فصل اول خلاصه گزارش
(جداول در فایل اصلی موجود است)
عنوان طرح |
|
|
|
طرح تولید تراکتور به صورت CKD |
|
|
|
|
|
کد آیسیک |
|
29,211,110,129,211,100,000,000,000,000,000 |
|
|
|
|
شماره تعرفه گمرکی |
|
88082090-88082020-88082010 |
|
|
|
|
|
|
|
|
SUQ |
|
|
|
|
|
U |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
حقوق واردات |
|
|
|
|
21% |
|
|
|
|
|
|
|
|
استاندارد ملی یا بین المللی |
|
|
|
|
در پیوست آمده است. |
|
|
|
|
|
|
سرمایه گذاری کل (هزار ریال) |
|
|
|
|
39,009,510 |
|
|
|
|
|
|
سرمایه ثابت (هزار ریال) |
|
|
|
|
29,196,873 |
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه در گردش (هزار ریال) |
|
|
|
|
9,812,637 |
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه گذاری کل (هزار ریال) |
|
|
|
|
39,009,510 |
|
|
|
|
|
|
|
آورده سرمایه گذار (هزار ریال) |
|
|
|
|
9,009,510 |
|
|
|
|
|
|
|
تسهیلات (هزار ریال) |
|
|
|
|
30,000,000 |
|
|
|
|
|
|
سرمایه ثابت (هزار ریال) |
|
|
|
|
29,196,873 |
|
|
|
|
|
|
|
آورده سرمایه گذار (هزار ریال) |
|
|
|
|
4,196,873 |
|
|
|
|
|
|
|
تسهیلات (هزار ریال) |
|
|
|
|
25,000,000 |
|
|
|
|
|
|
|
سرمایه در گردش (هزار ریال) |
|
|
|
|
9,812,637 |
|
|
|
|
|
|
|
|
آورده سرمایه گذار (هزار ریال) |
|
|
|
|
4,812,637 |
|
|
|
|
|
|
|
|
تسهیلات (هزار ریال) |
|
|
|
|
5,000,000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نقطه سربسری |
|
|
|
|
9.70% |
|
|
|
|
|
|
|
|
دوره بازگشت سرمایه |
|
|
|
|
دو سال و چهار ماه |
فصل دوم معرفی طرح و سابقه
عنوان |
توضیحات |
|
|
طرح |
طرح تولید تراکتور به صورت CKD |
|
|
مدت اجرای فاز ساخت ( ماه ) |
12 |
|
|
واحد پول داخلی |
هزار ریال |
|
|
واحد پول ارزی |
دلار |
|
|
نرخ تسعیر ارز |
هر دلار 10555 ریال |
|
|
مالیات |
4 سال اول 80 درصد معافیت مالیاتی |
|
|
تورم |
15% |
تراکتور
66سال بعد از اختراع ماشین بخار توسط جیمز وات، اولین ماشین بخار ( لکومتیو) بعنوان منبع قدرت ثابت، که به کمک کابل برای اجرای شخم بکار می رفت در سال 1835 توسط یکنفر مکانیسین انگلیسی ساخته شد.
جابجا کردن لکومتیو شخم زده شد. در سال 1846 در فرانسه، با نوع لکومتیو شخم زده شد. در سال 1878
اتومبیلی که شخم می زد بوجود آمد. آنگاه در سال 1890 در آمریکا، نخستین تراکتور به اسم اول ساخته شد.
در اوایل قرن بیستم تراکتورهای به وزن بیست تن و بیست و دو تا چهل و پنج قوه اسب بخار، ایجاد گردید.
تا سال 1917 طرحهایی برای تولید انبوه تراکتور سبکتر و کارآمدتر، تهیه شد. ) P.T.O شکافت تولید نیروی مکانیکی چرخان درعقب تراکتور) در سالهای پس از 1917 بکار رفت.
تراکتورهای سه چرخ در 1924 معمول گردید. و از آن پس این وسیله به تدریج از بنزینی به نفتی و از نفتی به گازوئیلی تبدیل گشت. در اواسط دهه 1930 استفاده از موتورهای دیزلی در تراکتورهای زراعی با بهره زیاد و صرفه جویی در سوخت متداول شد. کارخانجات فورد در سال 1917 و انترنشنال در سال 1923 شروع به تولید تراکتور کردند.
پیش از سال 1930 تراکتورها چرخ آهنی داشتند و از تاریخ مزبور به بعد طایر لاستیکی جایگزین آن گردید. در همین دوره کارخانجات فرگوسن با اختراع دیسک به تکمیل تراکتور پرداخت.
مخترعینی که به تشویق دولت انگلستان، موفقیتهایی در امر استفاده از نیروی موتور در کشاورزی بدست آورده اند عبارتند از کستر در سال 1858 نیو کاستر در سال 1865، ورسستر در سال 1863 ، لیسستر در سال 1868
و ولور در سال .1871
دکتر » دانل آرهانت « نویسنده کتاب مدیریت تراکتور و ماشینهای کشاورزی، تاریخچه تراکتور را نیز در کتاب خویش آورده است. گرچه مطالب وی، در برخی موارد با تاریخچه ای که در فوق آمده مشابهت دارد ولی حاوی نکات تازه ای است که به منظور آگاهی خوانندگان عینا در اینجا نقل می گردد:
امروزه دستگاه مولد قدرت برای کار مزرعه بای کم حجم، سبک و قوی باشد چون یک دستگاه مولد قدرت متحرک می باشد. کارهای مزرعه در گذشته، بوسیله دستگاه قدرت نیمه ثابت انجام می شد. ( بعنوان مثال با کابل برق) اشاره به ماشین بخاری که در بیرون مزرعه می ایستاد و کابلی را به حرکت در می آورد و کابل به نوبه خود گاو آهنی را روی زمین می کشید. و در آینده نیز ممکن است چنین شود. این تقریبا غیر قابل تصور است که روزی به جای اینکه دستگاه قدرت را به مزرعه ببریم، مزرعه را به نزدیک دستگاه قدرت بیاوریم. با این وجود بیشترین بازده قابل حصول، از آن نیروگاههای بزرگ و ثابت می باشد.
سه تغییر اصلی در منابع قدرت مزرعه به وقوع پیوسته است: انسان به حیوان، حیوان به موتورهای احتراق
خارجی(بخار) و موتورهای احتراق خارجی به موتورهای احتراق داخلی...
امروزه عملا تمام قدرت مزرعه ، از موتورهای احتراق داخلی حاصل می شود و اکثر این ماشینها روی تراکتور سوارند... کاربرد قدرتی سوای قدرت انسان در کشاورزی، از زمانهای دور مورد توجه بوده است. قدرت حیوان در زمان ماقبل تاریخ بعنوان کمک به کار بشر بخوبی بکار میرفت. با ابداع قدرت بخار در اوایل قرن نوزدهم، کوششهایی انجام گرفت تا از نیروی بخار در مزرعه استفاده شود.
بعد از جنگهای داخلی آمریکا و تا سال 1920 قدرت بخار عموما برای کار شخم و تسمه مورد استفاده قرار می گرفت. به هر حال دستگاه مولد قدرت بخار حجیم و سنگین بود و گرچه سوخت ارزان و آب معمولا مجانی بود ولی صرف کار زیادی برای کار اندازی و سوخت گیری موتور لازم بود.
زمانی که موتور روی ارابه نصب شد و به چرخهای عقب قدرت داده شد، ترکیب منتجه، گرچه نیرومند ولی اسباب زحمت و غیر قابل کاربرد برای اکثر مزارع بود.
اولین ماشین کششی که از موتور احتراق داخلی استفاده می کرد در حدود سال 1890 ظاهر گشت و همان وضعیت نا مناسب موتورهای بخار را داشت.
به هر حال، بتدریج که موتور احتراق داخلی بهتر شد، نسبت به بخار وزن آن، از موتور بخار، پیشی گرفت و دوران تراکتور سبک وزن قدرتمند و مناسب فرار رسید. نام تراکتور یعنی کشنده در حدود سال 1906 بوسیله یک فروشنده ماشین الات، ضرب زده شد.
موتورهای تراکتور اولیه با نفت کار می کرد. زیرا در ثلث اول قرن بیستم نفت هم فراوان بود و هم ارزان . طرح تراکتور در گذشته، تغییرات زیادی یافته و انتظار می رود که در آینده نیز، تغییرات زیادی بنماید.
تراکتورهای اولیه، فقط واحدهای قدرتی خودگردانی بودند که از تسمه فلکه آن، برای خرد کردن و سایر کارهای درجا استفاده می شد.
تراکتور های اولیه که برای شخم، بکار می رفت کشش زیادی داشتند ولی سرعت حرکت آنها کم و بنابراین بازده قدرتی انها کم بود.
کارخانجات سازنده، متوجه شدند که یک نوع تراکتور که بتواند در همه کارها جانشین اسب شود، مطلوبترخواهد بود. نتیجتا، چند تراکتور دوچرخی چرخ جلو محرک، تولید شدند که ادوات اسب کش را مستقیما به آن وصل می کردند. کارکردن ب این نوع تراکتور مشکل بود.
ولی اگر فرمان هیدرولیکی می بود و ادوات مخصوصی که امروزه ساخته شده اند، وجود می داشت، این نوع تراکتور می توانست ماندگار باشد