ﺑﺮﮔﺮ ﻣﺎﻫﻲ)، ﻓﻴﺶ ﻓﻴﻨﮕﺮ (ﻛﺒﺎب ﻟﻘﻤﻪ ﻣﺎﻫﻲ)، ﻓﻴﺶ ﺑﺎل (ﻛﻮﻓﺘﻪ ﻣﺎﻫﻲ)، ﺑﺴﺘﻨﻲ ﻣﺎﻫﻲ، اﺳﻨﻚ
ﻣﺎﻫﻲ، ﺧﻤﻴﺮ ﻛﺘﻠﺖ ﻣﺎﻫﻲ، ﺧﺎوﻳﺎر رﻧﮕﻲ، دودی ﮔﺮم ﻣﺎﻫﻲ، ﻣﺎﻫﻲ ﺷﻮر ﺧﺸﻚ، ﻣﺎﻫﻲ ﺷﻮر ﻣﺮﻃﻮب، سوخاری
ﻓﻴﻠﻪ ﻣﺎﻫﻲ، ﻣﻴﮕﻮ ﺳﻮﺧﺎری، ﻣﺎرﻳﻨﺎد ﺳﺮدﻣﺎﻫﻲ (ﺗﺮﺷﻲ ﺳﺮد ﻣﺎﻫﻲ)، ﻣﺎرﻳﻨﺎد ﮔﺮم ﻣﺎﻫﻲ (ﺗﺮﺷﻲ گرم ماهی)،
ﻣﺎرﻳﻨﺎد ﺗﺨﻢ ﻣﺎﻫﻲ (ﺗﺮﺷﻲ تخم ﻣﺎﻫﻲ)، ﻓﻴﺶ ﭘﻴﺴﺖ (ﻛﺮم خوراکی ﻣﺎﻫﻲ)، ﺳﺎﻻد ﻣﺎﻫﻲ، ﺳﺎﻻد ﻣﻴﮕﻮ،
ﻣﺎﻛﺎروﻧﻲ ﻣﺎﻫﻲ، ﺳﻮﺧﺎری ﻛﻴﻠﻜﺎ، ﻣﻴﮕﻮی نانی ﺷﺪه، ﭘﻨﻴﺮ ﻣﺎﻫﻲ، ﻛﺒﺎب کوبیده ﻣﺎﻫﻲ و ﺳﻮﺳﻴﺲ ﻣﺎﻫﻲ در
طرح حاضر با توجه بر فرایند تولید و همچنین وضعیت تجاری شدن تولید محصولات فوق الذکر در
ایران ، محصولات مورد نظر تولید که به عنوان غذای جدید حاصل از آبزیان محسوب می گردند ، به
صورت زیر خواهند بود .
فیش برگر (برگر ماهی)
شامی ماهی شبیه همبرگر است جز آنکه به جای گوشت قرمز در آن از گوشت ماهی استفاده میشود.
برای تولید این محصول خمیرماهی را با مواد افزودنی لازم در دستگاه برش یا مخلوط کن مخلوط
میکنند، سپس خمیر فرآوری شده به شکل گرد خارج میگردد.ضخامت این محصول معمولاً در حدود
نیم سانتی متر و قطر آن کمتر از 10 سانتی متر است. بعد از قالب گیری که به صورت دستی یا ماشینی
صورت میگیرد.
فیش فینگر (کباب لقمه ماهی )
این غذا در واقع همان کباب لقمه معمولی مورد استفاده عام می باشد که در آنها به جای گوشت قرمز از
گوشت ماهی استفاده می گردد
میگو برگر
محصولی است از جمله فرآورده های تهیه شده از آبزیان، همانگونه که از نام آن پیدا است نوعی برگر
میباشد که به جای گوشت قرمز از میگوی پاک شده در آن استفاده میگردد. ترکیبات آن معمولا
عبارتند از : میگوی پاک شده، تخم مرغ، آرد سفید، پیاز ، نمک و ادویه و چاشنی های متنوع و روغن.
خمیر ماهی ( سوریمی )
سوریمی : یک لغت ژاپنی بوده و به معنی گوشت ماهی تصفیه شده که بر اثر فرآیندهای مختلف
فرآوری از قبیل عملیات قطع سر ماهی و پاک کردن امعاء و احشاء و از بین بردن کلیه ناخالصی های
زوائد ماهی و سپس انجام کلیه عملیات شستشو، پولک زدایی، استخوان گیری و چرب گیری و عصب
گیری ، تصفیه و پالایش گوشت و رطوبت گیری و تبدیل به محصول نهایی بنام سوریمی می شود .
این سوریمی به صورت خام برای آماده کردن غذاهای اساسی و متعدد مورد مصرف قرار می گیرد در
جوامع امروزی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و جهانی شدن عادت های غذایی سوریمی در تمامی
کشورهای شرق آسیا و در اغلب کشورهای غربی جهت ماهی برگر، فیش بال، پیتزا، ماکارونی فیش
فینگر، ماهی ناگت و… مورد استفاده و مصرف قرار می گیرد.
سوریمی فاقد چربی و برخورداری از میزان پایین کلسترول و کالری و دارای میزان بالای پروتئین و فاقد
استخوان و زواید و بوی نامطلوب و آسان بودن برای پخت و مزایای دیگر مورد توجه عظیمی از جوامع
شرق آسیا و جوامع غربی قرار گرفته است
کد ISIC محصول
مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن ، محصولات مورد بررسی طرح دارای کد آیسیک به صورت
زیر می باشند
نام محصولات |
کد آیسیک |
|
|
ماهی برگر |
15121514 |
|
|
ﻓﻴﺶ فینگر |
- |
|
|
خمیر ماهی |
15491421 |
|
|
میگو برگر |
- |
|
|
1 شماره تعرفه گمرکی
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی نتیجه گیری شده است که هیچگونه
شماره تعرفه ای برای محصولات مورد بررسی وجود ندارد .
-3-1 شرایط واردات محصول
از آنجائیکه محصولات مورد بررسی فاقد شماره تعرفه مستقل می باشد ، لذا بررسی شرایط واردات
امکان پذیر نمی باشد . لیکن در صورتیکه این محصولات با محصولات مشابه خود مقایسه گردد ، در این
صورت با استناد بر کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، می توان پیش بینی کرد که
محدودیت خاصی برای واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد. لذا با پرداخت حقوق گمرکی واردات
امکان پذیر است .