خلاصه مشخصات طرح
نام محصول |
|
|
|
جعبه کنترل الکترونیکی خودرو |
ویژگی محصول یا طرح |
|
|
|
با توجه به حجم گسترده واردات محصول |
ظرفیت پیشنهادی طرح (عدد) |
|
|
10,000 |
موارد کاربرد |
|
|
|
در انواع خودروها |
مواد اولیه مصرفی عمده (مقدار داخلی یا خارجی) |
|
فیبر مدار چاپی (شامل بورد ، بایوس ، ..) |
کمبود / مازاد محصول تا سال 1395 |
|
|
-329,499 |
اشتغالزایی (نفر) |
|
|
|
|
13 |
زمین مورد نیاز |
(2m) |
|
|
2,500 |
|
|
تولیدی |
(2m) |
|
350 |
زیر بنا |
|
اداری |
(2m) |
|
250 |
|
|
انبار |
(2m) |
|
200 |
|
|
آب |
(3m) |
|
1,500 |
میزان مصرف سالانه یوتیلیتی |
|
برق |
(kw) |
|
105,000 |
|
|
گاز |
(3m) |
|
110,000 |
|
|
ارزی |
(یورو) |
|
446,383 |
سرمایه گذاری ثابت |
|
ریالی (میلیون ریال) |
|
6,159 |
|
|
مجموع (میلیون ریال) |
|
11,292 |
سرمایه در گردش |
|
(ریال میلیون) |
|
3,440 |
میزان واردات محصول مشابه در سه سال گذشته |
|
واحد |
|
|
1,746,954 |
|
|
|
|
|
|
ارزش (میلیون ریال) |
|
3,668,603 |
|
|
|
پیش بینی میزان صادرات محصول سالانه |
|
واحد |
|
|
27,023 |
|
ارزش (میلیون ریال) |
|
56,748 |
|
|
|
نقطه سر به سر تقریبی |
|
|
|
|
40.87% |
کارفرما |
|
سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران |
|
|
|
|
عنوان طرح |
|
|
طرح تولید جعبه الکترونیکی خودرو |
|
|
|
|
|
|
کد آیسیک |
|
|
|
31901156 |
|
|
|
|
|
|
|
شماره تعرفه گمرکی |
|
|
|
85362090 |
|
|
|
|
|
|
|
|
SUQ |
|
|
|
|
KG |
|
|
|
|
|
|
|
|
حقوق واردات |
|
|
|
30 |
|
|
استاندارد ملی یا بین المللی |
|
|
|
8100-6 |
|
سرمایه گذاری کل (هزار ریال) |
|
|
|
14,732,530 |
|
سرمایه ثابت (هزار ریال) |
|
|
|
11,292,125 |
|
سرمایه در گردش (هزار ریال) |
|
|
|
3,440,405 |
|
سرمایه گذاری کل (هزار ریال) |
|
|
|
14,732,530 |
|
آورده سرمایه گذار (هزار ریال) |
|
|
|
2,232,530 |
|
تسهیلات (هزار ریال) |
|
|
|
12,500,000 |
|
سرمایه ثابت (هزار ریال) |
|
|
|
11,292,125 |
|
آورده سرمایه گذار (هزار ریال) |
|
|
|
1,292,125 |
|
تسهیلات (هزار ریال) |
|
|
|
10,000,000 |
|
سرمایه در گردش (هزار ریال) |
|
|
|
3,440,405 |
|
آورده سرمایه گذار (هزار ریال) |
|
|
|
940,405 |
|
تسهیلات (هزار ریال) |
|
|
|
2,500,000 |
|
نقطه سربسری |
|
|
|
40.90% |
|
|
دوره بازگشت سرمایه |
|
|
|
هشت سال دو ماه |
|
(جداول در فایل اصلی موجود است)
فصل دوم معرفی طرح وسابقه
تا به حال به احتمال بالا اسم این قطعه که در خودرو های انژکتوری وجود دارد به گوشتان رسیده است.
Electronic Control Unit - Engine Control Unit
این قطعه یک میکرو کامپیوتر کوچک است که می تواند به کمک اطلاعاتی که به صورت زنده و همزمان از سنسور های وابسته می گیرد با تعیین شرایط لحظه ای موتور به یک سری عمل کننده یا فرمان برهای نصب شده بر روی موتور فرمان دهد تا از این طریق، زمان و مدت پاشش سوخت، زمان جرقه و فراهم سازی شرایط مناسب برای ایجاد احتراق را در داخل سیلندر ها تامین کند.
این کامپیوتر نیز مانند دیگر همنوع ها خود شامل CPU ، حافظه و برنامه ریزی است.در داخل ECU دو نوع حافظه موجود است.
) حافظه موقت که با قطع برق از بین میرود اما مجددآ قابل استحصالاست.به روش برگرداندن حافظه، روش تجدید حافظه و یا Initialize می گویند. حافظه موقت شناسایی استپ موتور، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای را به عهده دارد و محلی برای نگهداشت معایب موقت و دائم سیستم انژکتور است.
تذکر:
اگر هر یک از سه کار زیر را انجام دهید حافظه موقت موجود در ECU پاک شده و خودرو تا مدتی به دلیل از دست دادن برخی از پارامتر های لحظه ای موتور بد کار می کند:
جدا کردن کابل باطری بیش از 15 دقیقه
جدا کردن سوکت های ECU بیش از 15 دقیقه
جدا کردن سوکت رله دوبل در خودرو های غیر مولتی پلکس و سوکت های BSM در خوردو های مولتی پلکس بیش از 15 دقیقه.
در چنین حالتی باید خودرودوباره تجدید حافظه شود.در این حالت خودرو سکته های بی دلیل و نا به هنگام نموده و در هنگام تعویض دنده و به خصوص در هنگام معکوس کشیدن راننده احساس می کند که خودرو لحضه ای دچار مکث می شود. البته این در خودرو های نو زیاد محسوس نیست ولی در هر صورت تجدید حافظه ECU کاملآ مفید خواهد بود.
روش تجدید حافظه:
اصولآ با توجه به اینکه در کارخانه های مختلف روش ها و متدهای مختلفی برای تولید وجود دارد و نیز نظر به استفاده خودرو در کشور ها و مناطق مختلف با شرایط متفاوت، در ECU نوعی قابلیت سازگاری و یکسان سازی وجود دارد که این توانایی بر مبنای چهار عنصر ذیل پایه گذاری می شود:
سنسور اکسیژن
سنسور موقعیت دریچه گاز
سنسور ضربه
استپ موتور
برای انجام عملیات تجدید از روش پیشنهادی به شرح زیر استفاده می کنیم:
سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه ببندید
سوئیچ را به مدت حداقل 10 ثانیه باز کنید.
خودرو را روشن کنید و به مدت حداقل 10 ثانیه گاز ندهید
دنده ها را یک به یک معرفی کنید. به روش ذیل
حافظه دائم که مانند سیستم عامل و Setup کامپیوتر های PC است و با قطع برق از بین نمی رود اما
در صورت خراب شدن دیگر قابل برگشت نبوده و می توان گفت ECU سوخته است.حافظه دائم شامل جدول
بزرگی به نام Look up table است که در این جدول به مانند جدول ضرب ردیف ها و ستون ها و خانه هایی وجود دارد.با این تفاوت که تعداد ردیف ها و ستون های این جدول از عدد دو بیشتر بوده و تعداد ان برابر تعداد سنسور های موجود در سیستم موتور می باشد.
ECU مخفف Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. همانطور که می دانید خودروهای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی، بطور کامل در تمام دنیا جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند و مغز این سیستم ECU می باشد ECU .با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخهای لازم را به خروجیها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و ... اعمال می کند.
سنسورهای کیت های انژکتوری مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ECU بهتر می تواند شرایط موتور را درک کند. سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از: سنسور دور یاRPM ، سنسور فشار داخل مانیفولد یاMAP ، سنسور دریچه گاز یاTPS ، سنسور دمای آب یاCTS ، سنسور دمای هواATS ، سنسور اکسیژن یا لاندا، سنسور ضربه و ...
طراحی و ساخت ECU یکی از فناوریهای کلیدی در صنعت خودرو سازی مدرن است .یک ECU شامل مجموعه ای از سخت افزار و نرم افزار است که وظیفه نظارت ، تنظیم یا هدایت و کارکرد ویژه ای را در خودرو به عهده دارد . سیستم ضد قفل ترمز (ABS) ، سیستم ایمنی کیسه هوا (AirBag) و برف پاک کن حساس به باران ، نمونه هایی از کاربرد ECUهستند. آغاز تکنولوژی ECU به سیستم انژکتوری شرکت بوش (Bochs)
آلمان به نام JETronicباز می گردد که در سال 1968 در خودروی فولکس واگن VW 1600TL نصب شد.
اهمیت و نقش اقتصادی و تکنیکی ECU و به ویژه نرم افزار آن در ساخت خودرو روز به روز در حال افزایش است . بر طبق پیش بینی های انجام شده ، سهم الکترونیک در هزینه ساخت خودرو از 22 درصد در سال
2000 به 35 درصد در سال 2010 می رسد همچنین سهم هزینه نرم افزار الکترونیکی به کار گرفته شده در خودرو از 20 درصد در سال 2000 به 38درصد در سال 2010 خواهد رسید.
به طور کلی واحدهای کنترل الکترونیکی توانایی انجام سه کارکرد زیر را دارند:
نظارت (Monitoring) بر کارکرد های خودرو و آگاه کردن راننده از آن ، مانند نظارت بر مصرف سوخت و آگاه کردن راننده از مصرف لحظه ای یا میانگین سوخت ، یا نظارت بر موقعیت درها و آگاه کردن راننده از باز بودن آنها.
تنظیم (Regulating)کارکردهای خودرو به وسیله بهینه کردن همواره ی آنها ، مانند تنظیم مصرف سوخت موتور توسط واحد کنترل الکترونیکی سیستم انژکتوری.
کنترل (Controlling)کارکردهای خودرو از طریق محاسبه کمیات خروجی بر پایه داده های ورودی ، مانند :
کنترل ترمز به وسیله سیستم ضد قفل. (ABS) در بیشتر واحد های کنترل الکترونیکی سه کارکرد نظارت ، تنظیم و کنترل توامان وجود دارند.
سازندگان معروف ECU چه شرکتهایی هستند؟
(1 شرکت Bosch آلمان: این شرکت بهترین و معروفترین سازنده ECU و کیت انژکتوری در دنیا می باشد و در اغلب خودروهای پیشرفته جهان نشانی از آن را می توان یافت. چند مدل از زانتیا موجود در ایران دارای کیت انژکتوری Bosch می باشد.