تذکرمهم: با توجه به اینکه اسالید و یا جزوهای دراختیار نداشتیم، صرفاً برداشتی از یادداشتهای بجامانده از کارگاه دراینجا آورده شده است و مطمئناً ناقص بوده، صرفاً برای یادآوری مطلب برای کسانی است که در کارگاه شرکت کردهاند. لذا از سایر دوستان خواهشمندیم ما را در تکمیل این جزوه یاری فرمایند. برای فراگرفتن مبانی تئوریک کارآفرینی میتوانید از کتابهای دکتر فیض بخش استاد دانشگاه صنعتی شریف بهره بگیرید.
Entrepreneurship:
۱. کارآفرین کیست؟ ۲. کارآفرینی چیست؟
کارآفرین زاده نمی شود . کارآفرین پرورش می یابد.
نظام
محیط محیط سیاسی اجتماعی محیط اقتصادی
بخش خصوصی بخش دولتی بخش تعاونی
شرکت های کوچک
شرکت متوسط
شرکت های بزرگ
آزمون ارزیابی کارآفرینی شامل ۰۵ سوال است.
٢
چهار بحث مورد نظر در کارگاه
۱. مفهوم کارآفرینی ۲. اهمیت کارآفرینی
۳. خصوصیات کارآفرینی ۴. فرایند کارآفرینی چیست
۱- مفهوم کارآفرینی:
مراحل سیر زندگی بشر:
• جوامع شکار
• جوامع کشاورزی
• جوامع صنعتی
• جوامع اطالعاتی
درحال حاضر مدت زمانیکه ٪۵۲ افراد یک ملت به یک تکنیک عادت میکنند از ۰۵ سال به ۳ تا ۷ سال رسیده است.
سرعت افزایش تکنولوژی و دانش بسیار باالست. پس باید هم خالقیت داشت و هم سریع آن تکنولوژی را گرفت.
مقایسه عوامل سازمانی در دو عصر حال و گذشته:
گذشته:
کارگرها بدون سواد و تخصص وظایف ساده و فیزیکی تکنولوژی مکانیکی بازار ساده تمایز بین مدیر و کارکن و ....
حال:
کارکنان تحصیل کرده و متخصص وظایف پیچیده و فکری تکنولوژی الکترونیک و بیولوژیک بازار شناور تمایز کم
پنج مهارت آینده ساز شهروند عضو جامعه اطالعاتی:
مهارت ۱: زبان انگلیسی + چینی
مهارت ۲ : IT اینترنت + کامپیوتر E-Commerce +
مهارت ۳ : مدیریت، توان سرپرستی و اداره واحدها مهارت ۴ : بازاریابی، خرید و فروش و E-marketing
مهارت ۵ : اقتصاد مالی، هزینه منفعت کردن هر فعالیت مهارت با دانش متفاوت است هر چند به دانش نیاز است بلکه اصل این است که باید در جایگاه خود، کار خود را بلد بود.
بازاریابی: باید یاد بگیریم خوب بتوانیم چیزی را بفروشیم.
تاریخچه کارآفرینی:
کارآفرینی در قرون وسطی:
بازیگر و شخصی که عهده دار طرحهای تولیدی بزرگ است.
قرن هفدهم:
کسی که ریسک سود و ضرر کار با دولت را می پذیرد کارآفرینی ریسکهای معقول را می پذیرد، فرصتها را به حداکثر می رساند.
کارآفرینی از دیدگاههای مختلف حتی روانشناسی قابل بررسی است.
کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطرات یک فعالیت های اقتصادی را سازمان دهی، اداره و تقبل کند.
تعریف کارآفرین در ایران:
کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق ایجاد یک کسب و کار (کسب و کارخانگی، کسب و کار اینترنتی، کسب و کار فامیلی، کسب و کار کوچک و متوسط و ...) با بسیج منابع که توأم با مخاطره مالی، اجتماعی، آبرویی و حیثیتی میباشد، محصول و خدمت جدید به بازار ارایه میکند.
تفاوت آن با تعریف کارآفرینی در خارج از کشور تنها در بیبان محصول جدید است چرا که در تعاریف خارجی محصول موجود در تعریف آمده است.
٤
بین خالقیت، ابداع یا اختراع، سرمایهگذار، مدیر و کارآفرین باید تفاوت قائل شد.
Creativity Thinking new things
Doing new things Innovation
Entrepreneurship Creating new value in marketplace
انواع کارآفرینی:
۱. کارآفرینی مستقل Entrepreneurship
۲. کارآفرینی رون سازمانی Intrapreneurhip
۳. کارآفرینی شرکتی Corporate Entrepreneurship
۴. کارآفرینی اجتماعی Social Entrepreneurship
۲- اهمیت کارآفرینی :
کشوری توسعه یافته است که: (STEP)
• توسعه اجتماعی Social
• توسعه اقتصادی Economical
• توسعه سیاسی Political
• توسعه تکنولوژی Technological
چهار فاکتور ثروتمند شدن:
• متولد در خانواده ثروتمند
• ازدواج با یک خانواده ثروتمند
• اندیشیدن در یک قرعه کشی
• راه اندازی یک کسب و کار شخصی
٥
پژوهش:
کار نظاممند و خالق که به منظور افزایش ذخیره دانش علمی و کاربرد عملی آن صورت میگیرد.
دانایی:
ذخیره انباشته شدهای از اطالعات و مهارتهاست که از مصرف اطالعات توسط گیرنده اطالعات حاصل می شود. به عبارت دیگر دانایی ترکیبی از تجربیات، ارزشها، اطالعات موجود و نگرشهای کارشناسی نظام یافته است که چارچوبی برای بهره گیری از تجربیات و اطالعات جدید بدست میآید.
باید از دانش Science به دانایی Knowledge رسید.
فنآوری:
هنر بکار گیری علم است . فنآوری از جنس دانش است نه از جنس ابزار و اسناد.
فنآوری کمک به تغییر جهان است.
پس ممکن است نوشتجات زیادی داشته باشیم اما این data نمی تواند به تکنولوژی منجرشود. پس دعواها بر سر تکنولوژی است نه دانش، چون تکنولوژی مستقیماً تغییر دهنده جهان است. در تکنولوژی و دانایی باید ابزاری که داریم بتوانیم به خوبی استفاده کنیم.
اقتصاد
۱. اقتصاد فیزیکی نیروی کار و سرمایه دراینجا مهم است.
• تولید محصوالت
• ابزارها و روشهای تولید
۲. اقتصاد دانایی دانایی و فناوری نقش محوری دارند.
ویژگی اقتصاد دانایی محور:
- اقتصاد دانایی، بر اساس تولید و توزیع و مصرف دانایی و اطالعات شکل گرفته است.
...... -
چهار شاخص اصلی:
۱. تعداد ثبت اختراع ۲. تعداد فروش
٦
۳. چگونه به فروش می رسد ( مثالً در اینترنت)
۴. نسبت به فروش منابع دیگر مملکت
اقتصاد دانایی
- تولید و فروش مستقیم دانایی
- صنایع مبتنی بر فناوریهای نوین
- صنایع با سرمایه گذاری بیش از ٪۰۱ در R&D
- مولد ثروت هم دانایی است.
در قانون برنامه چهارم توسعه:
- اقتصاد کشور، براساس اقتصاد دانش بنیان است
در چشم انداز ۰۲ ساله:
- تبدیل ایران به قدرت اول منطقه به لحاظ اقتصادی و علمی
- تعامل خردمندانه و هوشیارانه یا اقتصاد جهانی
- رسیدن به GDP ۰۲۵ میلیارد دالر در سال
اصلیترین رکنها در اقتصاد دانایی: