فهرست و منابع طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی مقدماتی طرح تولید قاب چراغ های سقفی و دیواری
فهرست:
مقدمه ................................................................................................ ................................................................................................ ...........................................٧
١‐ معرفی محصولات ................................................................................................ ................................................................................................ ................٨
١‐١‐ نام و کد محصولات (آیسیک ٣) ................................................................ ............................................................................................................. ٨
١‐٢‐ شماره تعرفه گمرکی ................................................................ ................................................................................................................................ ٩
١‐٣‐ شرایط واردات محصول ................................................................ ............................................................................................................................ ٩
١‐٤‐ بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول ................................ .................................................................................................................... ٩
١‐٥‐ بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول ................................................................................................. ٩
١‐٥‐١‐ مروری بر قیمت های داخلی ................................ ................................................................................................................................... ١٠
١‐٥‐٢ ‐ مروری بر قیمت های جهانی ................................ .................................................................................................................................. ١٠
١‐٦‐ معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول................................ ................................................................................................................................ ١١
١‐٧‐ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول .................................................................................................... ١١
١‐٨‐ بررسی اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز ................................ .............................................................................................................. ١١
١‐٩‐ کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول ................................................................................................................................... ١١
١‐١٠‐معرفی شرایط صادرات محصول ................................ ......................................................................................................................................... ١٢
٢‐ وضعیت عرضه و تقاضا ................................................................ .................................................................................................................................... ١٣
٢‐١‐ بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید طی سالهای گذشته ...................................................................................................................... ١٣
٢‐١‐١‐ بررسی ظرفیتهای بهره برداری ................................ ................................................................................................................................ ١٣
٢‐١‐٢‐ بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور .................................................................................................................... ١٤
٢‐١‐٣‐ بررسی روند تولید واقعی واحدهای فعال در کشور ............................................................................................................................. ١٤
٢‐١‐٤‐ بررسی سطح تکنولوﮊی تولید در واحدهای فعال ................................................................................................................................ ١٥
٢‐١‐٥‐ نگاهی به راندمان تولید (درصد استفاده از ظرفیت اسمی) در واحدهای تولیدی فعال ............................................................... ١٦
٢‐١‐٦‐ نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول ......................................................................... ١٦
٢‐٢‐ بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه ................................ ........................................................................................................... ١٧
٢‐٢‐١‐ پیش بینی عرضه در بازار آینده کشور ................................ ................................................................................................................... ١٨
٢‐٣‐ بررسی روند واردات محصول طی ٥ سال گذشته ................................ ............................................................................................................. ١٩
٢‐٤‐ جمع بندی عرضه ................................................................ .................................................................................................................................. ٢٠
٢‐٥‐ بررسی روند مصرف طی ٥ سال گذشته ................................ ............................................................................................................................. ٢٠
٢‐٦‐ بررسی روند صادرات طی ٥ سال گذشته ................................ ........................................................................................................................... ٢١
٢‐٦‐١‐ برآورد قابلیت صادرات در ٥ سال آینده ................................ ................................................................................................................. ٢٢
٢‐٧‐ بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات طی ٥ سال آینده .......................................................................................................................... ٢٣
٢‐٧‐١‐ برآورد میزان تقاضای داخل در آینده ................................ .................................................................................................................... ٢٣
٢‐٧‐٢‐ جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار ................................ ............................................................................................................. ٢٣
٣‐ بررسی اجمالی تکنولوﮊی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها ................................................................................ ٢٤
٣‐١‐ نگاهی به روش تولید ................................................................ ............................................................................................................................. ٢٤
٣‐٢‐ مقایسه روش تولید معمول کشورمان با دیگر کشورهای جهان ..................................................................................................................... ٢٤
٤‐ تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوﮊی های مرسوم در تولید محصول ...................................................................................................................... ٢٥
٥‐ بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه برآورد میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز ................................ ................................ .... ٢٦
٥‐١‐ زمین ................................................................................................ ................................ ................................................................ ........................ ٢٧
٥‐٢‐ محوطه سازی ................................................................ ................................ ......................................................................................................... ٢٧
٥‐٣‐ عملیات ساختمانی ................................................................ ................................ ................................................................................................. ٢٨
٥‐٤‐ ماشین آلات تولیدی................................................................ ................................ .............................................................................................. ٢٨
٥‐٥‐ تاسیسات عمومی ................................................................ ................................ ................................................................................................... ٢٩
٥‐٦‐ وسایل اداری و خدماتی ................................................................ ................................ ......................................................................................... ٢٩
٥‐٧‐ ماشین آلات حمل و نقل ................................................................ ................................ ...................................................................................... ٣٠
٥‐٨‐ هزینه های قبل از بهره برداری ................................................................ ............................................................................................................ ٣٠
٥‐٩‐ هزینه های پیش بینی نشده ................................................................ ................................................................................................................ ٣٠
٥‐١٠‐ برآورد حداقل ظرفیت اسمی اقتصادی طرح ................................ .................................................................................................................. ٣٠
٥‐١٠‐١‐ لحاظ کردن نقطه سربسر تولید ................................ ................................ ........................................................................................... ٣١
٥‐١٠‐٢‐لحاظ کردن حداقل سود مورد انتظار ................................ ................................................................................................................... ٣١
٦‐ برآورد مواد اولیه عمده سالیانه و محل تامین آن ................................ ................................ ....................................................................................... ٣٣
٦‐١‐ معرفی قطعات و مواد اولیه اصلی و میزان مصرف آن ها ................................ .................................................................................................. ٣٣
٦‐٢‐ معرفی منابع تأمین مواد اولیه ................................................................ .............................................................................................................. ٣٤
٦‐٣‐ بررسی تحولات اساسی در روند تأمین اقلام عمده مورد نیاز در گذشته و آینده ......................................................................................... ٣٤
٧‐پیشنهاد منطقه مناسب برای اجرای طرح ................................ ................................ .................................................................................................. ٣٥
٧‐١‐ بازارهای فروش محصولات ................................................................ ................................................................................................................... ٣٥
٧‐٢‐ بازارهای تأمین مواد اولیه ................................................................ ................................ ..................................................................................... ٣٥
٧‐٣‐ استانهای نیازمند به اجرای طرح ................................ ................................ ......................................................................................................... ٣٥
٧‐٤‐ احتیاجات و نیازمندی های دیگر طرح ................................ ................................ ............................................................................................... ٣٧
٨‐ وضعیت تأمین نیروی انسانی و تعداد اشتغال ................................ ................................ ............................................................................................. ٣٨
٩‐ بررسی تأسیسات و امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح ................................ ................................................................................................................ ٣٩
٩‐١‐ برآورد برق مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ ................................ ......................................................................................... ٣٩
٩‐٢‐ برآورد آب مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ ................................ .......................................................................................... ٣٩
٩‐٣‐ برآورد سوخت مصرفی مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ .................................................................................................... ٤٠
٩‐٤‐ برآورد هوای فشرده مورد نیاز و چگونگی تأمین آن ................................ ......................................................................................................... ٤٠
٩‐٥‐ برآورد تاسیسات گرمایشی و سرمایشی................................ ................................ .............................................................................................. ٤١
٩‐٦‐ سایر تجهیزات مورد نیاز................................................................ ................................ ........................................................................................ ٤١
٩‐٧‐ برآورد امکانات زیربنایی مورد نیاز ................................ ................................ ....................................................................................................... ٤١
١٠‐ وضعیت حمایت های اقتصادی و بازرگانی ................................ ................................ .............................................................................................. ٤٢
١٠‐١‐ حمایت های تعرفه گمرکی و مقایسه آن با تعرفه های جهانی .................................................................................................................... ٤٢
١٠‐٢‐ حمایت های مالی ................................................................ ................................ ................................................................................................ ٤٢
١١‐ تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندی و پیشنهاد نهایی در مورد احداث واحدهای جدید ................................................................................... ٤٣
١١‐١‐ بررسی بازار ................................................................................................ ................................................................................................................ ٤٣
١١‐٢‐ عرضه و تقاضا ................................................................................................ ....................................................................................................... ٤٣
١١‐٣‐ هزینه های سرمایه گذاری ................................................................................................ ................................................................................. ٤٣
١١‐٤‐ ظرفیت اقتصادی ................................................................................................................................ ................................................................ .٤٣
١١‐٥‐ اشتغال ................................................................................................................................................................ .................................................. ٤٣
١١‐٦‐ تولید جهت مصرف داخلی/ تولید جهت صادرات ................................................................................................ ........................................... ٤٤
١١‐٧‐ پیشنهاد محل اجرای طرح ................................................................................................................................................................ ................ ٤٤
١٢‐ منابع و ماخذ .................................................................................................................................................................................................................. ٤٥
منبع:
١) کتاب صادرات و واردات ایران، سال ١٣٨٢‐ ١٣٨٦.
٢) سایت اینترنتی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران .(www.isiri.org)
٣) لوح فشرده واحدهای فعال و در دست اجرای وزارت صنایع و معادن منتهی به تاریخ ١/٣/١٣٨٧.
٤) کتاب دایرکتوری مقدم سال ١٣٨٦.
٥) سایتهای اینترنتی www.istgah.com وwww.ketabemarja.com و تولید کنندگان قاب چراغهای روشنایی.
٦) نشریه صبح آگهی و مصاحبه با تولیدکنندگان این محصول.
٧) سایت سازمان شهرکهای صنعتی استانها.
٨) سایت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران