خلاصه طرح
نام محصول |
|
کانتینر و کانکس یخچال |
|
|
ویژگی محصول یا طرح |
|
جایگزینی واردات و توسعه صادرات |
|
|
ظرفیت پیشنهادی طرح |
|
100 دستگاه |
|
|
موارد کاربرد |
|
حمل و نقل کالاهای فاسد شدنی |
|
|
مواد اولیه اصلی |
|
ورق و پروفیل فولادی ، سیستم تبرید کامیونی |
|
محل تامین مواد اولیه |
|
داخل کشور |
|
|
کمبود محصول در سال 1395 |
|
137 دستگاه |
|
|
اشتغالزایی |
|
36 نفر |
|
|
زمین مورد نیاز |
|
5000 متر مربع |
|
|
|
|
تولیدی |
2000 متر مربع |
|
|
زیر بنا |
|
اداری و سایر |
220 متر مربع |
|
|
|
|
انبار |
400 متر مربع |
|
|
میزان مصرف سالانه |
|
آب |
2000 مترمکعب |
|
|
|
برق |
500 کیلووات |
|
|
یوتولیتی |
|
|
|
|
گاز |
50000 متر مکعب |
|
|
|
|
|
|
|
|
ارزی |
0 |
دلار |
|
سرمایه ثابت |
|
ریالی |
14660 |
میلیون ریال |
|
|
|
مجموع |
14660 |
میلیون ریال |
|
سرمایه در گردش |
|
3200 |
میلیون ریال |
|
میزان واردات محصول مشابه در سه سال گذشته |
330 |
دستگاه متوسط |
|
سالانه |
|
|
|
|
|
|
پیش بینی صادرات محصول سالانه |
126-150 |
دستگاه در سال |
|
نقطه سربسر تقریبی |
|
21 درصد |
|
|
پیشنهاد محل اجرای طرح |
|
کلیه استان های کشور و با الویت استانهای جنوبی کشور |
|
|
برای کانتینرهای حمل و نقل دریایی |
|
|
|
|
|
|
|
مقدمه
مطالعات امکان سنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرح های سرمایه گذاری اقتصادی
انجام می گیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار
گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران مورد استفاده قرار
میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید کانکس و کانتینر یخچال می باشد. این مطالعات
در قالب متدولوژی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول
مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی های لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و
در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاری مورد نیاز نیز شناسایی
شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و ارائه
خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را
کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید است این
مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد
رئوس مطالب
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک (3 -2-1 شماره تعرفه گمرکی
-3-1 شرایط واردات
-4-1 بررسی و ارائه استاندارد
-5-1 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
-6-1 معرفی موارد مصرف و کاربرد
-7-1 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
-8-1 بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز
-9-1 کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول
-10-1 معرفی شرایط صادرات
– 1 – 1 نام و کد محصول (آیسیک (3
پیشرفت تکنولوژی در زمینه حمل و نقل باعث گردیده تا متصدیان حمل و نقل تمام سعی و کوشش
خود را بکار برند تا محمولات سریعتر و سالمتر به مقصد برسد.یکی از این پدیده ها که باعث تسهیل
حمل و نقل بین المللی می گردد حمل کالا بوسیله کانتینر( (Container است.اصولا استفاده از کانتینر از
اواسط دهه 1960 رایج گردید.اصولا کانتینرهای استاندارد از سال 1965 به بعد وارد بازار حمل و نقل
گردیده و مورد استفاده قرار گرفت و باعث شد تا هزینه های حمل و نقل و بسته بندی کاهش پیدا کند.
مزایای حمل با کانتینر
کاهش خسارت ناشی از شکستگی ، خراب شدن یا سرقت مورد بیمه
کاهش هزینه های بسته بندی ، تخلیه و بارگیری کالای مورد بیمه
حمل یکجای مورد بیمه در کانتینر با توجه به ظرفیت آن
حمل با کانتینر امکان تحویل کالا را از محل تولید به مصرف ممکن میسازد (Door to Door)
حمل با کانتینر سرعت کار بار گیری و تخلیه را افزایش می دهد.
مزایای یکپارچه سازی کالا در حمل با کانتینر
حذف جابجایی سنتی کالا از سیستم حمل و نقل
حداکثر بهره گیری از فضای مفید وسایل حمل
تسهیل در آماده سازی کشتی برای عملیات بارگیری و تخلیه
ممانعت از بارگیری اضافی((Over storage در وسیله حمل
ایجاد ایمنی و تعادل بهتر و سریعتر در کشتی
کاهش مبادله اسناد مربوط به کالا که باعث وقفه و معطلی در عملیات بارگیری و تخلیه می گردد.
اصولا سیستم حمل و نقل بین المللی کلیه این کوششها و مساعی را بدین جهت مبذول می دارد که
بتواند از سرمایه گذاری های انجام شده در این سیستم بهترین بهره برداری را بنماید.
بسیاری از کارشناسان سیستم حمل و نقل براین عقیده اند که پیدایش کانتینر در واقع همان انقلاب تکنو
لوژیکی در صنعت حمل و نقل بوده است.»اگر فرض کنیم حمل کالا بوسیله کانتینر اتفاق افتاده و تمام
شده باشد ، توسعه آن هنوز ادامه داردو در دهه آینده با سرعت زیادتری شکل تکمیلی خود را طی
خواهد کرد و مسیر های جایگزینی ، تغییر در توازن کالا های وارده و صادره و نوع تکنو لوژی و عملیات
مورد بهره برداری از جمله عواملی است که ریسک سر مایه گذاری این سیستم را بالا می برد.در مورد
کشور خودمان نخست باید بررسی کرد که چند درصد از مبادلات بین المللی ایران را کالاهای قابل
حمل با کانتینر تشکیل می دهد و سهم فعلی مبادله کالا با کانتینر چه فاصله ایی با این درصد از
مبادلات دارد؟ جالب است بدانیم که کانتینر بعنوان محفظه ، متعلق به خط کشتیرانی است یا خط
کشتیرانی آن را از مالکش اجاره کرده است. باید در هر مسیر تجاری محاسبه شود که تعداد دفعاتی که
کانتینر از مبداء اولیه پر شده و پس از تخلیه در مقصد نهایی، به مبداء اولیه باز می گردد چند بار در
سال است.«
انواع کانتینر
همانطور که قبلا اشاره کردیم، کانتینر ها از بدو پیدایش خود ، یعنی حدود نیم قرن قبل تاکنون تحولات
ساختاری فراوانی را پشت سر گذاشته اند. کانتینرها ابتدا از چوب ساخته می شد که هنوز نوع چوبی آن
وجود دارد. امروزه اغلب کانتینرها از آهن ساخته شده است. کانتینر هایی که از فایبر گلاس ساخته شده
وجود دارد که ضمن مقاوم بودن بسیار سبک و جابجایی آن ساده تر است.در سالهای اخیر کانتینر هایی
از جنس آلومینیوم به بازار عرضه شده که بسیار مقاوم و سبک است.
کانتینر های یخچالی که محصولات مورد نظر طرح حاضر می باشند ، دارای اسکلت دوجداره بوده و
مجهز به سیستم سرد کننده نیز هستند و به همین دلیل درجه حرارت در داخل کانتینر حتی تا زیر صفر
نیز رسانده شده و بدین طریق از فساد محصولات و مواد غذایی جلوگیری می شود.
تولید و ساخت کانتینر ها ضمن اینکه از استانداردهای بین المللی تابعیت می کند باید براساس معیارهای
سازمان بین المللی استاندارد باشد.
الف – کانتینرهای مورد استفاده برای حمل و نقل خارج کشور ( اکثرا دریایی )
ذیلا مشخصات فنی کانتینرهای یخچالی نشان داده شده است .