مقدمه
مطالعات امکانسنجی، مطالعات کارشناسی است که قبل از اجرای طرحهای سرمایهگذاری
اقتصادی انجام میگیرد. در این مطالعات از نگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و
آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری سرمایهگذاران مورد
استفاده قرار میگیرد.
گزارش حاضر مطالعات امکانسنجی مقدماتی تولید سیم طوقه میباشد. این مطالعات در قالب
متدولوژی مطالعات امکانسنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژی فوق ، ابتدا محصول مورد
مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسیهای لازم روی بازار آن صورت خواهد گرفت و در
ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرمافزاری مورد نیاز نیز شناسایی
شده و در نهایت ظرفیتهای اقتصادی و حجم سرمایهگذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد و
ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد
نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دید باز و مسیر شفاف اقدام نمایند. امید
است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد
معرفی محصول
-1-1 نام و کد محصولات (آیسیک )
محصول مورد مطالعه طرح حاضر، انواع سیم طوقه میباشد. سیم طوقه یا بید وایر Bead
wire یا سیم طوقه لاستیک محصولی است که در تولید لاستیک خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.
سیم طوقه در لبه های لاستیک یعنی محل اتصال آن به رینگ نصب می گردد . البته باید گفت که سیم
از داخل لاستیک نصب شده و لذا در ظاهر آن قابل مشاهده نمی باشد . لیکن برای اطلاع بیشتر قابل
ذکر است که در مواقع سوزاندن لاستیک خودرو ، این سیم پس از مدت کوتاهی از سوختن لاستیک
بصورت درسته از آن جدا شده و قابل مشاهده می گردد .
سیم طوقه با جنس مفتول فولادی با کربن بالا در سایز 0,96 ± 0,02 میلیمتر تا 0,78 میلی متر با
آبکاری برنز و بصورت بافته شده تولید و به مصرف کنندگان ( کارخانجات لاستیک سازی) در کویل
های حدود 350 کیلوگرمی عرضه می گردد. در صورتیکه مصرف کننده سایز دیگری از بیدوایر را
نیاز داشته باشد نیز قابل تولید است .
سیم طوقه بصورت آماده در بازار وجود ندارد چراکه این سیم از نظر قطر و پوشش روی آن
حالت استاندارد در ترکیب تولید کنندگان سیم و مفتول عمومی قرار ندارد . از اینرو واحد های تولید
کننده این محصول ، سیم آماده را از بازار تهیه کرده و سپس از طریق کشش گرم آنرا به قطر مورد
نظر می رساند. قدم بعدی در مورد این سیم ها ، ایجاد پوشش برنز در روی آن است . چرا که
چسبندگی لاستیک روی فولاد کم می باشد و این امر سبب می گردد که طوقه براحتی از لاستک جدا
گردد . لذا برای غلبه بر این مشکل سطح سیم بوسیله فلز برنز پوشش داده می شود .
سیم تولیدی در نهایت به صورت کلاف به هم بافته شده تبدیل و روانه بازار می گردد .
انواع سیم طوقه های لاستیک خودرو
همانطوریکه می دانیم لاستیک خودرو در اندازه های مختلف برای انواع خودروهای سواری ،
وانت، نیمه سنگین و سنگین تولید می شود . لذا سیم طوقه هر کدام از لاستیک های فوق نیز
مخصوص همان لاستیک می باشد و لذا بدین ترتیب تنوع سیم طوقه ها مشخص می گردد .
کد ISIC محصول
کلیه انواع مختلف سیم طوقه دارای کد آیسیک واحد در طبقه بندی وزارت صنایع و معادن بوده و
این کد 28991212 میباشد.
-1-2 شماره تعرفه گمرکی
با استناد بر مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی ، نتیجه گیری شده است که سیم طوقه
دارای شماره تعرفه گمرکی مستقلی نبوده و به همراه انواع سیم ها وارد کشور می گردد . حقوق
ورودی محصولات مشابه مانند سیم استخوان بندی تایر ( ( tyre steel cord که دارای شماره
تعرفه 73121010 می باشد ، 4 درصد استخراج شده است .
شرایط واردات محصول
با مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، نتیجهگیری شده است که
محدودیت خاصی برای واردات محصولات مورد مطالعه وجود ندارد.
لذا با پرداخت حقوق گمرکی به شرح میزان ذکر شده در بالا ، امکان واردات وجود خواهد داشت.
-1-4 بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول
استاندارد ملی
با بررسی های انجام شده در مورد استانداردهای موجود در مورد سیم طوقه ، نتیجه گیری شده
است که هیچگونه استاندارد ملی در مورد این کالا وجود ندارد . لذا تولید کنندگان به منظور ایجاد
کیفیت مورد نیاز بازار ، صرفا از توان فنی خود و مراجعه بر الزامات و احتیاجات شرکت های
لاستیک ساز که در واقع مشتریان محصول مورد مطالعه را تشکیل می دهند ، استفاده می نمایند .
استانداردهای بین المللی
استانداردهای بین المللی زیر در مورد سیم طوقه یا بید وایر شناسائی شده است .
ISO 7800 SAE 701 JIS 6053
1-5 بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
-1-5-1 بررسی قیمتهای داخلی
مطابق استعلام اخذ شده از بازار ، متوسط قیمت فروش هر کیلو سیم طوقه 21500 ریال می باشد.
-1-5-2 مروری بر قیمتهای جهانی محصول
سیم طوقه کالائی است که در ردیف محصولات ساخته شده از فولاد طبقه بندی می گردد . این
کالا از فولاد پرکربن می باشد . از اینرو قیمت آن شامل قیمت مواد به علاوه هزینه های شکل دهی و
آماده سازی آن می باشد . قیمت مواد فولادی در کشور ما نسبتا همسان با قیمت های جهانی فولاد
می باشد از اینرو اختلاف قیمت بین محصول تولید شده در ایران با بازارهای جهانی مربوطه به
هزینه های شکل دهی سیم است . لذا مطابق جستجوهای اینترنتی انجام شده متوسط قیمت سیم های
پر کربن با اقطار مختلف 2,5 تا 3 دلار استخراج گردیده است .
-1-6 معرفی موارد مصرف و کاربرد محصولات
همانطوریکه پیشتر نیز اشاره گردید سیم طوقه همانطوریکه از نام آن مشخص است در تولید
لاستیک خودرو به عنوان استحکام دهنده لبه لاستیک مورد استفاده دارد .
لاستیک یک خودرو طوری ساخته می شود که رینگ فولادی را در برگرفته و بواسطه آن به
سیستم انتقال حرکت خودرو متصل و در نهایت با دریافت حرکت از آن سبب حرکت خودرو گردد.
بنابراین لبه لاستیک ( تایر خودرو ) لازم است از خصوصیات زیر برخوردار باشد .
♦ استحکام کافی به دلیل اینکه لبه لاستیک نازک ترین قسمت آن می باشد ♦ در هنگام باد کردن لاستیک ، لبه به رینگ چسبیده و مانع نشت باد گردد
♦ در هنگام تعویض یا در آوردن لاستیک ، صدمه ای به خاصیت آببندی لبه لاستیک وارد نگردد .
♦ در زمان وارد آمدن ضربه با چرخ ، لبه لاستیک پاره یا ترک برندارد
با توجه بر خواص مورد انتظار از لبه لاستیک و با توجه بر استحکام پائین لاستیک در این باب ،
لازم است که تقویت لازم در محل لبه به عمل آید که سیم طوقه که از فولاد کربن محکم ساخته می
شود این نقش را بر عهده دارد به طوری که در کلیه لاستیک ها و بدون استثنا سیم طوقه در این
قسمت از لاستیک قرار داده می شود.
-1-7 بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
سیم طوقه وسیله ای است که در کلیه لاستیک های خودرو مورد استفاده دارد . این مصرف در
کلیه لاستیک ها وجود دارد و به نوعی می توان گفت که هیچ لاستیکی نمی تواند بدون این قطعه تولید
گردد . از طرف دیگر با مراجعه بر خصوصیات مورد انتظار از سیم طوقه می توان گفت که این
محصول هیچ گونه جایگزینی ندارد و مصرف آن در محل کاربرد آن اجتناب ناپذیر است .