خلاصه طرح
ظرفیت پیشنهادی طرح |
|
|
|
1500 تن |
|
|
|
|
|
موارد کاربرد |
|
|
|
خودرو |
|
|
|
|
|
مواد اولیه مصرفی عمده |
|
|
|
کائوچو، اسید استئاریک، آنتی اکسیدان، |
|
|
|
دوده صنعتی، رزین کومارون |
|
|
|
|
کمبود محصول (سال (1390 |
|
|
|
5700 |
|
|
|
|
|
اشتغال زایی (نفر) |
|
|
|
25 |
|
|
|
|
|
زمین مورد نیاز (m2) |
|
|
|
5000 |
|
|
|
|
|
اداری (m2) |
|
200 |
زیربنا |
تاسیسات((m2 |
|
230 |
تولیدی (m2) |
|
1400 |
|
|
|
انبار (m2) |
|
500 |
میزان مصرف سالانه مواد اولیه اصلی(تن) |
|
کائوچو: 1575، اسید استئاریک:24، |
|
آنتی اکسیدان:31/5، دوده صنعتی:24، |
|
|
|
|
رزین کومارون:22/5 |
میزان مصرف سالانه یوتیلیتی |
آب (m3) |
|
12500 |
برق (kwh) |
|
4500000 |
|
گاز (m3) |
|
50000 |
سرمایه گذاری ثابت طرح |
ارزی (دلار) |
|
472500 |
ریالی (میلیون ریال) |
|
13466 |
|
مجموع (میلیون ریال) |
|
20560 |
محل پیشنهادی اجرای طرح |
|
|
|
تهران، مشهد، تبریز، اصفهان و یا شیراز |
نام و کد محصول
امروزه قطعات لاستیکی به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص فیزیکی و شیمیایی از جمله خصوصیات لاستیکی و کشسانی، مقاومت در محیط و عوامل شیمیایی و جوی مختلف، مقام ویژهای را در صنایع گوناگون احراز نمودهاند. این ویژگیها و خصوصیات توسط افزودن مواد مناسب به میزان صحیح با لاستیک خام (که نوع آن نیز می بایست بدرستی انتخاب گردد) و سپس فرآیند تولید صحیح تحت شرایط کنترل شده حاصل میگردند .[4]
دسترسی روزافزون به وسیله نقلیه شخصی و باصرفه، جهان را به مکانی دست یافتنیتر تبدیل کرده است. این موضوع ضمن آن که به گسترش یک زیربنای پیچیده صنعتی کمک میکند، جامعه نوین صنعتی را نیز شکل میدهد.
حمل و نقل یا جابجایی انسان و کالا از نقطهای به نقطه دیگر از جمله خصایص ذاتی و کهن ماندگار است.
در جوامع ابتدایی به فرم معیشتی نیز حرکت جز اساسی ترین الزامات روزانه به شمار میرود. برای تولید و یا جابجایی هر محصول لازم است حجم معینی از محل تولید تا مصرف جابجا شود تا کالای مورد نیاز به مصرفکننده برسد. بنابراین حرکت و جابجایی یکی از عمدهترین الزامات انسانی است که نتایج اقتصادی به دنبال دارد.
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته تأمین مالی حمل و نقل بخصوص از این جهت اهمیت دارد که حمل و نقل بزرگترین جزء سرمایهگذاری این کشورها را تشکیل میدهد، تصمیمگیری عقلانی برای سرمایهگذاری متعادل در بخش حمل و نقل کشورهای کم توسعه و فقیر نیز از اهمیت فوق العادهای برخوردار است و دولتها به سرمایهگذاری در زیر ساخت های حمل و نقل توجه عمدهای مبذول میدارند.
روند توسعه در افزایش تسهیلات حمل و نقل جهانی، مبین یک روند فرآیند در تقاضا برای سرمایهگذاری در زیر ساختهای حمل و نقل (قطعه سازی) میباشد. به همین دلیل است که سرمایهگذاری در زیر ساختهای حمل و نقل اهمیت یافته و جز لاینفک برنامههای توسعه ملی گردیده است.[4]
زنجیره تولید خودرو از مواد اولیه تا بسته بندی (مونتاژ)، از در کارخانه تا نمایشگاه، از نمایشگاه تا مصرفکننده نهایی و از خیابان تا گورستان، همواره فرآیند پیچیده و در حال تغییری بوده و به تبع آن جایگاه ارزش افزوده این صنعت در هر دوره از زمان نیز نوساناتی داشته است.
صنعت خودرو جایگاه خاصی در اقتصاد کشور داشته و بیش از 3 درصد تولید ناخالص داخلی و 20
درصد ارزش افزوده کشور را تشکیل میدهد. در حال حاضر بسیاری از قطعات مورد نیاز واحدهای خودروساز در داخل کشور تولید می شود. لذا خودروسازی ایران به شدت به صنعت قطعه سازی وابسته است.
به عبارت دیگر فعالیت شرکتهای قطعه ساز ادامه کار واحدهای خودروسازی را تضمین میکند .[7] در واقع قطعات لاستیکی صنعتی بعنوان کالای واسطهای نقش بسیار مهمی را در صنایع کشور ایفا مینمایند.
این قطعات از تنوع بسیاری برخوردار بوده و %70 محصولات آن در صنعت خودرو مورد مصرف قرار میگیرد.
قطعات تولیدی طرح مورد بررسی عبارتند از:
قطعات لاستیکی انواع خودرو سبک و سنگین و سایر صنایع
تیوپ انواع خودرو سبک، سنگین و موتورسیکلت
والو تیوپ انواع خودرو سبک، سنگین و موتورسیکلت
شماره تعرفه گمرکی
طبق اطلاعات موجود در کتاب ((آمار واردات و صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران)) شماره تعرفه گمرکی اصلی ((لاستیک تویی، کائوچو))،4013 میباشد. در جدول 1-1 اسامی و شماره زیر تعرفههای مربوط ارائه شده است.
شماره تعرفه |
|
شرح |
4013/10/00 |
|
از انواعی که برای اتومبیل سواری، اتوبوس ها و اتومبیل های باری |
4013/90/20 |
|
تیوپ موتورسیکلت |
شرایط واردات
طبق اطلاعات موجود در کتاب »آمار واردات و صادرات سال «1384 کالاهای ورودی از طریق تعرفه گمرکی 4013 تحت عنوان »لاستیکهای تویی، کائوچو« با حقوق پایه 4 و سود بازرگانی 46 درصد با موافقت وزاتخانههای صنایع و معادن و بازرگانی وارد کشور میگردد.[12] اعمال سود بازرگانی 46 درصد بخاطر حمایتهای دولتی از تولیدکنندگان قطعات لاستیکی میباشد.
- 1- 4 بررسی و ارائه استاندارد ملی و بین المللی
· استاندارد ملی
طبق اطلاعات اخذ شده از سایت »اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران« استاندارد ملی شماره2416 مربوط به »لاستیک تویی اتومبیل سواری، اتوبوس، بارکش، یدک کش« می باشد.[